لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

روزنامه‌های سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۸۹


اظهارات سخنگوی قوه قضائیه بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های روز سه‌شنبه ایران داشته، از جمله روزنامه‌های کیهان، رسالت، خراسان، آرمان و تهران امروز بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند.

دو روزنامه کیهان و رسالت که در شمار روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم هستند از بخشی از اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره انحلال دو حزب اصلاح‌طلب «مشارکت» و «مجاهدین انقلاب» استقبال کرده‌اند.

روزنامه رسالت در تیتر دوم صفحه نخست خود از قول محسنی اژه‌ای نوشته است که «دو حزب سياسی مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب توسط دادگاه منحل شده و در حال حاضرحق فعاليت سياسی ندارند».

روزنامه کیهان نیز با تیتری مشابه نوشته است که «دادستان كل كشور و سخنگوی قوه قضاييه گفت که به درخواست كميسيون ماده ۱۰ احزاب از دادگاه، حزب مشاركت و سازمان مجاهدين منحل بوده و حق فعاليت ندارند».

به‌رغم اهمیت «اعلام انحلال» دو حزب اصلی اصلاح‌طلب، هیچ یک از این روزنامه‌ها یادداشت یا تحلیلی در این خصوص ارائه نکرده، اما در عوض روزنامه‌های تهران امروز، خراسان و آرمان گزارش داده‌اند که سخنگوی قوه قضائیه در حضور خبرنگاران ادعای اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر «صادر نشدن حکم سنگسار سکینه محمدی» را رسما تکذیب کرده است.

به نوشته این روزنامه‌ها، غلامحسن محسنی اژه‌ای که با حفظ سمت دادستان کل کشور به عنوان سخنگوی قوه قضائیه نیز فعالیت می‌کند روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره سرانجام پرونده سکينه محمدي آشتيانی پرسيد و اين که محمود احمدی‌نژاد در مورد اين پرونده اظهار کرده که اصلا بحث سنگسار مطرح نبوده گفته است که «در مورد خانم سکينه محمدی آشتيانی حکم سنگسار صادر شده؛ اما بايد مراحل خود را طی کند».

وی همچنین حکم سنگسار سیکنه محمدی را «حد شرعی» توصیف و تاکید کرده است که «ما به هيچ وجه نسبت به قوانين اسلامی و ارزش‌های الهی با جوسازی و فشار کوتاه نمی‌آييم».

تاکید سخنگوی قوه قضائیه بر صدور و حتی لزوم اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی در حالی صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد کمتر از یک هفته پیش در جریان سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی آمریکا ادعا کرده بود که «حکم سنگسار سکینه محمدی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صادر نشده، اما این بار هم ادعای احمدی‌نژاد در اولین کنفرانس مطبوعاتی غلامحسین محسنی اژه‌ای به‌صراحت تکذیب شد.

بازتاب گسترده اعتصاب سه‌روزه طلافروشان در روزنامه‌ها

«تداوم سه‌روزه اعتصاب طلافروشان در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده» در روزنامه جام‌جم، کیهان، جهان صنعت، دنیای اقتصاد و آرمان بازتاب گسترده‌ای داشته و این روزنامه‌ها واکنش شدید دولت به تدامو اعتصاب طلافروشان و البته اخبار گسترش این اعتصاب به شهرستان‌ها و نیز آغاز اعتصاب آهن‌فروشان را هم منتشر کرده‌اند.

روزنامه جام‌جم وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی در گزارشی که لحنی دستوری دارد از اعتصاب طلافروشان به عنوان «تداوم كارشكنی برخی از طلافروشان در اجرای قانون» نام برده و تاکید کرده است که «با توجه به لازم‌الاجرا بودن قانون برای تمامی مشمولان، بازخواست متخلفان ضروری به نظر می‌‌رسد».

این روزنامه گزارش کرده است که پنجم مهرماه و «در پنجمين روز از آغاز اجرای قانون ماليات بر ارزش ‌افزوده برخی از طلافروشان باز هم حاضر به همكاری در اجرای قانون نشده و مغازه‌های خود را بسته نگاه داشتند» و «اين در حالی است كه از بازار آهن نيز خبر می‌رسد بخش‌هایی از اين بازار در اعتراض به اجرای قانون، ديروز دوشنبه در تعطيلی به سر برده است».

