لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

اعتراض شرکت‌های هواپیمایی ایران به «قرارداد ترکمانچای هوایی»


روزنامه‌های جهان صنعت و تهران امروز از «اعتراض شرکت‌های هواپیمایی ایران به اقدام دولت احمدی‌نژاد برای ورود هواپیمایی قطر به پروازهای داخلی» خبر داده و آن را «قراردادی مشابه عهدنامه ترکمانچای» توصیف کرده‌اند.

روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم به قوت گرفتن استفاده از «گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی» واکنش نشان داده‌اند. روزنامه جام جم از در پیش بودن «هفته‌ای جنجالی در وین» و حتی احتمال وقوع جنگ خبر داده، اما دو روزنامه کیهان و رسالت «گزینه نظامی» را «تهدیدی مجازی» توصیف کرده و ادعا کرده‌اند که «هیچ گونه حمله نظامی» انجام نخواهد شد.

روزنامه‌های شرق و ابتکار نیز در تیتری از قول یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داده‌اند که «ایرادات قانون اساسی از سوی یک تیم تخصصی حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و به ‌دفتر‌ رهبری گزارش شده است».

اعتراض شرکت‌های هواپیمایی ایران به «قرارداد ترکمانچای هوایی»

روزنامه‌های جهان صنعت و تهران امروز از «اعتراض شرکت‌های هواپیمایی ایران به اقدام دولت احمدی‌نژاد برای ورود هواپیمایی قطر به پروازهای داخلی» خبر داده و آن را «قراردادی مشابه عهدنامه ترکمانچای» توصیف کرده‌اند.

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی جزئیات تازه‌ای از اقدام دولت برای سپردن پروازهای داخلی به شرکت هواپیمایی قطر منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «این هواپیما‌ها سوخت را با قیمت بین‌المللی لیتری ۷۰۰ تومان دریافت می‌کنند، و قیمت بلیت آنها ۲۵ درصد بیشتر از هواپیماهای داخلی است» و با «قیمت سوخت ۴۰۰ تومان پرواز می‌کنند».

جهان صنعت همزمان در تیتر یک شماره سه‌شنبه از اعتراض شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به سپردن بخشی از پروازهای داخلی به «هواپیمایی قطر» خبر داده، و از قول عبدالرضا موسوی، رئیس هیئت ‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، نوشته است که «کاری که آقایان قصد انجام آن را دارند واگذاری حاکمیت ملی است و دقیقا‌‌ همان کاری است که با بستن عهدنامه ترکمانچای بر کشورمان آوردند».

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران به این روزنامه گفته است که «قطعا با ورود قطری‌ها مخالفیم‌» و «در این تصمیم کسی از ما نظر نخواست، ‌در حالی که انجمن شرکت‌های هواپیمایی عصاره ده‌ها سال تجربه کسانی است که موی خود را در راه صنعت هوایی این کشور سفید کرده‌اند و هر کدام کار‌شناسان زبده‌ای هستند».

عبدالرضا موسوی اقدام دولت احمدی‌نژاد در استفاده از شرکت هواپیمایی قطر در پروازهای داخلی ایران را اقدامی توصیف کرده که به «نابودی صنعت هواپیمایی ایران منجر می‌شود»، و گفته است که «برخی تیشه به دست گرفته‌اند و ریشه صنعت هوایی کشور را می‌زنند‌» و «با آمدن هواپیماهای قطری مطمئن باشید صنعت هوایی ایران در مسیر نابودی می‌افتد».

رئیس هیئت ‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران همچنین به روزنامه جهان صنعت گفته است که «هیچ جای دنیا اجازه نمی‌دهند یک شرکت خارجی پروازهای داخلی یک کشور را انجام دهد، مگر آن که آن کشور خودش صنعت هوایی نداشته باشد».

روزنامه جهان صنعت در عین حال نوشته است که به رغم شباهت اقدام دولت در استفاده از پروازهای داخلی به «عهدنامه ترکانچای» و از بین بردن «بخشی از اشتغال داخلی»، اما «در نگاهی کلان موجب کاهش تلفات انسانی می‌شود ضمن آن که در شش سال گذشته آن قدر صنعت و تولید داخلی با واردات آسیب دیده که از بین رفتن فرصت‌های شغلی صنعت هوایی در کنار آن به چشم نمی‌آید».

روزنامه تهران امروز نیز در تیتر یک شماره ۱۷ آبان‌ماه «واکنش‌ها به پرواز قطر در آسمان ایران» را مورد توجه قرار داده و از «مخالفت ایرلاین‌های خصوصی با ورود ایرلاین قطری» به پروازهای داخلی ایران خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به این که «دعوت» دولت جمهوری اسلامی از «هواپیمایی قطری برای پوشش آسمان ایران» محل بحث بسیاری از کار‌شناسان و دست‌اندرکاران این حوزه شده تاکید کرده است که «بر اساس قانون، فعالیت یک شرکت هوایی خارجی در خطوط داخلی به صورت مستقل ممنوع است» و همچنین «بر اساس قانون هواپیمایی ایران مربوط به سال ۱۳۲۸ بحث کاپوتاژ ممنوع ‌است و اگر نیاز به اجرای آن باشد حتما مجلس شورای اسلامی باید رای به اجرای آن دهد و این طرح را تایید کند».

تهران امروز همچنین نوشته است که «کار‌شناسان و دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل هوایی کشور ورود ایرلاین قطری به آسمان ایران را صد در صد به ضرر ایرلاین‌های داخلی می‌دانند و این تصمیم را به عنوان یک رقابت نابرابر عنوان می‌کنند».

