لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

«احتمالا آرایش نظامی آمریکا، ایران را هدف گرفته است»


دکتر داود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی معتقد است اکنون اقدامات انتحاری بیشتر از سوی سنی ها انجام می شود و شیعیان به غیر از مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه، از اقدامات انتحاری خودداری می کنند.
دکتر داود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی معتقد است اکنون اقدامات انتحاری بیشتر از سوی سنی ها انجام می شود و شیعیان به غیر از مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه، از اقدامات انتحاری خودداری می کنند.
طی هفته گذشته آمریکا نسبت به ایران با لحن خشن تری یاد کرده است. جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه گفت اگر ایرانی ها دست به انجام حملاتی علیه آمریکایی ها یا عراقی ها در درون عراق بزنند، آمریکا آنها را متوقف خواهد کرد.

نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز گفت دولت ایران باید بداند که چه سپاه قدس یا هر نیروی دیگر ایرانی باشد، ما هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی در عراق را تحمل نخواهیم کرد.

رییس جمهوری آمریکا، وزیر خارجه و وزیر دفاع این کشور در هفته گذشته بارها تکرار کردند ایران، امکانات و تکنولوژی مواد منفجره را در اختیار شورشیان مسلح عراقی قرار می دهد. حتی کوندالیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد اسنادی در دست است که ثابت می کنند بمب های کنار جاده ای که سربازان آمریکایی را هدف قرار می دهند، ساخت ایران هستند.

این در حالی است که روزنامه واشینگتن پست، در گزارشی نوشت که رییس جمهوری آمریکا برای ماموران ایرانی در عراق، «حکم تیر» صادر کرده است.

دکتر داود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی معتقد است اکنون اقدامات انتحاری بیشتر از سوی سنی ها انجام می شود و شیعیان به غیر از مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه، از اقدامات انتحاری خودداری می کنند.

به گفته او آمریکا نیز در مذاکرات با کشورهای عربی قصد دارد جایگاه ویژه ای فراتر از جایگاه کنونی سنی ها و فراتر از جمعیت و کمیتشان برای آنها در نظر بگیرد. وی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: «بنابراین لازمه آن این است که تجدید نظری نسبت به شیعیان بشود و آمریکا با سخت گیری نسبت به ایران، در حال تجدید نظر درباره استراتژی قبلی خود در منطقه است.»

این تحلیلگر درباره برخورد خشن تر آمریکا با ایران نسبت به قبل می افزاید: «این حق هر کشوری است که وقتی با کسانی که به آن حمله می کنند، مواجه می شود از خود دفاع کند. اما هدف این است که به سنی ها جایگاه نسبتا برتری داده شود و همکاری با شیعیان مورد تجدید نظر قرار گیرد.»

دکتر داود هرمیداس باوند، در ادامه درباره تاثیر روابط ایران و آمریکا در رفتار کنونی آمریکا با ایران می گوید: «اختلافات بین ایران و آمریکا سابقه دیرینه ای دارد و موضعی که آمریکا در برخورد با تهران اتخاذ کرده، موید رویه جدیدی است که واشینگتن در پیش گرفته و دولت جرج بوش، حتی پیشنهاد گزارش هیات تحقیق درباره استراتژی آمریکا در عراق به رهبری جیمز بیکر و لی همیلتون را هم نادیده گرفته است و اعلام کرده در چنین شرایطی گفت و گو با ایران و سوریه را به نفع آمریکا نمی داند.»

دکتر داود هرمیداس باوند در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در هفته های گذشته احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران در رسانه های داخلی و خارجی قوت گرفته، برخورد خشن تر آمریکا با ایران می تواند نشانه ای از حمله احتمالی به ایران باشد؟ یا نه پاسخ می دهد: « آمریکا در قبال ایران، یک نوع استراتژی خزنده در پیش گرفته است. هم از طریق شبکه های بانکی که برای ایران گشایش اعتبار نکنند و هم ورود ناو هواپیما بر آمریکا به خلیج فارس و هم گزارش واشینگتن پست از برخورد آمریکا با ایران و اظهار نظرهای مقامات آمریکایی درباره ایران، باعث شده اظهار نظر درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران قوی شود.»

این تحلیلگر همچنین در ادامه می افزاید مسایل منطقه، داخلی است و نیاز به حضور ناو هواپیما بر در خلیج فارس وجود نداردو می گوید: «این احتمال مطرح می شود که این آرایش نظامی به سوی ایران باشد چون بحران در افغانستان و عراق مسایلی داخلی است.»

ایران هنوز واکنشی رسمی به دستور رییس جمهوری آمریکا برای مقابله با نیروهای ایرانی در عراق نشان نداده است.

علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه اظهار امیدواری کرده این خبر صحت نداشته باشد، با این حال این کار را محکوم کرده و گفته به عقیده او، این دستور، «اقدامی تروریستی» است.

دکتر داود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی درباره واکنش ایران می گوید مصلحت ایران بر این است که با گفت و گو و از راه دیپلماتیک وارد شود.

وی می فزاید: « واکنش تهران به آمریکا زمینه هایی مثبت دارد که می تواند جنبه همسویی پیدا کند و زمینه هایی وجود دارد که امکان برخورد دارد. به نظر من برای حل مشکل، ایران باید بر زمینه های مثبت راهی انتخاب کند که قبل از اینکه برخورد خشن یا نظامی صورت گیرد، با آمریکا وارد مذاکره شود زیرا حمله آمریکا به عراق کل منطقه را دچار بحران شدید می کند.»

آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده که به بی ثباتی عراق کمک می کند. دو هفته پیش نیز نیروهای آمریکایی به دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در شهر اربیل در کردستان عراق حمله کرده و پنج کارمند ایرانی دفتر آن را دستگیر کردند.

XS
SM
MD
LG