لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

«اکثریت فلسطینی ها با حماس مخالفند»


درصد فلسطينی ها گفته اند که محمود عباس، رهبر ميانه روی جنبش فتح و رييس کنونی تشکيلات خودگردان فلسطينی را بار دیگر به عنوان رييس اين تشکيلات انتخاب خواهند کرد.
درصد فلسطينی ها گفته اند که محمود عباس، رهبر ميانه روی جنبش فتح و رييس کنونی تشکيلات خودگردان فلسطينی را بار دیگر به عنوان رييس اين تشکيلات انتخاب خواهند کرد.
نتيجه يک بررسی که روز سه شنبه منتشر شد نشان می دهد اگر امروز در سرزمين های فلسطينی، انتخابات پارلمانی برگزار شود، جنبش فتح به رهبری محمود عباس، سازمان حماس را شکست خواهد داد و می تواند اکثريت کرسی های پارلمان و در واقع قدرت کامل را در تشکيلات فلسطينی به دست گيرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، گروه مشاوره «شرق نزديک» که در رام الله مستقر است و به شکل مستقل فعاليت می کند، بعد از انجام يک نظرسنجی همچنين اعلام کرده که اکثريت فلسطينی ها خواهان تعديل مواضع سازمان حماس عليه کشور اسراييل هستند.

اين بررسی نشان می دهد که در حال حاضر، جنبش فتح می تواند ۴۰ درصد آرای انتخابات را به دست بياورد، در حالی که آرای رقيب فتح يعنی سازمان اسلامگرای حماس از ۲۳ درصد بيتشر نخواهد شد. باقی کسانی که در سرزمين های فلسطينی حق رای دارند نيز می گويند که يا به گروههای ديگر رای خواهند داد و يا از رای دادن، شانه خالی می کنند.

همچنين در بخش ديگری از اين بررسی، از شرکت کنندگان در نظر سنجی پرسيده شده که اگر همين حالا، در سرزمين های فلسطينی انتخابات رياست تشکيلات خودگردان فلسطينی برگزار شود، شما به چه کسی رای خواهيد داد؟

بنا به اين گزارش، ۳۸ درصد فلسطينی ها گفته اند که محمود عباس، رهبر ميانه روی جنبش فتح و رييس کنونی تشکيلات خودگردان فلسطينی را بار دیگر به عنوان رييس اين تشکيلات انتخاب خواهند کرد. در مقابل ۱۸ درصد شرکت کنندگان در اين نظرسنجی گفته اند که اسماعيل هنيه، نخست وزير تشکيلات را انتخاب می کنند که از چهره های مهم سازمان حماس به شمار می رود و با جمهوری اسلامی ايران نيز روابط تنگاتنگی دارد.

زمانی که ماه گذشته، مذاکرات تشکيل دولت متحد فلسطينی ميان جنبش فتح و سازمان حماس به بن بست رسيد، محمود عباس با اعلام اينکه انتخابات زودرس برگزار خواهد کرد، بسياری از فلسطينان را حيرت زده کرد. پيش از آن اعضای بلندپايه حماس گفته بودند که انتخابات زودرس را به منزله «کودتايی عليه خود» ارزيابی می کنند.

سازمان اسلامگرای حماس، با رای اکثريت فلسطينی ها در ژانويه سال ۲۰۰۶ ميلادی در تشکيلات خودگردان به قدرت رسيد.

اما خودداری اين سازمان از به رسميت شناختن کشور اسراييل موجب شد تا از آن زمان، حکومت فلسطينی با تحريم های گوناگونی از سوی دولت های غربی رو به رو شود.

همچنين اوج گيری دوباره خشونت ها در منطقه نيز، مذاکرات صلح را به حاشيه راند.

تحريم هايی که به دليل پافشاری حماس بر مواضع قديمی اش گريبان سرزمين های فلسطينی را گرفته است، تاثير ناگواری بر زندگی فلسطينيان ساکن در مناطق اشغال شده، داشته است.

بر اساس بررسی اخير نيز اعلام شده است که ۵۱ درصد فلسطينی ها، معتقدند که حماس بايد از مواضع خود عقب نشينی کند. هر چند که ۳۹ درصد فلسطينی ها نيز می گويند که حماس «نبايد» از اين مواضع عقب نشينی کند.

در بخش ديگری از اين بررسی آمده است که ۶۷ درصد فلسطينی ها از مذاکرات صلح با اسراييل حمايت می کنند و ۲۶ درصد آنها نيز، هرگونه توافق با اسراييل را زير سوال می برند.

گروه مشاوره «شرق نزديک» اعلام کرده که در اين بررسی، نظر ۸۲۳ نفر پرسيده شده است و ضريب خطای آمارهای اين بررسی، سه و چهار دهم درصد محاسبه شده است.
XS
SM
MD
LG