لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

آمریکا از چین خواست که در همکاری اقتصادی با ایران، تجدید نظر کند


چنانکه ناظران می گويند، تحريم های قطعنامه اخير شورای امنيت، شامل صنعت نفت نيست و مشارکت چين در توسعه ميدان های نفت و گاز ايران، تخطی از اين قطعنامه محسوب نخواهد شد.
چنانکه ناظران می گويند، تحريم های قطعنامه اخير شورای امنيت، شامل صنعت نفت نيست و مشارکت چين در توسعه ميدان های نفت و گاز ايران، تخطی از اين قطعنامه محسوب نخواهد شد.
ايالات متحده آمريکا از چين خواست که در امضای قرارداد ۱۶ ميليارد دلاری برای توسعه ميدان های نفت و گاز ايران، «تجديد نظر» کند.

يک سخنگوی سفارت آمريکا در چين، به خبرگزاری آلمان گفت که آمريکا، توجه خود را به همکاری چين با ايران در حوزه صنعت نفت، افزايش داده است.

وی گفت که آمريکا موضوع امضای تفاهم نامه غير رسمی ميان دو کشور ايران و شرکت ملی نفت ساحلی چين، که ما گذشته صورت گرفت را دنبال می کند.

اين تفاهم نامه، در فاصله کوتاهی بعد از صدور قطعنامه ای عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد امضا شد. در قطعنامه شورای امنيت که چين نيز به آن رای مثبت داده است، ايران به دليل برنامه هسته ای خود، با تحريمی محدود رو به رو است.

اما چنانکه ناظران می گويند، تحريم های قطعنامه اخير شورای امنيت، شامل صنعت نفت نيست و مشارکت چين در توسعه ميدان های نفت و گاز ايران، تخطی از اين قطعنامه محسوب نخواهد شد.

چين اگر چه کماکان، همکاری های اقتصادی خود را با ايران پی گرفته است، اما هفته گذشته، هو جين تائو، رييس جمهوری اين کشور بعد از ديدار با علی لاريجانی، از ايران خواست تا در برابر قطعنامه تحريم شورای امنيت سازمان ملل «پاسخی جدی» ارائه کند.

رييس جمهوری چين گفت: «قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد بيانگر نگرانی های مشترک جامعه جهانی از برنامه های هسته ای ايران است. ما اميدواريم که ايران بتواند پاسخی جدی در جواب اين قطعنامه ارائه کند. سياست ما مشخص است. ما خواستار حفظ اصول و موازين پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای هستيم و می خواهيم تا صلح و ثبات بر خاورميانه حاکم باشد.»

رييس جمهور چين در اين ديدار ضمن ابراز اميدواری به از سرگيری هر چه سريعتر مذاکرات گفت: «جامعه جهانی بايد به تلاش های ديپلماتيک برای از سرگيری هر چه سريعتر مذاکرات هسته ای در باره پرونده اتمی ايران ادامه دهد و برای رسيدن به راه حل دراز مدت و متناسب تلاش کند.»

به گزارش شين هوا، خبرگزاری رسمی چين، علی لاريجانی و تانگ جيا شوان – مشاور عالی دولت چين – روز پنج شنبه هفته گذشته (چهاردهم دی ماه) با يکديگر ديدار و گفت و گو کردند که در طی آن آقای تانگ از ايران دعوت کرد تا به ميز مذاکره برای حل بحران هسته ای بازگردد.
XS
SM
MD
LG