لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

سفر وزیر امور خارجه اسراییل به شرق آسیا


وزیر امور خارجه اسراییل (چپ) در دیدار با وزیر امور خارجه کره جنوبی
وزیر امور خارجه اسراییل (چپ) در دیدار با وزیر امور خارجه کره جنوبی
وزيرخارجه اسراييل درسفربه کشورهای خاوردور، درباره برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ايران با مسئولان کشورهائی که ازآنها ديدارمی کند، به گفت و گونشسته وخواهان حمايت آنها ازبرقراری «تحريم های جدی تر» عليه حکومت ايران شده است.

در آستانه پايان مهلت شورای امنيت به جمهوری اسلامی برای قطع غنی سازی اورانيوم و احتمال برقراری تحريم های ديگری عليه ايران، پس از قطعنامه ۱۷۳۷ ،تسيپی ليونی وزير امور خارجه اسراييل در سفر به کشورهای خاوردور، که همگی با ايران نيز روابط نزديکی دارند، خواهان حمايت آنها از احتمال گسترش تحريم، عليه جمهوری اسلامی ايران شده است.

به گزارش رسانه های اسراييل، خانم ليونی پس از مطرح کردن اين خواسته در کره جنوبی با دولتمردان آن کشور، روز چهارشنبه راهی ژاپن می شود و با بلندپايگان آن کشور، از جمله شينزو آبه، نخست وزير ژاپن ديدار می کند.

خانم ليونی نخستين وزير امور خارجه اسراييل بود که از زمان برقراری روابط کامل ديپلماتيک بين کره جنوبی با اسراييل در ۴۵ سال پيش، رسما به سئول سفر می کرد.

وی در ديدار هان ميونگ سوک، نخست وزير کره جنوبی و سونگ مين-سون، وزير امور خارجه کره جنوبی، به آنچه که «رابطه حکومت کمونيستی کره شمالی با برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی» ناميد، اشاره کرد و گفت: «حکومتی که در همسايگی شما، می تواند موجب تهديد کره جنوبی، ژاپن و ديگر کشورهای خاوردور شود، با دادن دست ياری به برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی، موجب تهديد اسراييل و ديگر نقاط خاورميانه شده است.»

کره جنوبی قصد دارد ۳۵۰ سرباز برای شرکت در نيروهای بين المللی حافظ صلح سازمان ملل (يونيفيل) برای نظارت بر آتش بس اسراييل و حزب الله، به لبنان بفرستد.

وزير امور خارجه اسراييل به مسؤولان کره جنوبی گفته است: «قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنيت، که بر لزوم ممنوعيت انتقال جنگ افزار برای حزب الله تأکيد کرده، اجرا نمی شود و حزب الله بار ديگر از سوی جمهوری اسلامی به انواع تسليحات مجهز شده است.»

وزير امور خارجه اسراييل در حالی سفر به ژاپن را پس ازديداراز کره جنوبی آغاز می کند که تلاش های چند ساله دولت های اسراييل برای تشويق ژاپن به لغو مشارکت در پروژه نفتی آزادگان در جنوب ايران، به هدف خود رسيد و کمپانی اينپکس ژاپن اخيرا از اين طرح تا حد زيادی عدول کرد.

مسايل مربوط به برنامه های هسته ای ايران در کانون مذاکرات وزير امور خارجه اسراييل با مقامات ژاپن قرار دارد.

نخست وزير اسراييل نيز هفته گذشته در سفر به چين گفت و گوهای مشروحی در اين باره با رييس جمهوری و نخست وزير چين به عمل آورد.
XS
SM
MD
LG