روزنامه جام‌جم همچنین با لحنی تند و اهانت‌آمیز از صنف طلافروشان و دیگر اصناف معترض بازار به عنوان «طيف زياده‌خواه» نام برده و ضمن وارد آوردن اتهام «فعاليت‌های قاچاق و رفتارهای بيمارگونه اقتصادی» به آنها خواستار برخورد با اعتصاب بازاریان شده و نوشته است که «ضروری است كسانی كه اجرای قانون را مطابق اميال زياده‌خواهانه خود نمی‌بينند مورد بازخواست جدی واقع شده و پاسخ‌گوی اقدامات اخلال‌گرانه خود در فضای فعاليت اقتصادی كشور باشند».

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «طلافروشان چه می‌گويند؟» نوشته است که «فعالان صنف طلا، برای مخالفت‌های خود با اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده دلايلي مطرح می‌كنند از جمله این که «ماليات بر ارزش افزوده سبب می‌شود صنف طلا و جواهر مشتريان خود را از دست بدهند و سود كمتری نصيب اعضای صنف شود» و این که «ماليات را بايد از اجرت ساخت طلا گرفت و نه از خود طلا به عنوان كالای لوكس».

این روزنامه همچنین نوشته است که نمایندگان صنف طلافروشان مذاکره با سازمان امور مالياتی كشور را متوقف کرده و «یکی دو ساعت مانده به زمان برگزاری نشست دوم، مسئولان اتحاديه‌ها اعلام کردند كه در اين نشست شركت نمی‌كنند و ترجيح می‌دهند خواسته‌هايشان را از راه ادامه بستن مغازه‌های خود پيگيری كنند».

همزمان روزنامه جهان صنعت از آثار تداوم اعتصاب طلافروشان و گسترش آن به شهرستان‌ها خبر داده و در تیتر نخست خود نوشته است: «طلا ارز را دیوانه کرد.»

به نوشته این روزنامه، همزمان با اعتصاب طلافروشان «قیمت دلار لحظه به لحظه در حال افزایش است و از ۱۱۱۰ تومان عبور کرده و درهم امارات نایاب شده است».

جهان صنعت چنین وضعی را ناشی از «ارتباط معنا‌دار موضوع طلا و گرانی ارز در ایران» دانسته و نوشته است که این ارتباط پیچیده «به مرز جالبی رسیده و نشان داده که بسیاری از مواضع دولتی در این بخش دلایلی برای بر‌هم‌ریختگی‌های بازار است».

این روزنامه همچنین بخش اصلی اعتراض طلافروشان را مقابله با قاچاقچیان طلا توصیف کرده و نوشته است که «برخی فعالان عرصه قاچاق طلا به دنبال آن هستند تا تولید‌کنندگان طلا در ایران را به ورشکستگی برسانند و از میدان به در کنند».

این گزارش با اشاره به این که اکنون «تعطیلی بازار طلای تهران به برخی شهرهای بزرگ دیگر نیز رسیده» تاکید کرده است که بازاریان ضمن اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده «اعتقاد دارند که این‌گونه مالیات‌گیری به آن معناست که در نهایت دست‌کم ۱۰ درصد به قیمت طلای عرضه‌شده به متقاضیان افزوده خواهد شد».

روزنامه دنیای اقتصاد نیز «بیانیه اتحادیه‌های طلا و جواهر سراسر کشور» خطاب به رسانه‌ها را منتشر کرده و به نقل از آن نوشته است که «مسائل صنفی به طور عام و موضوع مالیات بر ارزش افزوده به طور خاص که این روزها به مسئله محوری برخی از اصناف از جمله صنف طلا و جواهر تبدیل شده امری کاملا صنفی و مسئله‌ای علمی و فنی است و بنابراین از هر گونه اغراض و برداشت‌های سیاسی و جناحی مبری است».

اتحادیه طلا و جواهر از رسانه‌ها خواسته است تا در جریان اطلاع‌رسانی اعتراض طلافروشان به «صنفی» و «علمی و فنی» بودن دلیل این اعتراضات توجه کنند.

اما روزنامه تهران امروز در سرمقاله سه‌شنبه خود بدون اشاره به بیانیه اتحادیه طلا و جواهر کشور نوشته است که «در شرايطی كه كشور با فضای روانی تحريم و فشارهای سياسی، اقتصادی تازه‌ای از سوی دشمنان خود مواجه است، برخی از صنوف بر سر يك ماجرای قانونی و اقدام منطقی ماجرا‌سازی» و «فرصت برخی برداشت‌های غلط از اوضاع كشور را نيز برای دشمنان فراهم می‌کنند».

