لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

یک نویسنده به دلیل انتشار داستان و رمان، بازداشت شده است


از يعقوب يادعلی تاکنون دو مجموعه داستان کوتاه با عنوان «حالت ها در حياط » از سوی نشر آسا در سال ۱۳۷۷ و مجموعه داستان «احتمال پرسه و شوخی» از سوی نشر نيم نگاه در سال ۱۳۸۰، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار يافته است.
از يعقوب يادعلی تاکنون دو مجموعه داستان کوتاه با عنوان «حالت ها در حياط » از سوی نشر آسا در سال ۱۳۷۷ و مجموعه داستان «احتمال پرسه و شوخی» از سوی نشر نيم نگاه در سال ۱۳۸۰، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار يافته است.

اکرم کبيری، همسر يعقوب يادعلی داستان نويس و برنده چندين جايزه معتبر ادبی در ايران از بازداشت چهل روزه همسرش خبر داد.


خانم کبيری به خبرگزاری ها گفت: «يعقوب ياد علی از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته به خاطر کتاب های حالت‏ ها در حياط" و آداب بی‏قراری در زندان ياسوج است .»


همزمان با انتشار خبر بازداشت اين داستان نويس ،انجمن دفاع از حقوق زندانيان نيز در نامه ای به رييس قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران، خواستار تغيير وضعيت و انتقال وی به حوزه قضايی مجاور شد.


بازداشت ۴۰ روزه يک داستان نويس


اکرم کبيری، همسر اين نويسنده به خبرگزاری ايلنا گفت که تا کنون چندين بار به مقامات قضايی ياسوج برای رسيدگی به پرونده همسر داستانويسش مراجعه کرده، اما مقام های قضايی به شکايت او ترتيب اثر نداده اند و اين مقام ها حتی حاضر نيستند که وی را از زندان ياسوج به زندان ديگری در تهران و يا يکی از شهرهای ايران منتقل کنند.



«به دلايلی که ميخواستيم اين موضوع بی سروصدا تمام شود و مشکلی پيش نيايد، مسأله را رسانه يی نکرديم و حتی خواستيم با قرار وثيقه در ايام عيد آزاد شود و پرونده را به تهران و استانهای همجوار منتقل کنيم که نشد.»
همسر یادعلی

وی همچنين با تاکيد بر اينکه تمام کتاب های يعقوب ياد علی، با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است، درباره اتهام همسرش به خبرگزاری ايسنا گفت: «طبق تفهيم اتهام، يادعلی به اتهام توهين، افترا و نشر اکاذيب از طريق دو کتابش - مجموعهی داستان حالتها در حياط (انتشار يافته در سال ۷۶) و رمان آداب بيقراری (انتشار يافته در سال ۸۳) در زندان مرکزی ياسوج زندانی است.»


خانم کبيری کبيری با ابراز نگرانی نسبت به وضعيت همسرش گفت که چندين بار، درخواست آزادی همسرش در قبال گرو گذاشتن را مطرح کرده، اما هيچ گاه پاسخ مثبت دريافت نکرده است.


وی در خصوص عدم انتشار خبر بازداشت يعقوب يادعلی، به مدت ۴۰ روز، گفت: «به دلايلی که ميخواستيم اين موضوع بی سروصدا تمام شود و مشکلی پيش نيايد، مسأله را رسانه يی نکرديم و حتی خواستيم با قرار وثيقه در ايام عيد آزاد شود و پرونده را به تهران و استانهای همجوار منتقل کنيم که نشد.»


همسر يعقوب يادعلی همچنين با اشاره به دو سه بار ملاقاتی که با همسرش داشته است، گفت: «يادعلی وضعيت روحی چندان جالبی ندارد.»


نامه انجمن دفاع از حقوق زندانيان


روز جمعه ۳۱ فروردين ماه، عمادالدين باقی يکی از اعضای انجمن دفاع از حقوق زندانيان نيز خبر داد که اين انجمن در حال پيگيری پرونده يعقوب يادعلی، نويسنده بازداشت شده در ياسوج است.




رمان «آداب بی قراری » يعقوب يادعلی در سال ۱۳۸۴ به طور مشترک به عنوان بهترين رمان سال از سوی هيات داوران جايزه بنياد گلشيری برگزيده شد.

آقای باقی درباره علت اتهامات وارد شده به اين نويسنده به خبرگزاری ايسنا گفت: «اتهامات وارده به يادعلی دو کتاب است که يکی از آنها ۹ و ديگری ۳ سال پيش منتشر شده است و با وجود گذشت اين سالها، يک شاکی خصوصی از وی شکايت کرده است.»


باقی گفت: «با انتساب عنوان اتهامی نشر اکاذيب و افترا اعلام شده است که يعقوب يادعلی در اين کتاب به يکی از اقوام ايرانی توهين کرده است در حالی که من با مطالعه اين کتاب دريافتم که وی به هيچ وجه به هيچ قوم يا شخصيتی توهين نکرده است.»


رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان با اشاره به اين که آقای يادعلی کارمند صدا و سيمای ياسوج است و در کنار آن نويسندگی ميکند، گفت: «يکی از کتاب های رمان وی، سال گذشته جايزه بنياد گلشيری را از آن خود کرد و نکته حائز توجه در پرونده وی اين است که علی رغم آنکه چنين پرونده هايی بايد شاکی خصوصی داشته باشد و اين پرونده شاکی خصوصی دارد، اما چنين شاکی بايد مدارکی ارايه کند که توهين به شخص وی باشد، در حالی که در اين پرونده چنين نبوده است.»


وی با انتقاد از صدور قرار بازداشت برای يعقوب يادعلی گفت: «در حالی برای يادعلی قرار بازداشت صادر شده که عنوان اتهامی وی از موارد مشمول بيم فرار و تبانی برای امحای آثار جرم نيست و کتاب موجود در حال حاضر وجود دارد و نمی توان آنرا مخفی کرد.»


آقای باقی با بيان اين که انجمن دفاع از حقوق زندانيان، صالح نيکبخت را به عنوان وکيل مدافع يعقوب يادعلی معرفی کرده است، خبر داد که اين انجمن در فروردين ماه سال جاری، در رابطه با توضيح وضعيت اين متهم، نامه ای برای رييس قوه قضاييه ارسال کرده و خواستار تغيير وضعيت و انتقال وی به حوزه قضايی مجاور شده است.


وی تاکيد کرد که انجمن دفاع از حقوق زندانيان همچنان خواهان انتقال يعقوب يادعلی به حوزه قضايی جديد و تبديل قرار بازداشت او است و در اين رابطه منتظر عکس العملها و دريافت پاسخ از مقامات قضائی است.


دستگيری به دلیل داستان نوشتن


از يعقوب يادعلی تاکنون دو مجموعه داستان کوتاه با عنوان «حالت ها در حياط » از سوی نشر آسا در سال ۱۳۷۷ و مجموعه داستان «احتمال پرسه و شوخی» از سوی نشر نيم نگاه در سال ۱۳۸۰، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار يافته است .



مجموعه داستان «احتمال پرسه و شوخی » اين نويسنده در جايزه منتقدان و نويسندگان مطبوعات ايران در سال ۱۳۸۱ برنده جايزه بهترين مجموعه داستان شد و داستان «مثل تنی پشت و رو شده» نيز از اين نويسنده در سال ۸۰ رتبه دوم مسابقه داستان ماهنامه عصر پنجشنبه در شيراز را به خود اختصاص داد.

از وی همچنين رمانی با عنوان «آداب بی قراری »، در سال ۱۳۸۳ با اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی نشر نيلوفر انتشار يافته است.


وی متولد شهر نجف آباد اصفهان و فارغ التحصيل از دانشکده صدا و سيما است و از ده سال پيش که ساکن ياسوج، مرکز استان کهکيلويه و بوئر احمد شده، آثاری را برای راديو تلويزيون دولتی و صدا و سيمای مرکز ياسوج ساخته است.


مجموعه داستان «احتمال پرسه و شوخی » اين نويسنده در جايزه منتقدان و نويسندگان مطبوعات ايران در سال ۱۳۸۱ برنده جايزه بهترين مجموعه داستان شد و داستان «مثل تنی پشت و رو شده» نيز از اين نويسنده در سال ۸۰ رتبه دوم مسابقه داستان ماهنامه عصر پنجشنبه در شيراز را به خود اختصاص داد.


رمان «آداب بی قراری » يعقوب يادعلی نيز در سال ۱۳۸۴ به طور مشترک به عنوان بهترين رمان سال از سوی هيات داوران جايزه بنياد گلشيری برگزيده شد.


يعقوب يادعلی در عين حال در هيات داوری چندين جايزه داستان نويسی حضور داشته که از آن جمله می توان به هيات داوری جشنواره داستان کوتاه متيل در ياسوج و هيات داوری جشنواره باران حوزه هنری استان کهکيلويه و بوئر احمد اشاره کرد.


مقام های دادگستری ياسوج در خصوص دستگيری و اتهامات وارده به اين نويسنده سکوت کرده اند، اما منابع خبری در اين استان گفته اند که دادستان ياسوج در کيفرخواست صادره برای اين داستان نويس، درخواست اشد مجازات کرده است و اتهام وی را توهين به قوميت ها در داستان و رمانی ذکر کرده است که به ترتيب ۹ و ۳ سال پيش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سال ها قبل، مجوز انتشار دريافت کرده است.


بازداشت ۴۰ روزه آقای يادعلی از موارد نادری در چند سال اخير است که طی آن مقامات قضائی جمهوری اسلامی نويسنده ای را صراحتا به اتهام نوشتن داستان و رمان، متهم و روانه زندان کرده اند.


XS
SM
MD
LG