لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

انتخاب‌های شورای نگهبان، «باز هم جناحی»


رفعت بیات، نماینده اصول‌گرای مردم زنجان در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، که چهار سال پیش خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کاندید کرده بود با رای شورای نگهبان به عدم صلاحیتش از حضور در این عرصه بازماند.

او بار دیگر بازگشته بود تا بلکه بتواند در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی حضور پیدا کند. خانم بیات در آن هنگام معتقد بود که گفته‌های سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر این که زنان هم می‌توانند در این انتخابات کاندیدا شوند نشانگر تغییر نگاه به مفهوم کلمه رجل سیاسی است که، به اعتقاد ناظران، این نهاد معتقد است مراد از رجل سیاسی که در قانون اساسی ذکر شده مردان سیاستمدار است. با این حال رفعت بیات به همراه اکبر اعلمی، دیگر نماینده مجلس هفتم، و قاسم شعله سعدی، نماینده مجلس سوم شورای اسلامی، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و از شرکت در این انتخابات بازماندند.

رادیو فردا: شما پیشتر گفته بودید که با توجه به چراغ سبز شورای نگهبان وارد این عرصه شدید و ثبت نام کرده‌اید، اما بار دیگر شورای نگهبان صلاحیت شما را تایید نکرد. فکر می‌کنید این بار دلیل شورای نگهبان برای رد صلاحیت شما چه بوده است؟

رفعت بیات: شاید اختلاف نظری در شورای نگهبان بوده باشد، به خاطر حضور خانم‌ها. چون فرض کنید دکتر کدخدایی که سخنگو بودند مثبت بودند که این حرف را زدند. یا از نظر فقهی اطلاعاتی داشتند مثبت بود که این را اعلام کردند. به نظر می‌رسد که هنوز بافت فکری شورای نگهبان شرایط را نداشته که راجع به من صحبت بشود، یا از من بخواهند که برنامه‌هایم را با رای بگیرند. البته من خدمتشان نامه دادم، خدمت مقام معظم رهبری نامه فرستادم. چون ایشان اگر وارد شوند، این مسئله (بحث من نه) این که اگر توانمندی باشد، خانم باشد، این موضوع باید حل شود. البته من راجع به توانمندی خودم شکی ندارم، این که حتماً یک خانم باید بیاید، نبود. من یک گفتمان جدید داشتم مبتنی بر مدیریت غیرجناحی و غیرباندی در سطح کشور. به نظر من مشکلات فعلی با همه زحماتی که کشیده می‌شود مال همین نوع مدیریت است، یعنی هرکس می‌آید باند خودش را حاکم می‌کند، باند دیگر را برمی‌دارد. همین روابط جناحی پشت پرده سبب شده خیلی از مشکلات کشور حل نشود، روابط سه قوه منطبق بر تفکیک جدی مبتنی بر قانون اساسی نباشد و هنوز هم البته منتظر پاسخ هستم.

رادیو فردا: یعنی شورای نگهبان هنوز پاسخ نداده که دلیل این که صلاحیت شما برای این دوره تایید نشده چه بود؟

رفعت بیات: معمولاً رسم نیست که پاسخ بدهند، اما من ازشان خواسته‌ام که به این موضوع جدی پرداخته شود. من مطمئنم که بحث رجال سیاسی نبوده، چون آقای کدخدایی این هدف را نداشتند که خدای نکرده صرفاً یک چراخ سبز نشان دهند. ولی من ازشان پرسیدم که شرایط دیگر که برای رئیس جمهور هست، مثل امانت‌داری، حسن سابقه، تقوی، اعتقاد و ایمان به مبانی جمهوری اسلامی، خصوصاً حسن سابقه و مدیر و مدبر بودن، چه میزانی داشتند برای اندازه‌گیری اینها در افراد که در مورد من پاسخ نداده.

رادیو فردا: شورای نگهبان جواب پرسش‌های شما را خواهد داد یا انتظار این را دارید؟

رفعت بیات: شاید آن پاسخ به آن مفهوم مکتوب ندهند، ولی به نظرم حداقل در ذهن و وجدان خودشان، پاسخ‌هایی دارند مثبت که شاید به جامعه نخواهند بدهند، اما چون من به عنوان رکن انقلاب اسلامی به این شورای نگهبان اعتقاد دارم، سعی می‌کنم قانعشان کنم یا امیدوار باشم یک روزی ترکیب فکری شورای نگهبان عوض شود و در این مسیر قرار گیرد. چون معتقدم جامعه ما برمی‌تابد مدیریت یک رئیس جمهوری را که توانمند باشد و ضمناً خانم هم باشد. این را هم قبول کنیم که خواست عمومی جامعه یک مسئله است و حمایت‌های جریان‌دار هم یک مسئله. فکر می‌کنم اگر من وصل به یک جریانی بودم شاید آقایان شورای نگهبان بیشتر به این مسئله توجه می‌کردند. ولی من چون فرد کاملاً مستقلی هستم و معتقدم یک نوع وحدت‌گرایی لازم است که مشکلات کشور حل شود...

رادیو فردا: ولی خانم بیات آن چیزی که از شورای نگهبان و از گفته‌های مسئولان دیده می‌شود این طور به نظر می‌آید که شورای نگهبان باید نگاه نکند به این که چه جناحی یا چه قدرتی پشت یک کاندیدا قرار دارد...

رفعت بیات: نه خوب هست. من خدمتشان هم عرض کردم که معرفی چهارنفر از چهره‌های قدیمی نسل اول انقلاب نشان می‌دهد که شورای نگهبان تشخیص داده که بازهم جناحی باشد کشور. حتی انتخابات. الان جو تبلیغات و جو کسانی که در سطح مردم از کاندیداها حمایت می‌کنند به چهار نفر تقسیم نشده، به دو گروه تقسیم شده. مشخص هست که این گرایش را شورای نگهبان تایید کرده وگرنه می‌توانستند دو نفر دیگر را اضافه معرفی کنند که یک مقدار دایره تفکر سیاسی در انتخابات بازتر بشود. الان دقیقاً جناحی شده باز هم.

رادیو فردا: از قول بعضی شخصیت‌های سیاسی و نزدیک به نظام دیده می‌شود که عنوان می‌کنند شخصیت‌هایی که در شورای نگهبان هستند، بعضاً گرایش‌های جناحی دارند و در نظارتی که انجام می‌دهند این گرایش خودشان را دخیل می‌کنند.

رفعت بیات: بالطبع گرایش‌های سیاسی هم تاثیر دارد، بی‌تاثیر نیست.
XS
SM
MD
LG