لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

تیرانداز نروژی روز دوشنبه در دادگاه حاضر می‌شود


تصویری از آندرس بهرینگ بریویک نروژی، که خود وی بر روی اینترنت منتشر کرده‌است.
تصویری از آندرس بهرینگ بریویک نروژی، که خود وی بر روی اینترنت منتشر کرده‌است.
یک تیرانداز نروژی که مسئولیت قتل‌ ۹۳ نفر در روز جمعه را برعهده گرفته‌ قرار است ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی، روز دوشنبه در دادگاه حاضر شود و در مورد انگیزه‌های عمل خود توضیح دهد.

آندرس بهرینگ بریویک ۳۲ ساله، اهل نروژ، مسئولیت انفجار یک بمب در نزدیکی دفتر نخست‌وزیری این کشور و تیراندازی به اردوی جوانان حزب کارگر در جزیره «اوتویا»، در حومه اسلو، را بر عهده گرفته‌است.

وی همچنین به پلیس گفته‌است که قصد داشته تا «گرو هارلم بروندلاند»، نخست‌وزیر سابق نروژ را که پیش از رسیدن بهرینگ بریویک به جزیره اوتویا در این جزیره حضور داشته به قتل برساند.

خانم بروندلاند از حزب کارگر نروژ که رهبری سه دولت این کشور را برعهده داشته و به او لقب «مادر ملت» داده شده‌است، روز جمعه در جزیره اوتویا سخنرانی داشت و کمی پیش از رسیدن بریویک از این جزیره رفته‌بود.
آندرس بهرینگ بریویک

بهرینگ بریویک در بازجویی‌ها به پلیس گفته‌است که قصد کشتن این سیاستمدار را داشته اما دیر به محل رسیده‌است.

در میان کشته‌شدگان روز جمعه برادر ناتنی پرنسس «مته-ماریت»، همسر ولیعهد این کشور دیده می‌شود.

یکی از زخمی های این حملات نیز نوجوانی افغان به نام حسین کاظمی است که از شرایط جنگی کشورش به نروژ پناهنده شده‌است و پس از اینکه روز جمعه بهرینگ بریویک چهار گلوله به او شلیک کرد در بیمارستان بستری شده است.

دقایقی سکوت جمعی در نروژ به احترام کشته‌شدگان رویداد روز جمعه:



«جنگجوی صلیبی با یونیفرم»

به گزارش خبرگزاری‌ها، بهرینگ بریویک که گفته می‌شود با گروه‌های افراطی دست راستی مرتبط است قرار است روز دوشنبه برای ارائه توضیحات در دادگاهی در اسلو حاضر شود اما مقام‌های نروژی هنوز تصمیم نگرفته‌اند که آیا این جلسه دادگاه را علنی برگزار کنند یا در پشت درهای بسته.

به گفته وکیل آندرس بهرینگ بریویک، وی دو خواسته دارد، یکی اینکه جلسه دادگاه علنی باشد و دوم اینکه به وی اجازه داده شود با پوشیدن یونیفرم در این جلسه حاضر شود. وی در مورد نوع یونیفرم مورد نظر خود توضیحی نداده‌است.

پیش از آغاز حملات روز جمعه، بهرینگ بریویک «مرامنامه‌ای» ۱۵۰۰ صفحه‌ای بر روی اینترنت منتشر کرده و در آن خود را «یک جنگجوی صلیبی علیه اسلام» نامیده‌است.
بریویک در «مرامنامه» خود مدعی شده‌است که وی «یکی از ۸۰ هسته شهادت‌طلبانه یک‌نفره» است که در سراسر اروپای غربی زندگی می‌کنند.

وی در نوشته‌های خود در اینترنت گفته‌است که مردم از او به عنوان «یک هیولا» نام خواهند برد اما اقدامات او «برای پایان دادن به فتح اروپا توسط مسلمانان که چند قرن است ادامه دارد ضروری است.»

بهرینگ بریویک در این نوشته‌ها از مؤمنان مسیحی خواسته تا «هرچه می‌توانند زاد و ولد کنند تا بدین‌وسیله تعداد سربازان لازم برای جنگ مسیحی آینده تأمین شود.»

بریویک در این «مرامنامه» مدعی شده‌است که وی «یکی از ۸۰ هسته شهادت‌طلبانه یک‌نفره» است که در سراسر اروپای غربی زندگی می‌کنند و قصد دارند تا دولت‌های اروپایی «سازشکار با اسلام» را سرنگون کنند.

آندرس بهرینگ بریویک به انجام حملات یاد شده اعتراف کرده ولی گفته‌است که حملات او گرچه «بی‌رحمانه» اما «ضروری» بوده‌است و در این رابطه «مسئولیت کیفری» را نپذیرفته‌است.

با وجود اینکه آندرس بهرینگ بریویک به بازجویان گفته‌است که کاملاً تنها این اقدام‌ها را برنامه‌ریزی و اجرا کرده اما پلیس نروژ می‌گوید هنوز انگیزه‌ها و تماس‌های او را در دست بررسی دارد.

حداکثر مجازات زندان در کشور نروژ ۲۱ سال حبس است و بنابر این در صورت گناهکار شناخته شدن بهرینگ بریویک در دادگاه، جزای هر فقره از قتلی که وی انجام داده تنها ۸۲ روز خواهد بود.

انتشار گمانه‌زنی‌ها به جای خبر

روزنامه گاردین چاپ لندن روز یک‌شنبه در مقاله‌ای از شیوه برخورد گروهی از رسانه‌های غربی با خبر حمله‌های روز جمعه در نروژ انتقاد کرده‌است.

این روزنامه، از برخی نشریه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی معروف به «زرد» یاد کرده و نسبت به گمانه‌زنی‌های سریعی که این رسانه‌ها طی روزهای اخیر در زمینه مرتبط دانستن حملات نروژ با مسلمانان افراطی انجام داده‌اند انتقاد کرده‌است.

در اخبار جمعه شب، حملات نروژ از سوی شمار زیادی از «کارشناسان» که با شبکه‌های خبری مصاحبه می‌کردند حملاتی «با رد پای القاعده» ذکر می‌شد و حتی روزنامه بریتانیایی «سان» عنوان خبر خود را «کشتار القاعده: یازده سپتامبر نروژ» قرار داد.

پس از انتشار این گمانه‌زنی‌ها، بحث گسترده‌ای در این رسانه‌ها مبنی بر اینکه «مسلمانان چرا از نروژ متنفرند» آغاز شد و نظرات گوناگونی در این مورد ابراز می‌شد.

ازجمله نظرات بیان شده از سوی «کارشناسان» و دیگران در این رسانه‌ها این بود که دلیل چنین «تنفری» می‌تواند مشارکت نروژ در استقرار نیروهای ناتو در افغانستان، محکوم شدن اخیر یک روحانی افراطی مسلمان در نروژ، یا بازچاپ کاریکاتور دانمارکی اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام در یکی از روزنامه‌های نروژ بوده‌باشد.

گاردین در ادامه مقاله خود از مطبوعات و شبکه‌های خبری خواسته‌است تا از این دست گمانه‌زنی‌ها و «خبرنگاری حدسی» پرهیز کنند.
XS
SM
MD
LG