لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

ایران: « نفت زیر یکصد دلار نامناسب» است


غلامحسن نوذری، وزیر نفت ایران. (عکس: epa)
غلامحسن نوذری، وزیر نفت ایران. (عکس: epa)

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز شنبه گفت: نفت زیر یکصد دلار، هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان، «نامناسب» است.



غلامحسین نوذری که در حاشیه یک کنفرانس بین المللی صادرات گاز در تهران سخن می گفت، از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، خواست از تولید بیش از حد نفت و در نتیجه، افت قیمت ها خودداری کنند.

او به خبرنگاران گفت: «قیمت یکصد دلار و زیر آن برای هیچ کس مناسب نیست، نه برای تولیدکنندگان و نه مصرف کنندگان. اعضای اوپک باید سهمیه صدور خود را رعایت کنند تا وضع عرضه بیش از حد نفت از این بدتر نشود.»


به گفته آقای نوذری، در حال حاضر تولیدکنندگان نفت در حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز بیش از نیاز بازار تولید می کنند.


  • «قیمت یکصد دلار و زیر آن برای هیچ کس مناسب نیست، نه برای تولیدکنندگان و نه مصرف کنندگان. اعضای اوپک باید سهمیه صدور خود را رعایت کنند تا وضع عرضه بیش از حد نفت از این بدتر نشود.»
غلامحسن نوذری، وزیر نفت

او گفت: «با توجه به تصمیم اوپک به کاهش صدور نفت می توان عرضه بیش از حد را در سه ماه اول سال ۲۰۰۹کنترل کرد.»


ماه گذشته نیز در آستانه نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، برای بررسی بازار نفت، ایران خواستار کاهش تولید این سازمان برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت شد.


به گزارش « آسوشیتدپرس»، در چند هفته گذشته بحران اقتصادی جهانی در کنار قیمت های بالای سوخت به میزان مصرف در ایالات متحده و دیگر کشورهای صنعتی لطمه زده است.


روز جمعه، بهای نفت خام سبک آمریکا برای تحویل در ماه نوامبر در بازار نیویورک به زیر ۹۴ دلار در هر بشکه رسید که نسبت به قیمت رکورد ۱۴۷دلار در ماه ژوئیه گذشته، افت چشمگیری محسوب می شود.


ایران، چهارمین صادرکننده نفت در جهان، همواره با هر گونه افزایش در صدور نفت خام توسط اوپک با این دلیل که باعث افت قیمت ها خواهد شد، مخالفت کرده است.


ایران همچنین به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت در سازمان اوپک و دارنده دومین منابع گاز طبیعی جهان، می تواند بر بازارهای بین المللی نفت نفوذ داشته باشد.


ایران روزانه ۲/۴ میلیون بشکه نفت تولید می کند. میزان منابع نفت بازیافتنی این کشور در حدود ۱۳۷ میلیارد بشکه یا حدود ۱۲درصد کل منابع جهان تخمین زده می شود. کارشناسان معتقدند منابع گاز ایران در حدود ۲۸تریلیون متر مکعب است.


حدود ۸۰ درصد درآمدهای عمومی ایران از محل صادرات نفت تامین می شود، و به همین دلیل، صنعت نفت در این کشور برای ادامه تولید و صدور نفت به سرمایه گذاری خارجی نیاز مبرم دارد.


این در حالی است که بخش نفت و گاز ایران با تحریم های سازمان ملل رو به رو است و ایالات متحده در تلاش برای تحت فشار گذاشتن ایران و وادار کردن این کشور به متوقف کردن برنامه اتمی خود شرکت های آمریکایی را از سرمایه گذاری در پروژه های انرژی ایران منع کرده است.


کشورهای غربی بر این عقیده اند که ایران با برنامه هسته ای خود به سوی تولید تسلیحات اتمی گام برمی دارد، اما ایران همواره با رد این ادعا «مقاصد صلح آمیز» را دلیل ادامه برنامه هسته ای خود اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG