لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

«آن سه»؛ ایران در بخش مسابقه جشنواره لوکارنو


بخشی از پوستر امسال جشنواره لوکارنو
بخشی از پوستر امسال جشنواره لوکارنو

يک فيلم ايرانی برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره فيلم لوکارنوی سويس که در ماه اوت برگزار می شود ، برگزيده شد.


جشنواره ی فيلم «لوکارنو» که امسال شصتمين سالگرد آن نيز جشن گرفته می شود، از اول تا يازدهم ماه اوت برگزارخواهد شد.


درجشنواره امسال، اولين ساخته نقی نعمتی ، کارگردان جوان ايرانی به نام «آن سه» برای شرکت دربخش مسابقه پذيرفته شده است.


درجشنواره لوکارنو، معمولا نخستين ساخته کارگردانان جوان به رقابت می پردازند و بهترين فيلم ، موفق به دريافت جايزه يوزپلنگ طلايی می شود.


محمد حقيقت، يکی از کارشناسان سينما که در پاريس زندگی می کند، در مصاحبه ای با راديو فردا می گويد که حضور فيلمی از سينمای ايران در جشنواره لوکارنو، سابقه ای قديمی دارد و می افزايد: «سينمای ايران برای نخستين بار در سال ۱۹۶۴ با فيلم سياووش در تخت جمشيد ساخته فريدون رهنما ، درجشنواره لوکارنو حضور يافت.»

در طول اين سالها فيلم های گوناگونی از سينمای ايران دراين جشنواره شرکت کرده اند و جوايزی مانند يوزپلنگ طلايی، يوزپلنگ نقره ای و يوزپلنگ برنز را به دست آورده اند.

امسال نيز فردريک مرل، رئيس جشنواره لوکارنو، پيشنهاد حضور فيل «آن سه» را در بخش مسابقه اين جشنواره پذيرفت.


دو فيلم ديگر ايرانی نيز در دوبخش ديگر اين جشنواره پذيرفته شده اند. يکی از آنها «هرات» ساخته سپيده پارسی، کارگردان جوان مقيم فرانسه است که برخی از فيلم های خود را در داخل ايران فيلم برداری می کند.


فيلم هرات، دربخش ديگر اين جشنواره به نام «اينجا و جای ديگر» شرکت خواهد کرد.


  • «امسال به مناسبت شصتمين سا لگرد اين جشنواره، دربرنامه ای با نام بازگشت به لوکارنو، از تمام فيلمسازانی که در گذشته دراين فستيوال جوايزی دريافت کردند ، ستايش خواهد شد.»
محمد حقیقت

سومين فيلم ايرانی حاضر در جشنواره امسال ، «روسری آبی» ساخته قديمی رخشان بنی اعتماد خواهد بود.


به گفته آقای حقيقت «امسال به مناسبت شصتمين سا لگرد اين جشنواره، دربرنامه ای با نام بازگشت به لوکارنو، از تمام فيلمسازانی که در گذشته دراين فستيوال جوايزی دريافت کردند ، ستايش خواهد شد.»


از اين فيلمسازان دعوت شده است تا امسال با همان فيلمی که سبب کشف آنان شده و جايزه ای برای آن دريافت کرده اند، دربخش «بازگشت به لوکارنو» شرکت کنند.


آقای حقيقت در خصوص ميزان اعتبار جهانی جشنواره «لوکارنو» در مقايسه با ساير جشنواره ها ی بين المللی می گويد: «اين فستيوال هم مانند فستيوال های ونيز، کن، و برلين از فستيوال های درجه A محسوب می شود. اما تفاوتش اين است که تنها فيلم های اول و دوم فيلمسازان جوان را که بعدها مهم خواهند شد در بخش مسابقه شرکت می دهند و فيلم های کارگردانان مشهوررا بيشتر در بخش های جنبی و مرور بر آثار نمايش می دهند.»


به گفته اين کارشناس سينما «حسن اين جشنواره اين است که بسياری ازمنتقدان بين المللی و پخش کنندگان فيلم در اين فستيوال شرکت حضور دارند و طی اين چند روز در مورد انتخاب يا خريد پروژه های جديد کارگردانان جوان صحبت می شود و گاه اين پروژه ها خريداری می شود.»

طی شصت سال گذشته، فيلمسازان بسياری با نمايش نخستين آثار خود دراين فستيوال کشف و به جهانيان معرفی شده اند.


XS
SM
MD
LG