لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

مرگ دست‌کم ۲۱ نفر در اثر انفجار انتحاری در اسکندریه مصر


(عکس تزئینی است)
(عکس تزئینی است)
به دنبال مرگ دست‌کم ۲۱ نفر در اثر انفجاری در خارج از یک کلیسا در شهر اسکندریه مصر، وزارت کشور مصر اعلام کرد که شواهد حاکی از آن است که این انفجار کار یک بمب‌گذار انتحاری بوده است.

آن طور که در بیانیه وزارت کشور مصر آمده است، این بمب‌گذار نیز در اثر انفجار جان سپرده است.

در همین حال خبرگزاری منا، خبرگزاری رسمی مصر، به نقل از مقامات وزارت بهداشت این کشور تعداد مجروحان این حمله انتحاری را ۷۹ تن اعلام کرده است.

به گفته مقامات وزارت کشور مصر، چهار تن از مجروحین این حمله انتحاری از نیروهای پلیس بوده‌اند که در خارج از کلیسا برای محافظت از جان مسیحیان مصری در حال کشیک بودند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از تلویزیون دولتی نیل در مصر گزارش می‌دهد که این انفجار مدت کوتاهی پس از نیمه‌شب گذشته و پس از تحویل سال میلادی در خارج از کلیسای القدیسین اسکندریه رخ داده است.

عامل این انفجار در گزارش تلویزیون نیل اتومبیلی مملو از مواد منفجره و پارک‌شده خارج از کلیسا قید شده است.

در بیانیه وزارت کشور مصر همچنین آمده است که در اثر این انفجار به یک مسجد در نزدیکی کلیسای القدیسین نیز آسیب وارد شده و هشت مسلمان نیز در میان مجروحان حادثه هستند.

در حالی که فرماندار اسکندریه هدف این حمله انتحاری را «تمام مصری‌ها و نه فقط برادران مسیحی ما» خوانده است، خبرگزاری منا به نقل از مقامات دولت مصر «عناصر خارجی» را به انجام این حمله متهم کرده است.

در همین حال حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، نیز ضمن آن که خواستار بررسی سریع «این اقدام جنایت‌کارانه» شده از مردم مصر خواسته است «در برابر تروریسم و آنها که می‌خواهند امنیت و ثبات کشور را برهم بریزند» وحدت خود را حفظ کنند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ گروهی در عراق مرتبط با گروه تروریستی القاعده اعلام کرد که تمام مسیحیانی که در خاورمیانه به سر می‌برند «هدف مشروع» این گروه خواهند بود.

به دنبال انتشار این خبر، منابع پلیس مصر تایید کردند که بر میزان اقدامات امنیتی در اطراف کلیساهای این کشور افزوده‌اند.

حدود ۹۰ درصد جمعیت مصر را مسلمانان و ۹ درصد جمعیت این کشور را مسیحیان قبطی که امروز مورد حمله قرار گرفته‌اند تشکیل می‌دهند.

سی‌ان‌ان رابطه اکثریت مسلمان با اقلیت مسیحی در کشور مصر را پرتنش توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG