لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

«۴۰ برنده جایزه نوبل محمود احمدی‌نژاد را تقبیح می‌کنند»


الی ویزل (چپ)،‌ در صف مقدم معترضان به سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در ژنو سوئیس در ماه آوریل گذشته
الی ویزل (چپ)،‌ در صف مقدم معترضان به سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در ژنو سوئیس در ماه آوریل گذشته
بیش از چهل برنده جایزه نوبل از سراسر جهان در بیانیه‌ای که قرار است در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ برسد ضمن تقبیح محمود احمدی‌نژاد «سرکوب گسترده مردم ایران را محکوم» کرده‌اند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص در روز جمعه، الی ویزل، برنده جایزه صلح نوبل و پرآوازه‌ترین بازمانده اردوگاه‌های نازی‌ها، مبتکر جمع‌آوری امضا برای این بیانیه از سوی برندگان جوایز نوبل علیه جمهوری اسلامی ایران است.

به نوشته هاآرتص، در این بیانیه که قرار است بر یک صفحه کامل نیویورک تایمز و هرالد تریبیون، نسخه بین‌المللی این روزنامه، منتشر شود، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «خطری برای بشریت» توصیف و «سرکوب گسترده حقوق انسانی مردم ایران محکوم» شده است.

هاآرتص می‌نویسد: «انتشار این بیانیه با امضای برندگان جایزه نوبل بخشی از تلاش‌های گسترده و جهانی الی ویزل برای آگاه کردن افکار عمومی و دولت‌مردان دنیا از خطرات ناشی از سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد برای صلح جهانی است.»

الی ویزل همچنین در چارچوب این تلاش‌ها در روزهای اخیر نیز در پارلمان کشورهای مجارستان و ایتالیا سخنرانی کرده است.

به گزارش هاآرتص، در تاریخ پارلمانی ایتالیا سابقه نداشته است که یک شخصیت مستقل خارجی در نشست مشترک مجلس و سنای ایتالیا سخنرانی کند. تنها خوآن کارلوس، پادشاه اسپانیا، و پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان، در نشست مشترک مجلس و سنای ایتالیا سخنرانی کرده‌اند.

به گزارش هاآرتص، آقای ویزل در دیدار با دولت‌مردان اروپایی در هفته‌های اخیر تاکید کرده است که «غیرقابل قبول است که احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور یک نظام که از نابودی ملت یهود سخن می‌گوید از مصونیت برخوردار باشد و از مجازات در امان بماند».

آقای ویزل در دیدار با دولتمردان اروپایی همچنین خواهان پشتیبانی آنها از تنگ کردن حلقه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شده است.

آقای ویزل همچنین در مصاحبه‌ای با روزنامه هاآرتص گفته است که وی از مناسبات خود با رهبران جهانی و روسای دولت‌ها استفاده خواهد کرد تا به مخاطبانش نسبت به «نیات» احمدی‌نژاد هشدار بدهد.

آقای ویزل به هاآرتص گفته است که «دولت‌ها وظیفه دارند تا راه احمدی‌نژاد را سد کرده و تلاش کنند او را به خاطر فتنه‌انگیزی آشکار برای نسل‌کشی، به دیوان بین‌المللی لاهه بکشانند».

الی ویزل در سال‌های اخیر از سخنرانان اصلی آئین‌های اعتراضی در شهر نیویورک به هنگام حضور محمود احمدی‌نژاد در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد بوده است.

آقای ویزل، ۷۱ ساله، زاده «سیگت» در رومانی، یک سال پس از آغاز جنگ جهانی دوم، هنگامی که یازده ساله بود همراه خانواده‌اش و یهودیان رومانی در اردوگاه‌های مرگ و کار اجباری نازی‌ها محبوس شد.

مادرش را دیگر ندید، و مدتی همراه پدرش در اردوگاه‌های آشویتس و بوخن‌والد فجایع بسیاری را تحمل کرد، اما در نهایت پدرش را جلو چشمانش در بوخن‌والد کشتند.

آقای ویزل از سال ۱۹۵۶ در آمریکا زندگی کرده، و کتاب «شب» او خاطرات نوجوانی‌اش را در اردوگاه‌های نازی‌ها شرح می‌دهد. تازه‌ترین ترجمه این کتاب به فارسی سال ۲۰۰۹ در آمریکا منتشر شد. آقای ویزل در سال ۱۹۸۶ برنده جایزه صلح نوبل شد.

گفتنی است که آخرین بار که برخی از برندگان نوبل نامه‌ای در ارتباط با ایران نوشتند، نامه چند ماه پیش ۱۴ برنده صلح نوبل به محمود احمدی‌نژاد در حمایت از شیرین عبادی و خانواده او بود .
XS
SM
MD
LG