لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۶

خامنه‌ای: دولت‌های غربی مراقب رفتار خصمانه خود باشند


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نماز جمعه یک هفته پس از انتخابات
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نماز جمعه یک هفته پس از انتخابات
رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه در دیداری که با جمعی از مردم داشت به «برخی دولت‌های غربی» شدیدا اخطار کرد که «مراقب رفتار خصمانه خود باشند، زیرا ملت ایران عکس‌العمل نشان خواهد داد».

آیت الله علی خامنه‌ای ضمن این که رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را «رقابتی درون خانوادگی» عنوان کرد، گفت: «ما رفتارهای مداخله‌جویانه این دولت‌ها را محاسبه خواهیم کرد و قطعا در آینده روابط ایران با آنها تاثیر منفی خواهد داشت.»

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به واکنش اغلب کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده و اتحادیه اروپا به اعتراض مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است که محمود احمدی‌نژاد از سوی وزارت کشور دولت خود و شورای نگهبان و با تایید آقای خامنه‌ای پیروز آن اعلام شد.

یک هفته پس از اعلام این نتیجه و سخنرانی علی خامنه‌ای در نماز جمعه تهران که خواستار خاتمه یافتن، به گفته او، «اردوکشی‌های خیابانی» شد، نیروهای امنیتی و انتظامی و بسیجی جمهوری اسلامی دست به سرکوب اعتراضات مردم زدند که بر اساس منابع رسمی به کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر و مجروحیت صدها نفر انجامید.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در حالی که هدف به قول خود «دشمنان» از ورود به مسائل داخلی ایران را «ایجاد اختلاف و دودستگی» دانست گفت که «برخی از سران کشورهای غربی... ضمن تشویق به اغتشاش‌گری، مردم ایران را اغتشاش‌گر معرفی کردند.»

این در حالی است که از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران تنها کسانی که در ایران از اغتشاش‌گری حرف زده و معترضان و حاضران در راه‌پیمایی‌های آرام مردم را «اغتشاش‌گر» خوانده‌اند، مقامات حامی دولت محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، از جمله این افراد است که دو هفته پس از آغاز ناآرامی‌ها، در نماز جمعه از قوه قضاییه خواست که «با سران اغتشاش که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند» و تا آنجا پیش رفت که قتل ندا آقاسلطان در یکی از راه‌پیمایی‌ها در خیابان امیرآباد تهران را «کار خود اغتشاش‌گران» دانست.

آقای خامنه‌ای در ادامه اغتشاش‌گر را آن «عده معدودی» دانست که «از بودجه تصویب‌شده برخی دولت‌های غربی استفاده می‌کنند»، اما دقیقا مشخص نکرد که مقصود او از این «عده معدود» چه کسانی هستند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که ۲۰ سال است بر مسند رهبری جمهوری اسلامی تکیه زده در گفته‌ای مبهم به «اخلال‌گران» هشدار داد که «نظام اسلامی بر اساس وظیفه با کسانی که زندگی و آسایش مردم را برهم می‌زنند برخورد خواهد کرد»، اما مشخص نکرد که منظورش چه کسانی است.

آقای خامنه‌ای اغتشاش‌گر را آن «عده معدودی» دانست که «از بودجه تصویب‌شده برخی دولت‌های غربی استفاده می‌کنند»، اما دقیقا مشخص نکرد که مقصود او از این «عده معدود» چه کسانی هستند.
این در حالی است که دیدبان حقوق بشر هفته گذشته در گزارشی از قول شاهدان عینی خبر داد که نیروهای بسیج شب‌ها در تهران به خانه‌های مردم حمله می‌کنند و «در تلاش برای سرکوب اعتراضات مردم آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند».

از سوی دیگر نماینده آقای خامنه‌ای در روزنامه کیهان علاوه بر این که خواستار دادگاهی شدن میرحسین موسوی و محمد خاتمی به خاطر «جنایات هولناک» می‌شود می‌گوید باید «چشم فتنه را کور کرد» و یکی از فرماندهان بسیج پا را از این نیز فراتر می‌گذارد و می‌گوید باید «چشم فتنه را از حدقه درآورد».

رهبر جمهوری اسلامی که در کمتر موردی حمایت و علاقه خود به محمود احمدی‌نژاد را پنهان کرده است در سخنان امروز خود تنها «حقیقت اصیل و ماندگار» را «انتخاب یک رئیس جمهور با بیش از ۲۴ میلیون رای» دانست.

وزارت کشور دولت نهم در آماری که از آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری داد اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار رای را تصاحب کرده و با بیش از ۱۱ میلیون رای از میرحسین موسوی، رقیب اصلی خود، پیش افتاده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رقبای اصلی و اصلاح‌طلب رئیس دولت نهم، بارها اعلام کرده‌اند که ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را فاقد مشروعیت می‌دانند و به تلاش خود برای حفظ آرای مردم ادامه خواهند داد.
XS
SM
MD
LG