لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

مرور روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ایران، اول دی‌ماه ۱۳۸۸


روزنامه کیهان تائید کرده است که شامگاه دوشنبه جمعی از طلاب و بسیجیان با اشغال مسجد اعظم قم از برگزاری مراسم ختم آیت‌الله منتظری جلوگیری کرده‌اند.

این روزنامه با اشاره به این که «قرار بود ديشب مراسم ختمی برای آيت‌الله منتظری در اين مسجد برپا شود» نوشته است که «گروهی از طلاب بسیجی که عکس‌های امام و رهبری را به همراه داشتند با حضور در مسجد اعظم قم به سينه‌زنی، نوحه‌خوانی و سر دادن شعارهايی در حمايت از امام و رهبری پرداختند» تا از برگزاری مراسم ختم آیت‌الله منتظری جلوگیری کنند.

روزنامه کیهان ادعا کرده است که دلیل این اقدام بسیجیان «برخي گزارش‌ها» بوده است که بر اساس آن «عده‌ای قصد داشتند از اين مراسم برای به وجود آوردن يك فتنه جديد در قم استفاده كنند».

روزنامه کیهان خبر اشغال مسجد اعظم قم از سوی بسیجیان را منتشر کرده است که در گزارش دیگری مدعی شده است که «از حدود ساعت ۱۴ روز دوشنبه وضع شهر قم كاملا عادی بوده است».

این روزنامه درباره مراسم تشییع آیت‌الله منتظری در صبح دوشنبه نیز با اشاره به تهاجم نیروهای بسیج به مردم نوشته است که «برخی شعارهای توهین‌آمیز از جانب تشييع‌كنندگان» با «واكنش فوری خيل طلاب و بسيجيان حوزه علميه قم مواجه شد».

«پیام‌های یک وداع»

روزنامه آفتاب یزد سرمقاله شماره سه‌شنبه خود را با عنوان «پیام یک وداع» به مراسم خاک‌سپاری آیت‌الله حسینعلی منتظری اختصاص داده و با اشاره به این که «ديروز جمعيتی عظيم با پيكر آيت‌الله منتظری وداع كـرد» نوشته است که «تشييع‌كـنندگان اين مرجع عالي‌قدر نشان دادند كه انسانيت انسان‌ها را پاس می‌‌دارند و آنها را با همه ويژگی‌‌هاي‌شان دوست دارند».

روزنامه آفتاب یزد نوشته است که «برخی پيام‌هايي هم كه در سوگ مرحوم آيت‌الله منتظري صادر شد اين نكته بديهی را يادآوری می‌‌كرد كه قرار نيست به خاطر اختلاف سليقه يا تلقی خطا ارزش‌های يك انسان بزرگ ناديده گرفته شود».

این روزنامه با اشاره به انتشار اخبار اهانت‌آمیز در اولین ساعات پس از درگذشت آیت‌الله منتظری از سوی رسانه‌های وابسته به دولت نوشته است که حتی پس از صدور پيام آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری رسانه‌های وابسته به دولت حاضر به اصلاح اخبار اهانت‌آمیز خود نشدند.

آفتاب یزد همچنین نوشته است که «وداع پرشكوه ديروز پيامی هم برای بعضی هتاكان داشت كه در سال‌های اخير چشمان خود را مي‌بستند و بدون لحظه‌ای تامل، دهان خود را برای اهانت به مرحوم منتظری باز مي‌كردند و در ماه‌های اخير شخصيت‌های محبوب ديگری را نيز شـريـك آقـای مـنـتـظری در شنيدن اهانت‌ها قرار دادند».

این روزنامه تاکید کرده است که «مردم در پیام خود به هتاکان» اعلام کرده‌اند که «نه سابقه شما مانند منتظری، رفسنجانی، موسوی، خاتمی و كروبی درخشان است و نه در سال‌هایی كه نفوذ شما در عرصه‌های مختلف كشور قابل مشاهده بوده دستاوردی ارائه کرده‌اید كه ترجيح شما را بر آنها ثابت كند».

طبقه نوظهور شبه‌دولتی در اقتصاد ايران

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی درباره «طبقه نوظهور شبه‌دولتی در اقتصاد ايران» نوشته است که «خصوصی‌سازی و آن چه اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي خوانده مي‌شود در طول چهار سالي كه از آغاز آن مي‌گذرد با انتقادات فراواني روبه‌رو بوده است، به طوري كه اغلب كارشناسان اقتصادی از گسترش شبه‌دولتي‌ها در اقتصاد ايران خبر مي‌دهند».

این روزنامه نوشته است که «آن چه در طول سال‌هاي اخير در مسير اجرايي شدن اصل ۴۴ قانون اساسي شاهد بوده‌ايم انتقال سهام بخش آشكار دولت به بخش پنهان دولت (شبه‌دولتي) بوده و تاكنون بارها شاهد بوده‌ايم كه بخشي از سهام يك شركت دولتي در مدت چند ثانيه واگذار شده است».

روزنامه جمهوری اسلامی این روند را «خصوصی‌سازی بر اساس مدل چینی» نام داده و نوشته است که «در صورتي كه روند فعلي خصوصي‌سازي با استفاده از مدل چيني ادامه يابد شاهد بزرگ‌تر شدن ابعاد و حجم فعاليت‌هاي دولت و تحميل هزينه و ناكارآمدی به سيستم خواهيم بود».

جداسازی کتاب‌های درسی دختران و پسران

روزنامه جام جم اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره جداسازی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دختر و پسر را مورد توجه قرار داده و خبر داده است که «كتاب‌هاي درسي دخترانه و پسرانه مي‌شود».

به گزارش این روزنامه، وزير آموزش و پرورش با بيان اين‌كه در نظام آموزشي جديد تا هفت سالگي تعليم و تربيت كودك بر اساس بازي خواهد بود گفته است که پس از آن در ۹ سالگي كتب درسي دختران با پسران متفاوت خواهد شد».

حميدرضا حاجي‌بابايي با بيان اين‌ كه از پايان دوره ابتدايي كتب به سمت تخصصي سوق پيدا مي‌كنند و در دوره متوسطه نيمه‌تخصصي مي‌شوند علت جداسازی کتب درسی دختران و پسران را درخواست رهبر جمهوری اسلامی برای ایجاد تحول بنيادين در آموزش و پرورش ذکر کرده و گفته است که بنا بر تاکید آیت‌الله خامنه‌ای «ما بايد ساختار آموزش و پرورش را تجهيز و در كتب درسي و شيوه تربيت دانش‌آموزان تحول ايجاد كنيم».

جام جم نوشته است که «خبر تغيير كتاب‌هاي درسي پسران و دختران در حالي اعلام مي‌شود كه وزير آموزش و پرورش به جزئيات اين تغييرات اشاره‌اي نكرده است».
XS
SM
MD
LG