لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

مصر نماینده ایران در قاهره را احضار کرد


ایران و مصر نزدیک به سی سال است که با یکدیگر رابطه ندارند. (عکس: RFE/RL)
ایران و مصر نزدیک به سی سال است که با یکدیگر رابطه ندارند. (عکس: RFE/RL)

خبرگزاری چینی شین‌هوآ سه‌شنبه شب گزارش داد پس از برگزاری تظاهراتی اعتراض‌آمیز در مقابل دفتر حافظ منافع مصر در تهران، وزارت خارجه مصر در اعتراض به این اقدام، نماینده ایران در قاهره را احضار کرده است.


وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد به برگزاری تظاهرات در مقابل دفتر حافظ منافع خود در تهران و همین طور «توهین بعضی نشریات خبری ایرانی به رهبر و سیاست‌های مصر» اعتراض کرده است.


به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، صدها دانشجو بعدازظهر دوشنبه ضمن تجمع در برابر دفتر حافظ منافع مصر در تهران «به همکاری مصر با اسراییل» در زمینه محاصره حماس در نوار غزه اعتراض کردند و شعار «مرگ بر حسنی مبارک» سر دادند.


اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز روز سه‌شنبه در جایگاه خطیب نماز عید قربان در تهران، از همکاری مصر در «تنگ‌تر کردن محاصره غزه» انتقاد کرد.


آقای رفسنجانی گفت: «مصری‌ها چگونه تحمل می‌کنند مرز خود را بر مردم فلسطین ببندند؟»



حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در واکنش به تجمع‌های اخیر در مقابل سفارتخانه‌های عربی در تهران بر امنیت سفارت‌ها و دفاتر حافظ منافع خارجی در ایران تاکید کرد.


خبرگزاری آلمان به نقل از تحلیل‌گران سیاسی ایرانی نوشته است که این واکنش دولت مصر به اعتراض‌ها در داخل ایران فرایند عادی‌سازی روابط میان دو کشور ایران و مصر را بار دیگر به تاخیر خواهد انداخت.


روابط تهران و قاهره پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ و مشارکت مصر در قرارداد کمپ دیوید با اسراییل به تیرگی گرایید.


جمهوری اسلامی در آغاز سال جاری به عادی شدن روابط دو کشور کاملا امیدوار بود و محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران، تا آنجا پیش رفت که گفت اگر قاهره «امروز» با عادی‌سازی روابط موافقت کند، ایران «فردا» به این کشور سفیر خواهد فرستاد.


خبرگزاری آلمان به نقل از تحلیل‌گران سیاسی ایرانی نوشته است که این واکنش دولت مصر به اعتراض‌ها در داخل ایران فرایند عادی‌سازی روابط میان دو کشور ایران و مصر را بار دیگر به تاخیر خواهد انداخت.


یکی از اختلافات عمده میان دو کشور ایران و مصر نام‌گذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام خالد اسلامبولی، قاتل انور سادات، رییس جمهور سابق مصر، است. تهران سال گذشته موافقت کرد نام این خیابان را به «انتفاضه» (قیام) تغییر دهد.


تهران در مقابل خواستار آن است که دولت مصر نام محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران، را از روی یکی از خیابان‌های قاهره بردارد. محمدرضا پهلوی در مسجد الرفایی در پایتخت مصر دفن شده است.


پس از این که گروه فلسطینی حماس که مورد حمایت ایران است در ژوئن سال ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را به دست گرفت، اسراییل و مصر این منطقه ساحلی را به محاصره خود درآوردند. اسراییل اخیرا بیش از پیش این منطقه را مورد تحریم قرار داده است.
XS
SM
MD
LG