لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

ایرانی‌ها با اسرائیلی‌ها «دست ندادند»


حمید بقایی (وسط،‌دست به صورت)، رئیس سازمان گردشگری ایران، در نمایشگاه فیتور مادرید
حمید بقایی (وسط،‌دست به صورت)، رئیس سازمان گردشگری ایران، در نمایشگاه فیتور مادرید
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه ضمن متهم کردن شبکه خبری بی‌بی‌سی به همکاری با اسرائیل خبر دست دادن مقامات گردشگری ایران و اسرائیل در مادرید اسپانیا را رد کرد.

شبکه خبری بریتانیایی بی‌بی‌سی روز چهارشنبه خبر داد که دو مقام گردشگری جمهوری اسلامی و اسرائیل در جریان مراسم افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی فیتور در مادرید، پایتخت اسپانیا، با یکدیگر دست داده‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در حالی این خبر را تکذیب کرده است که خبرگزاری رویترز هم روز پنج‌شنبه آن را از قول سخنگوی وزیر گردشگری اسرائیل تایید کرد.

این در حالی است که ایرنا می‌گوید «هیچ یک از رسانه‌ها و مطبوعات» حاضر در نمایشگاه مادرید «نه تنها چنین ادعایی را مطرح نکرده‌اند، بلکه آن را تکذیب نیز نموده‌اند».

به گفته آمنون لیبرمن، سخنگوی وزیر گردشگری اسرائیل، استاس مزشنیکوف، دو مقام گردشگری ایران و اسرائیل در مراسمی که با میزبانی پادشاه اسپانیا برگزار شده بود به یکدیگر معرفی شده و دست داده‌اند.

در حالی که هیات سوری شرکت‌کننده در نمایشگاه گردشگری مادرید تلاش اسرائیلی‌ها برای دیدار و گفت‌وگو را نادیده گرفته، بی‌بی‌سی می‌گوید حمید بقایی، معاون محمود احمدی‌نژاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مخاطب استاس مزشنیکوف قرار گرفته است.

به گفته سخنگوی وزیر گردشگری اسرائیل، آقای مزشنیکوف در گفت‌وگو با حمید بقایی مردم اسرائیل را «دوست مردم ایران» خوانده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز می‌گوید زمانی که وزیر گردشگری اسرائیل در کنار غرفه ایران در نمایشگاه توقف کرده «یک مقام ارشد دیگر از ایران» او را به دیدار از ایران و «دیدار از شهرهای شیراز و اصفهان» دعوت کرده است.

حمید بقایی جانشین اسفندیار رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که خود به دلیل اظهار نظر درباره «دوستی با مردم اسرائیل» باعث جنجالی شد که واکنش برخی روحانیون و مراجع تقلید را نیز در پی داشت.

آقای بقایی همچنین چندی پیش در کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم سفر مارکو پولو، جهانگرد ايتالیایی، به شرق را دارای «جنبه جاسوسی» دانست.

محمود احمدی‌نژاد از زمان رسیدن به مقام ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ بارها نابودی و محو کشور اسرائیل را پیش‌بینی کرده و اصل رخ دادن هولوکاست یا قتل عام شش میلیون یهودی در زمان جنگ جهانی دوم را زیر سوال برده است.

در همین حال ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز باعث تنش فزاینده بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و اسرائیل شده است.
XS
SM
MD
LG