لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

دیدار رهبران دو کره به تعویق افتاد


اعلام خبر دیدار این دو رهبر با استبال مردم در کره جنوبی رو به رو شد.
اعلام خبر دیدار این دو رهبر با استبال مردم در کره جنوبی رو به رو شد.

کره شمالی روز شنبه، هجده اوت، از کره جنوبی خواست نشست رهبران دو کره را که قرار بود از بيست و هشتم تا سی ام ماه جاری ميلادی در پيونگ يانگ، پايتخت کره شمالی، برگزار شود، به تاريخ ديگری موکول کند.


اين خبر از سوی دفتر رياست جمهوری کره جنوبی منتشر شد، و در اين گزارش علت اين درخواست، «بحران سيل و عواقب آن در کره شمالی» اعلام شده است.


گزارش های رسمی از کره شمالی حاکی است که بر اثر جاری شدن سيل در کره شمالی که طی يک دهه اخير بی سابقه بوده، بيش از ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند و بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر بی خانمان شده اند.


چون هو سونگ، سخنگوی دفتر رياست جمهوری کره جنوبی، در واکنش به درخواست کره شمالی برای به تعويق انداختن ديدار رهبران دو کره گفت که سئول اين درخواست را پذيرفته و پيشنهاد داده است که اين ديدار تاريخی از دوم تا چهارم ماه اکتبر سال جاری برگزار شود.


رهبران دو کره شمالی و جنوبی، از پنجاه سال پيش تنها يک بار با يکديگر ديدار کرده اند و انتظار می رود ديدار رو مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی، و کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، دو کشور همسايه را از التهاب جنگ سرد که از زمان جنگ دو کره در دهه ۱۹۵۰ ميلادی همچنان بر روابط اين دو کشور سايه افکنده است برهاند.


بر اساس اظهارات سخنگوی رو مو هيون، کره شمالی تاکيد کرده است که اين کشور همچنان به تعهدات خود در قبال کره جنوبی پايبند بوده و تمام تلاش خود را برای نشست رهبران دو کره به کار خواهد گرفت.


سازمان های امدادرسانی جهانی، خسارات ناشی از بارش های کم سابقه اخير در کره شمالی را بسيار جدی توصيف کرده و پيش بينی کرده اند اين کشور حداقل ظرف يک سال آينده قادر نخواهد بود نيازهای غذايی شهروندان خود را بر آورده کند.


در همين رابطه، سازمان های امدادرسانی جهانی، که در راس آن دفتر امور تغذيه سازمان ملل متحد قرار دارد، به همراه دو کشور آمريکا و کره جنوبی روز جمعه از اعلام آمادگی خود برای ارسال فوری کمک های اوليه به کره شمالی سيل زده خبر دادند.


آمار نشان می دهد کره شمالی در سال جاری ميلادی و قبل از آن که بارش های اخير اين کشور را به زانو در آورد، با کمبود يک ميليون تن مواد غذايی دست به گريبان بوده است.


بر اساس گزارش های منتشر شده، کره شمالی تا اين لحظه به درخواست های سازمان ملل متحد برای ارسال فوری کمک های بشردوستانه به اين کشور پاسخی نداده است.


XS
SM
MD
LG