روزنامه کیهان که روزنامه نزدیک به محافل امنیتی در جمهوری اسلامی به شمار می‌آید شدیدترین واکنش به اعتصاب بازاریان را در صفحه نخست خود از قول یک مقام آگاه منتشر کرده و نوشته است که «هيچ صنفی حق سرپيچی از اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده را ندارد».

این «مقام آگاه» که کیهان به موقعیت سازمانی وی اشاره‌ای نکرده طلافروشان معترض را «عده معدودی از فعالان بازار طلا و جواهر» معرفی کرده و گفته است که آنها «با تحريک ديگران و در حالی كه از جزئيات قانون ماليات بر ارزش افزوده آگاهی كامل دارند می‌كوشند با اعتراضی هدفمند از پرداخت ماليات فرار كنند».

کیهان از قول این مقام آگاه صنف طلافروشان را تهدید و تاکید کرده است که باید «نظام يک بار برای هميشه تكليف خود را با اين افراد روشن كند».

توقیف مطبوعات ادامه دارد: توقیف و لغو امتیاز هفته‌نامه بهار زنجان و روزنامه اندیشه نو

روزنامه مردم‌سالاری گزارش داده است که روزنامه انديشه نو و هفته‌نامه بهار زنجان از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف و لغو مجوز شده‌اند.

روزنامه اندیشه نو به مدیر مسئولی حجت‌الله حاجبی رسانه مطبوعاتی حزب اسلامی کار به شمار می‌آمد و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در کنار روزنامه «کلمه سبز» یکی از دو روزنامه نزدیک به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود و از ۳۰ آذر سال ۸۸ به اتهام «زیر سوال بردن سیاست‌های کلی نظام» توقیف شده بود.

هفته‌نامه بهار زنجان نیز در هفته‌های اخیر و در جریان برکناری پرفسور یوسف ثبوتی از ریاست دانشگاه علوم پایه زنجان ضمن انتشار ویژه‌نامه‌ای در اعتراض به این اقدام دولت، نامه ۱۶۲ فیزیکدان معترض به برکناری آقای ثبوتی را به چاپ رسانده بود.

همزمان روزنامه آرمان خبر داده است که عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار بازداشت شده، به سه سال زندان محکوم شده و دادگاه مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، نیز روز پنج مهرماه برگزار شده است.

به نوشته این روزنامه، عیسی سحرخیز که از تابستان ۸۸ بازداشت شده و اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج زندانی است به سه سال حبس و پنج سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و نیز یک ‌سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده است.

روزنامه آرمان همچنین خبر داده است که روز دوشنبه پنج مهرماه دادگاه مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و و یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، برگزار شده است.

به نوشته این روزنامه، اتهام آقای کاظمیان «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده و جلسه محاکمه وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شده است.

مرتضی کاظمیان آخرین بار در هشت دی‌ماه ۸۸ در منزل مسکونی خود بازداشت شده و در ۱۰ اسفندماه سال گذشته نیز با قرار وثیقه آزاد شده بود.

تداوم حمله رسانه‌های جناح حاکم به خانواده‌های جان‌باختگان جنگ

در حالی که خبر حمله به منزل حمید باکری که جمهوری اسلامی از او به عنوان «سردار شهید» نام می‌برد با تاخیری چندروزه تنها در خبری کوتاه در شماره سه‌شنبه روزنامه جهان صنعت منتشر شده، روزنامه کیهان بار دیگر به خانواده‌های فرماندهان جان‌باخته جنگ ایران و عراق حمله برده و این بار از قول رئیس دفتر سیاسی سپاه نوشته است که «امروز خانواده‌های شهدا مورد هدف دشمن هستند».

سرتیپ پاسدار یدالله جوانی همچنین گفته است که «امروز وقتی خانواده‌های شهدا می‌بينند كه دشمن آنها را هدف قرار داده در حمايت از ولايت فقيه وارد صحنه می‌شوند، اما متاسفانه در ميان خانواده‌های معظم شهدا يک يا چند خانواده به دليل بی‌بصيرتی يا انگيزه‌های ديگر در پازل رسانه‌های ضدانقلاب بازی كرده‌اند».

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان، نیز روز دوشنبه به دنبال تهاجم ماموران امنیتی به منزل خانواده حمید باکری با لحن اهانت‌آمیزی به خانواده و همسران حمید باکری و ابراهیم همت حمله کرده بود.
XS
SM
MD
LG