لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

البدری: اوپک می تواند دلار را طی یک دهه کنار بگذارد


عبدالله البدری: اوپک می تواند طی يک دهه، واحد قيمت گذاری بر روی نفت را از دلار آمريکا به يورو تغيير دهد.
عبدالله البدری: اوپک می تواند طی يک دهه، واحد قيمت گذاری بر روی نفت را از دلار آمريکا به يورو تغيير دهد.

عبدالله البدری، دبير کل اوپک اعلام کرد که اين سازمان می تواند طی يک دهه، واحد قيمت گذاری بر روی نفت را از دلار آمريکا به يورو تغيير دهد.


آقای البدری در مصاحبه با نشريه «ميدل ايست اکونوميک دايجست – MEED» که در لندن منتشر می شود گفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای مقابله با ضرر ناشی از سقوط دلار، می توانند واحد ارزش گذاری نفت را تغيير دهند و دلار را کنار بگذارند.


وی به اين نشريه گفت: «شايد ما بتوانيم که قيمت نفت را به يورو تعيين کنيم، اما اين کار زمان زيادی لازم دارد.»


تغيير واحد ارزش گذاری نفت يکی از پيشنهادات ايران بود که در دو نشست آخر اين سازمان مطرح شد، اما در آن زمان کشورهای صادر کننده نفت که عضو اوپک هستند – به ويژه کشورهای عربی – با اين پيشنهاد ايران مخالفت کرده بودند. تنها حامی جدی ايران در اين پيشنهاد ونزوئلا بود.


با اين حال ايران فروش نفت خود را با واحدهای پول ديگر – يورو و ين – آغاز کرد اما از آنجا که قيمت نفت به دلار تعيين می شود، معاملات نفتی با واحدهای پولی ديگر، عملا ضرر ناشی از سقوط دلار را برای ايران جبران نکرده است.


به نوشته مجله «MEED»، از سال ۲۰۰۰ ميلادی، سقوط دلار موجب شده تا کشورهای صادرکننده نفت از معامله با دلار ضرر کنند و اوپک از سوی اعضا، تحت فشار است تا قيمت گذاری با دلار را تغيير دهد.


اين مجله يادآوری کرده که از سال ۲۰۰۰ ميلادی تا امروز ارزش واحد پول ايالات متحده آمريکا در برابر يورو که واحد پول رسمی اتحاديه اروپا محسوب می شود، ۴۴ درصد کاهش يافته است.


خبرگزاری رويترز گزارش داده است که انتشار مصاحبه تازه آقای البدری و اظهار نظر او درباره احتمال کنارگداشته شدن دلار در اوپک موجب شد تا در بازار معاملات ارزی جهان، بار ديگر ارزش يورو در برابر دلار افزايش يابد.


تا ساعت ۶ غروب به وقت گرينويچ در روز جمعه – که آخرين روز کاری يک هفته در بازارهای جهان است - ارزش يک يورو، تا نزديک به يک دلار و نيم افزايش يافت.


عبدالله البدری در مصاحبه اخير خود گفت: «در بازارهای نفت در نيويورک، سنگاپور و دبی، همين حالا هم شما می توانيد ببينيد که واحد پول رايج يورو و ين است. اما تا زمانی که نشانه نهايی در برابر قيمت ها، نشانه $ است به اين معنا است که قيمت به دلار تعيين شده است.»


وی افزود: «دو جنگ جهانی و ۵۰ سال زمان، دلار را بر جهان مسلط کرد، اما اکنون ما شاهد اين هستيم يک واحد پول قدرتمند ديگر از راه رسيده و به معاملات راه يافته که آن هم يورو است.»


پاره ای ناظران می گويند که حامی اصلی دلار در اوپک کشور عربستان سعودی است که به واسطه منابع سرشار نفتی و توليد بالای خود، قدرت و نفوذ بسياری در اوپک دارد.


نشريه MEED نيز در گزارش اخير خود نوشته است که موضوع تغيير واحد پول برای تعيين ارزش نفت، از «موضوعات بسيار حساس اوپک» محسوب می شود.


به نوشته اين مجله، سعود ال فيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودی سال گذشته ميلادی به اوپک هشدار داده بود که علنی کردن بحت ها بر سر کنار گذاشتن دلار می تواند به سقوط بيشتر اين واحد پول بيانجامد.


اما عبدالله البدری، دبير کل جديد اوپک که از کشور ليبی است، يک روز پيش از مصاحبه اخير، در يک کنفرانس مطبوعاتی در لندن يادآوری کرد که اکثر کشورهای عضو اوپک، نفت را به دلار می فروشند، اما کالاهای مورد نياز خود را بايد به يورو بخرند.


XS
SM
MD
LG