لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

بسته پیشنهادی جدید «به زودی» دست تهران می رسد


بسته پیشنهادی در نشست اخیر کشورهای پنج به علاوه یک در لندن بازنگری شد. عکس از AFP
بسته پیشنهادی در نشست اخیر کشورهای پنج به علاوه یک در لندن بازنگری شد. عکس از AFP

يک مقام آمريکايی روز دوشنبه اعلام کرد که بسته پيشنهادی جديد قدرت های جهان برای تعليق برنامه هسته ای ايران، به زودی به تهران ارائه خواهد شد.


به گزارش رويترز، يک ديپلمات ارشد آمريکايی که نامش فاش نشده به اين خبرگزاری گفته است که هر چند اين بسته پيشنهاد «به سرعت» به دست مقام های ايرانی خواهد رسيد، اما انتظار برای پاسخ مثبت تهران به اين پيشنهاد نيز در حد «بسيار ضعيفی» است.


گروه ۱+۵، شامل کشورهای فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا همراه با آلمان، در نشست اخير خود در لندن، بسته پيشنهادی به تهران در ازای تعليق غنی سازی اورانيوم را بازنگری کرده اند.


  • «صادقانه بگويم که اين گام بزرگ رو به جلويی محسوب نمی شود، چرا که ما معتقديم از همان اول پيشنهاد بسيار خوبی به ايران ارائه کرديم. ما به سادگی متوجه نمی شويم که چرا ايران علاقه ای به اين پيشنهادات ندارد.»
یک مقام آمریکایی

هنوز هيچ گزارشی از اينکه تغييرات در اين بسته چه خواهد بود، منتشر نشده است.


به گفته ديپلمات ها، بسته پيشنهادی جديد بر مبنای پيشنهاد قبلی قدرت های جهان تنظيم شده است. بسته پيشنهادی قبلی در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ ميلادی رسما به تهران ارائه شد، اما مقام های ايرانی اعلام کردند که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه هسته ای بوشهر و در چارچوب پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای پی می گيرند و حاضر نيستند که آن را متوقف کنند.


به گفته برخی ديپلمات ها، بسته پيشنهادی جديد، «تفاوت چشمگيری» با پيشنهادات قبلی ندارد و تنها در بخش «همکاری های هسته ای»، به روز شده است.


مقام بلندپايه آمريکايی که در مصاحبه با خبرگزاری رويترز نامش فاش نشده، درباره بسته جديد گفت: «صادقانه بگويم که اين گام بزرگ رو به جلويی محسوب نمی شود، چرا که ما معتقديم از همان اول پيشنهاد بسيار خوبی به ايران ارائه کرديم. ما به سادگی متوجه نمی شويم که چرا ايران علاقه ای به اين پيشنهادات ندارد.»


ايران روز دوشنبه بارديگر اعلام کرد که حاضر نيست به هيچ پيشنهادی که در آن موضوع «تعليق غنی سازی اورانيوم» مطرح شده، توجه کند.


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز، در واکنش به موضع گيری ايران گفت: «جالب است که آنها پيش از ان که اصولا بدانند پيشنهادات تازه چيست، آن را رد می کنند.»


يک روز بعد از نشست تازه گروه ۱+۵ در لندن، سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه از ايران خواست که «تنها در زمان مذاکرات هسته ای» غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


«آپارتايد هسته ای»


در حالی که به نظر می رسد، روز به روز بن بست مجادله بر سر برنامه هسته ای ايران، عميق تر می شود، نماينده ايران در آژانس اعلام کرد که تهران ديگر به بازرسان آژانس اجازه نخواهد نداد تا «سرزده» به تاسيسات هسته ای ايران سرکشی کنند.


علی اصغر سلطانيه که در جمع کشورهای عضو پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای سخن می گفت، گفت تا زمانی که اسرائيل اين پيمان را امضا نکرده است، ايران نيز اجازه چنين بازرسی هايی را نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، علی اصغر سلطانيه که در جمع کشورهای عضو پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای سخن می گفت، گفت تا زمانی که اسرائيل اين پيمان را امضا نکرده است، ايران نيز اجازه چنين بازرسی هايی را نمی دهد.


آقای سلطانيه گفت: «کشورهای غيرهسته ای ديگر نبايد اين استاندارد دوگانه را تحمل کنند.»


وی کشورهای دارای سلاح هسته ای مانند آمريکا، بريتانيا و فرانسه را به در پيش گرفتن «آپارتايد هسته ای» متهم کرد، چرا که به گفته وی آنها به ساخت سلاح هسته ای در برخی کشورها کمک می کنند و در مقابل در تلاشند تا کشوری چون ايران، از دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای محروم شود.


نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی يادآوری کرد که اسرائيل «با فعاليت های بسيار عظيم در مسير ساخت سلاح هسته ای» با هيچ فشاری از سوی جامعه جهانی برای پيوستن به پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای رو به رو نيست.


ايالات متحده آمريکا بارها ايران را متهم کرده است که مخفيانه در تلاش است تا به سلاح هسته ای دست يابد. ايران همواره اين اتهام را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG