لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

«تحمیل تجربه تماشای خشونت»


روزنامه گاردین نیز در مقاله ای که روز چهارشنبه منتشر کرد، با یادآوری صحنه هایی از این ویدئو از دولتمردان بریتانیایی خواست که واکنش شدیدتری به اعدام صدام حسین نشان دهند.
روزنامه گاردین نیز در مقاله ای که روز چهارشنبه منتشر کرد، با یادآوری صحنه هایی از این ویدئو از دولتمردان بریتانیایی خواست که واکنش شدیدتری به اعدام صدام حسین نشان دهند.
انتشار ویدئویی از اعدام صدام حسین که توسط شخصی ناشناس ضبط شده بود، بازتاب گسترده ای در میان رسانه های جهان پیدا کرد. بسیاری از روزنامه نگاران، این ویدئو را حاوی «خشونتی بی رحم» توصیف کردند که می تواند خود به بهانه ای برای «بازتولید خشونت» و افزایش ناآرامی های عراق باشد.

روزنامه گاردین نیز در مقاله ای که روز چهارشنبه منتشر کرد، با یادآوری صحنه هایی از این ویدئو از دولتمردان بریتانیایی خواست که واکنش شدیدتری به اعدام صدام حسین نشان دهند. برگردان مقاله گاردین را می خوانیم:

«جرج اورول ، نويسنده مشهور بريتانيايی هنگامی که به عنوان افسر پليس در برمه پيش از جنگ خدمت می کرد ، يک بار شاهد حلق آويز شدن مردی بود که بسيار منقلبش کرد و چنين نوشت: « شگفت انگيز است، ولی تا آن لحظه هرگز نمی توانستم تصور کنم چه معنايی دارد از بين بردن و درهم شکستن يک مرد ».

به نوشته روزنامه گاردين ، اين همان تجربه ای بود که به شکلی ديگر در آغاز سال ۲۰۰۷ به جهانيان تحميل شد هنگامی که صحنه اعدام صدام حسين از طريق تلويزيون و اينترنت پخش شد و واکنش های متعددی برانگيخت، از جمله جان پراسکات ، معاون نخست وزير بريتانيا در مصاحبه ای با بی بی سی ، اين اعدام را « کاملا اسفناک » خواند.

نسخه اينترنتی اين صحنه اعدام که شامل جزييات خشن بيشتری است و صدام را در آخرين لحظات حيات ، بی پناه در محاصره افراد نقابداری نشان می دهد که شعارهای خاص شيعيان را سر می دهند و او را ريشخند می کنند ، به دنيا اعلام کرد که اين خشونت فقط جزيی از خشونت عميقی است که هم اکنون جريان دارد.

هنگامی که رييس جمهور عراق ، جلال طالبانی ، با صراحت ، خود را از عمل اجرای اعدام صدام حسين مبرا اعلام می کند جا داشت که دولت بريتانيا آشکارتر مخالفت خود را با اين اعدام عجولانه و شيوه غير اخلاقی اش اعلام می کرد.

گاردين می نويسد : پخش فيلم از طريق اينترنت ، بسياری را برافروخته کرد و حتی معاون نخست وزير بريتانيا گفت بهتر بود چنين فيلمی پخش نمی شد ولی در بطن اين جمله معنای دهشتباری نهفته است و ما را به اين نتيجه می رساند که پس اجرای اعدام پشت درهای بسته به همين شيوه اشکالی نداشت ولی فقط بهتر بود فيلم آن پخش نمی شد. حال آن که بحث بر سر اين است که اصولا در اين اعدام بايد حد و حدودی را رعايت می کردند که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

از تبعات اين بی توجهی ، همين بس که اينک شاهد بروز خشونت های بيشتری نسبت به شيعيان و نا آرامی های گسترده تر در عراق هستيم.

به گزارش گاردين ، فيلم ممنوعی که از طريق اينترنت پخش شد تکان دهنده بود چرا که جمعبندی تصويری ظهور و سقوط صدام است و صحه می گذارد بر خشونتی که هم اکنون در عراق جريان دارد.»
XS
SM
MD
LG