لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

مسکو: راه‌اندازی نیروگاه بوشهر ربطی به تحریم‌های احتمالی علیه تهران ندارد


آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه
آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه
روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که راه‌اندازی نیروگاه بوشهر طبق برنامه انجام خواهد شد و هیچ ارتباطی به تحریم‌های تازه احتمالی علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ندارد. به گفته وزارت خارجه روسیه، تمام امور مربوط به این نیروگاه طبق مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش می‌رود.

این خبر تاییدی است بر گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال که گفته بود آمریکا برای جلب حمایت روسیه در شورای امنیت بر سر پرونده هسته‌ای ایران به این کشور وعده داده است که «کار بر روی پروژه‌های انرژی موجود از جمله نیروگاه بوشهر که روسیه در حال تکمیل آن است مشمول تحریم‌های تازه نخواهد بود».

گزارش وال استریت جورنال در روز پنج‌شنبه حاکی از آن بود که آمریکا برای جلب حمایت صددرصد چین و روسیه در شورای امنیت بر سر پرونده هسته‌ای ایران، در قطعنامه‌ پیشنهادی خود از شدت تحریم‌های تازه علیه تهران کاسته است.

آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در این باره گفت: «ارتباط دادن ساخت و راه‌اندازی نیروگاه [بوشهر] با نیاز روزافزون به دست زدن به اقدامات تازه در برابر تهران خطاست.»

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته در دیدار خود از مسکو هشدار داد که در وضعیت فعلی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر «فرستادن پیامی اشتباه به تهران است».

اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران کلا تکذیب کرد که آمریکا در مذاکرات دوجانبه خود با روسیه در مورد نیروگاه بوشهر ابراز نگرانی کرده است.

آندری نسترنکو با اشاره به این که تمام امور مربوط به این نیروگاه مطابق مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال انجام است تاکید کرد که «سوخت مصرفی ایران در این نیروگاه با مهر و موم آژانس و مطابق استانداردهای موجود به روسیه باز خواهد گشت».

ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که آغاز به کار نیروگاه بوشهر که تاکنون بارها به تعویق افتاده است برای تابستان‌آینده برنامه‌ریزی شده است، خبری که خانم کلینتون «عجولانه» توصیفش کرد.

با این حال وعده آقای پوتين در مورد زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نشان می‌دهد که راه‌اندازی این نيروگاه که قرار بود در بهار محقق شود، یک بار دیگر به تعويق افتاده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به تازگی گفته بود که نیروگاه اتمی بوشهر در زمان مقرر خود یعنی پایان بهار راه‌اندازی می‌شود.

روسیه که سال‌هاست با ایران رابطه‌ای حسنه و روابط اقتصادی گسترده دارد اخیرا چندین بار اعلام کرده است که احتمالا از تحریم‌های تازه علیه تهران حمایت خواهد کرد.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اشاره کرد که هدف از هر اقدامی علیه ایران نباید «خفه کردن اقتصادی و تجاری» کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه نیز یک دیپلمات عالی‌رتبه روسیه تاکید کرده است که مسکو مخالف «تحریم‌های فلج‌کننده» علیه تهران است.

در همین حال وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه از قول «مقامات آمریکایی» تاکید کرد که دولت باراک اوباما در عین حفظ وحدت میان پنج عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان هم‌چنان به دنبال وضع «شدیدترین اقدامات» علیه تهران است.

ایالات متحده و متحدانش در تلاش‌اند که جمهوری اسلامی را به توقف غنی‌سازی اورانیوم وادارند که به نظر آنها قرار است برای ساخت تسلیحات اتمی در ایران به کار گرفته شود. تهران همواره این اتهام را رد کرده و اهداف خود را صرفا صلح‌آمیز توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG