لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

معاون اول احمدی‌نژاد ویزای آمریکا نگرفت


پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهور ایران
پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهور ایران
نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل روز جمعه آمریکا را متهم کرد که به معاون اول محمود احمدی‌نژاد و اعضای هیاتی ایرانی که قصد سفر به آمریکا را داشتند ویزا نداده است.

پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهور ایران، و هیات همراه او قرار بود در کنفرانس سازمان ملل با موضوع بحران مالی جهانی شرکت کنند.

محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل، «به نمایندگی از پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهور ایران» خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل گفت آقای داوودی به این دلیل در سازمان ملل حاضر نیست که «کشور میزبان برای آنها ویزای ورود صادر نکرده است.»

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام آمریکایی می‌گوید «موضوع عدم صدور ویزا برای هیات ایرانی در دست بررسی است.»

ایالات متحده به عنوان میزبان دبیرکل سازمان ملل بر اساس قرارداد سال ۱۹۴۷ همواره به اعضای این سازمان صرف نظر از اختلافات خود با آنها ویزا ارائه کرده است. اما این کشور گاه از صدور ویزا برای مقامات ایرانی سر باز زده است.

واشینگتن در سال ۱۳۵۸، پنج ماه پس از حمله دانشجویان خط امام به سفارت آمریکا در تهران که به اسارت ۴۴۴ روزه ۵۲ آمریکایی انجامید، روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

در همین حال خبرگزاری رویترز می‌افزاید که مشخص نیست عدم صدور ویزا برای این هیات ایرانی با سرکوب اعتراض مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه ارتباط دارد یا خیر.

انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران که محمود احمدی‌نژاد توسط وزارت کشور دولت نهم و رهبر جمهوری اسلامی پیروز آن اعلام شد به دو هفته اعتراض مردم در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران انجامید که چندین کشته و چند صد زخمی نیز به جای گذاشت.

اعتراض مردم ایران به آن چه میرحسین موسوی، رقیب اصلی آقای احمدی‌نژاد در انتخابات، تقلب در انتخابات خوانده است در خارج از ایران نیز بازتاب‌های فراوان داشته و از جمله باعث واکنش رئیس جمهور آمریکا شده است.

به گفته خبرگزاری رویترز، باراک اوباما روز جمعه ضمن ستایش از شجاعت مردم ایران خشونت و سرکوب مردم در ایران در دو هفته اخیر را «شرم‌آور» خواند.
XS
SM
MD
LG