لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

چهار نفر دیگر در ایران اعدام شدند


ایران در دو ماه گذشته بیش از ۶۵ نفر را اعدام کرده است.
ایران در دو ماه گذشته بیش از ۶۵ نفر را اعدام کرده است.
روزنامه اعتماد، چاپ تهران، روز شنبه از اعدام چهار نفر در زندان عادل‌آباد شیراز به جرم قتل و تجاوز خبر داد تا به این ترتیب تعداد اعدام‌شدگان در ایران در دو ماه گذشته به بیش از ۶۵ نفر برسد.

این روزنامه بی آن که به زمان وقوع این اعدام‌ها اشاره کند می‌گوید سه تن از این افراد به جرم قتل و یک تن دیگر به جرم تجاوز به دو نوجوان به اعدام محکوم شده بودند.

در روز سیزدهم اسفندماه نیز دادستان شهر کرمانشاه خبر اعدام ۱۰ نفر در زندان مرکزی این شهر به جرم «قاچاق مواد مخدر» را تایید کرد.

به گفته سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل، ایران با اعدام ۳۳۵ نفر در سال ۲۰۰۷ بیش از هر کشور دیگری جز چین به مجازات اعدام دست زده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از اعدام بیش از ۲۴۰ نفر در سال گذشته میلادی، ‌۲۰۰۸، خبر می‌دهد.

این در حالی است که اتحادیه اروپا اوایل بهمن‌ماه با صدور بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواست مجازات مرگ را برای مجرمان کاملا لغو کنند و تا زمان لغو این نوع مجازات بر اساس دو قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل تمام احکام اعدام در ایران را به حال تعلیق درآورند.

این اتحادیه همچنین اقدام جمهوری اسلامی به اعدام دست‌کم ۹ مجرم نوجوان در سال ۲۰۰۸ را محکوم کرده و خواستار آن شده بود که ایران مجازات مرگ در مورد این مجرمان را «فورا متوقف کند».

عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است ایران را از نظر اجرای حکم اعدام برای مرتکبان جرم در سنین زیر ۱۸ سال دارای رتبه اول در دنیا معرفی کرده است.

بر اساس «کنوانسیون حقوق کودکان» و «پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» که ایران نیز آنها را امضا کرده است اعدام افراد صغیر یا افرادی که زیر سن قانونی مرتکب جرم می‌شوند منع شده است.
XS
SM
MD
LG