لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

خودداری سکولارهای ترکیه از شرکت در مراسم رئیس جمهور برای روز جمهوری


عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، به همراه همسرش، خیرالنسا
عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، به همراه همسرش، خیرالنسا
رهبر اپوزیسیون ترکیه و مقامات ارشد ارتش این کشور روز جمعه در اعتراض به حجاب همسر عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، از شرکت در مراسم روز جمهوری به میزبانی رئیس جمهور سر باز زدند.

آقای گل در سال‌های گذشته برای جلوگیری از هر گونه واکنش احتمالی مقامات سکولار ترکیه در روز جمهوری دو مراسم جداگانه برگزار می‌کرد تا این مقامات مجبور به دست دادن با همسرش نباشند، اما در سال جاری از این کار طفره رفت.

به گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی، خیرالنسا گل، همسر آقای رئیس جمهور، با حجاب اسلامی، روسری، در این مراسم در آنکارا، پایتخت ترکیه، شرکت کرده است.

مقامات نظامی عالی‌رتبه ترکیه که سخت به جدایی دین از حکومت پای‌بندند در واکنش به این تصمیم عبدالله گل نیم ساعت پیش از مراسم اصلی روز جمهوری که بزرگداشت بنیان گذاشته شدن ترکیه مدرن به دست کمال آتاتورک است مراسمی برای خود برگزار کردند.

رهبر حزب اصلی اپوزیسیون در ترکیه، حزب جمهوری خلق، نیز اعلام کرد که در این مراسم شرکت نخواهد کرد و این روز را «در میان مردم» جشن خواهد گرفت.

بی‌بی‌سی به نقل از کارشناسان این حرکت عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، را «به چالش کشیدن نمادین» قانون منع پوشیدن حجاب در ملاء عام توصیف کرده است.

گرچه در حال حاضر مطابق قانون ترکیه، زنان نمی‌توانند در بسیاری از دانشگاه‌ها و هیچ یک از ادارات و سازمان‌های دولتی این کشور حجاب داشته باشند اما به گزارش بی‌بی‌سی، هم‌اینک کمتر دانشگاهی در ترکیه یافت می‌شود که قانون منع حجاب را اعمال کند و وزیر آموزش و پرورش این کشور نیز اعلام کرده است که هر دانشجویی که بخواهد حجاب خود را حفظ کند از حمایت او برخوردار است.

بی‌بی‌سی همچنین تصمیم اخیر آقای گل را افزایش اعتماد به نفس دولت او در تلاش برای حذف قوانینی مانند منع حجاب می‌داند.

این در حالی است که دادگاه عالی ترکیه اخیرا به دولت این کشور هشدار داد که بی‌توجهی به این گونه قوانین به‌نوعی زیر پا گذاشتن قانون اساسی این کشور است.

مقامات سکولار ترکیه بارها اعلام کرده‌اند که لغو قانون منع حجاب «احتمالا» آغاز «اسلامی کردن جامعه ترکیه به شکل خزنده» است.

در مقابل دولت ترکیه هر بار این اتهام را رد کرده و آن را بی‌پایه خوانده است.
XS
SM
MD
LG