لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

اعضای کابینه جدید فلسطینی، شنبه سوگند می خورند


سلام فیاد، حقوقدانی که از سوی عباس به عنوان نخست وزیر معرفی شده است.
سلام فیاد، حقوقدانی که از سوی عباس به عنوان نخست وزیر معرفی شده است.

مراسم سوگند نخست وزير و اعضای جدید کابینه تشکيلات خودگردان فلسطينی، که قرار است جایگزین کابينه حماس شود، روز شنبه برگزار می شود.


محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان بعد از اينکه نيروهای امنيتی گروه تحت امر او – فتح – چندين روز با گروه اسلامگرای حماس درگير شدند، اسماعيل هنيه، نخست وزير حماس را از کار بر کنار کرد و سلام فياد، يک حقوقدان ميانه رو که از سوی غرب حمايت می شود را به عنوان نخست وزير برگزيد.


به رغم اينکه اقدام آقای عباس برای انحلال کابينه، از سوی آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل حمايت شد، اسماعيل هنيه که در غزه مستقر است، اين دستور را نپذيرفت و نيروهای حماس در حال حاضر کنترل غره را به دست دارند.


يکی از مشاوران محمود عباس روز شنبه به خبرگزاری رويترز گفت: «سلام فياد روز شنبه کابينه خود را نهايی می کند و دولت جديد امروز سوگند خواهند خورد.» به گفته اين مشاور دست کم ۱۱ حقوقدان در دولت تازه فلسطينی حشور خواهند داشت.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آمريکا، اسراييل و اتحاديه اروپا قصد دارند که در پی تشکيل دولت جديد فلسطينی، به تحريم های مالی فلسطينيان پايان دهند و بعد از ۱۵ ماه که تحريم دولت حماس، وضعيت سرزمين های فلسطينی را به بحران رو به رو کرده بود، از دولت تازه، حمايت مالی کنند.


حمايت اتحاديه عرب


وزيران امور خارجه اتحاديه عرب روز جمعه ۱۵ ژوئن در قاهره در مصر، بدون آنکه حماس را محکوم کنند، از محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين حمايت کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، عمرو موسی دبير کل اتحاديه عرب اعلام کرد: «ما خواستار وحدت ملی در فلسطين هستيم و ما مخالف اتفاقاتی هستيم که در چند روز گذشته رخ داده است.»


آقای موسی افزود که ملل عرب نمی خواهند از يک جناح فلسطينی در مقابل جناح ديگر پشتيبانی کنند.



وزيران خارجه اتحاديه عرب اعلام کردند که از محمود عباس حمايت می کنند و بدون آنکه نامی از حماس ببرند تاکيد کردند که بايد به نهادهای انتخاب شده توسط مردم مانند شورای قانون گذاری احترام گذاشت. حزب حماس در اين شورا در اکثريت است.

لوموند روزنامه چاپ پاريس، در اين مورد می نويسد که وزيران خارجه اتحاديه عرب اعلام کردند که از محمود عباس حمايت می کنند و بدون آنکه نامی از حماس ببرند تاکيد کردند که بايد به نهادهای انتخاب شده توسط مردم مانند شورای قانون گذاری احترام گذاشت. حزب حماس در اين شورا در اکثريت است.


نيروهای حماس در چند روز گذشته به نيروهای امنيتی فتح در نوار غزه حمله کردند و تمامی اين منطقه را تحت کنترل خود در آوردند. بيش از ۱۰۰ نفر در اين درگيری ها جان خود را از دست دادند.


اتحاديه عرب در اجلاس اضطراری روز جمعه تصميم گرفت که کميسيونی با حضور نمايندگان کشورهای مصر، عربستان سعودی، قطر، تونس و اردن تشکيل شده و در مورد خشونت های اخير نوار غزه تحقيق کند و گزارشی در اين مورد تهيه کند.


کشور مصر در پيامی جداگانه عملکرد حماس در نوار غزه را محکوم کرده و آن را مانعی برای فعاليت نهادهای قانونی فلسطين دانسته است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، سعود ال فيصل وزير امور خارجه عربستان سعودی گفت که گروه های فلسطينی سه ماه پيش در مکه قسم خوردند که به آتش بس ادامه دهند ولی سوگند خود را زير پا گذاشتند.


وزير امور خارجه عربستان گفت درگيری داخلی فلسطينی ها به رويای اسراييل جامه عمل پوشاند. وی افزود سال ها مقاومت در مقابل اسراييل در حال به هدر رفتن است.


«جبهه مردمی برای آزادی فلسطين» نيز که مقر آن در دمشق پايتخت سوريه است، هر دو جناح حماس و فتح را محکوم کرد و اعلام کرد که بايد مسايل ملی فلسطين را در اولويت قرار داد و آرامش حود را حفظ کرد.


هنيه در مقابل عباس


محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين، روز پنجشنبه در ارتباط با انحلال دولت وحدت ملی


یکی از هواداران حماس در نوار غزه

فلسطين سه فرمان مبنی بر برکناری اسماعيل هنيه نخست وزير دولت وحدت ملی ، اعلام حالت فوقالعاده و تشکيل دولت نجات ملی برای اداره اوضاع کنونی مناطق فلسطينی صادر کرده بود.


اين در حالی است که اسماعيل هنيه، نخست وزيردولت فلسطينی، دستورشامگاه پنجشنبه محمودعباس رابرای برکناری وی ومنحل کردن دولت وحدت ملی، دستوری «شتابزده که درموردعواقب آن تامل وبررسی عمقی نشده است» خوانده و گفته است: «اين تصميمات يک جانبه و بدون مشورت اتخادشده اند.»

آقای هنيه تصريح کرده بود که از رياست دولت کنار نخواهد رفت و از نظر او، دولت وحدت ملی همچنان برقرار است.


وی در مصاحبه ای با روزنامه فرانسوی فيگارو گفت که کودتايی در کار نبوده است.


آقای هنيه گفت: «کودتا عليه چه کسی؟ اين نيروهای فتح بودند که با ايجاد پاسگاه های کنترل، خشونت ها را آغاز کردند و افرادی را به خاطر اين که عضو حزب سياسی بودند، کشتند. ما دولت قانونی هستيم.»


در حال حاضر مناطق فلسطينی به دو قسمت تقسيم شده است. نوار غزه که در کنترل نيروهای اسلام گرای حماس است و کرانه باختری رود اردن که بيشتر توسط نيروهای جنبش فتح که سياستمدارانی ميانه رو دارد و از حمايت کشورهای غربی برخوردار است اداره می شود.


XS
SM
MD
LG