روزنامه‌های جناح حاکم بر ایران: «طرح حمله نظامی، یک عملیات روانی است»

روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم به قوت گرفتن استفاده از «گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی» واکنش نشان داده‌اند و در حالی که روزنامه جام جم از احتمال وقوع «جنگ» نیز خبر داده، دو روزنامه کیهان و رسالت «گزینه نظامی» را «تهدیدی مجازی» توصیف کرده و ادعا کرده‌اند که «هیچ گونه حمله نظامی» انجام نخواهد شد.

روزنامه جام جم، در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود گزارشی منتشر کرده با عنوان «تشدید فضاسازی غرب علیه ایران»، و نوشته است که «همزمان با تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران، دبیرکل آژانس امروز یا فردا گزارش خود را منتشر می‌کند».

این روزنامه وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی البته پیشاپیش «گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای» را «مغرضانه» توصیف کرده و نوشته است که «صدور قطعنامه ‌حقوق بشر، ‌ادعای طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا، و حالا فشار از طریق گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه ضلع هجمه غرب به ایران را تشکیل داده است».

جام جم همچنین از قول علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد، نوشته است که «این هجمه‌ها علیه تهران شکل گرفته تا ایران را تحت فشار قرار دهند»، و مدعی شده که «مقامات غربی برای فرافکنی شاخ و برگ‌های بی‌شماری هم به ادعاهای خود داده و اخیرا همراه اسرائیل با بیان اظهاراتی که حاوی تقابل نظامی است به دفعات از لزوم استفاده گزینه نظامی در مواجهه با ایران صحبت می‌کنند» و «بهانه تازه ‌آنان هم گزارش جدیدی است که قرار است امروز یا فردا رسما تحویل اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود».

روزنامه جام جم به ویژه تاکید کرده است که در گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منتشر خواهد شد، اعلام شده است که «یک دانشمند شوروی سابق» به نام «ویاچسلاو دانیلنکو» «دست‌کم ۵ سال با ایران همکاری داشته» و همکاری او برای «پیشبرد برنامه هسته‌ای» جمهوری اسلامی «در بعد غیرصلح‌آمیز» و «پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در زمینه نظامی موثر بوده است».

این روزنامه تاکید کرده است که «گزارش مدیرکل آژانس قرار است در نشست پاییزه شورای حکام مطرح شود» و «از این رو انتظار می‌رود هفته جاری، ‌هفته جنجالی‌ای در وین، مقر شورای حکام باشد، چرا که این گزارش مملو از ادعاهایی است که آمانو گفته به طور محرمانه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران کسب کرده است».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای منتشر می‌شود اما در تیتر یک خود اتهاماتی را متوجه «یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» کرده و «گزارش آژانس» را «دیکته آمریکا به آمانو» توصیف کرده است.

این روزنامه وابسته به جناح حاکم با اشاره به ضمیمه ۱۵ صفحه‌ای گزارش مدیرکل آژانس از اسناد نوشته است که «اساسا نه آژانس و نه هیچ طرف دیگری قادر به اثبات این امر نیست که این اسناد بر فرض صحت مربوط به ایران است. به عبارت دیگر، سرهم کردن یک سلسله متون و اسناد به زبان فارسی و جعل چند مهر، امضا و سربرگ به هیچ وجه این موضوع را ثابت نمی‌کند که این اسناد واقعا متعلق به نهادهای دولتی در ایران است» و «بر فرض صحت اسناد، همه آن چه این اسناد نشان می‌دهد یک سلسله مطالعه و شبیه‌سازی کامپیوتری است، نه فعالیت عملی».

کیهان علاوه بر این نوشته است که «هیچ سندی وجود ندارد و در متن اسناد هم چیزی در این باره گفته نشده است که ثابت کند در آن چه آژانس مطالعات ادعایی می‌خواند از مواد هسته‌ای استفاده شده است» و «باز هم بر فرض محال صحت این اسناد می‌تواند مربوط به فعالیت‌های متعارف نظامی باشد و ادعای هسته‌ای بودن این فعالیت‌ها مدعایی کاملا بدون دلیل است».

روزنامه کیهان همزمان طی سرمقاله‌ای با تیتر «ارکستر دلقک‌ها» تمام اخبار منتشر شده درباره احتمال «حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی» را رد کرده و نوشته است که «تمام تحرکات و تلاش غربی‌ها» و «اسرائیل» برای طرح حمله نظامی «یک عملیات روانی است برای گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی بر سر میز مذاکره».

این روزنامه همچنین ادعا کرده است که «جمهوری اسلامی» در مقابله با چنین وضعیتی «پختگی» دارد و تاکید کرده است که «جمهوری اسلامی در تمامی دهه‌های گذشته در رویارویی با آنها آبدیده شده و اکنون نیز دست غربی‌ها را در این جنجال‌سازی حمله نظامی خوانده است».

روزنامه رسالت، دیگر روزنامه وابسته به جناح حاکم، نیز در صفحه یک انتشار اخباری از احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی را «رجزخوانی بدون راهبرد» آمریکا توصیف کرده، و وقوع هرگونه حمله نظامی را رد کرده است.

رسالت با این ادعا که تهدید نظامی «قابلیت عملیاتی شدن ندارد» نوشته است که «دولت آمریکا با پی‌ریزی یک جنگ روانی در صدد است با القای فضای بحران قدرت تصمیم‌گیری صحیح را از مسئولان ایرانی سلب کند».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم همزمان آمریکا را به طور ضمنی تهدید کرده و با یادآوری اشغال سفارت آمریکا و گروگان‌گیری اعضای آن در سال‌های نخست پس از انقلاب، نوشته است که «آمریکایی‌ها نباید خاطره مشت‌های آهنین در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ را فراموش کنند» و «اگر در این دوئل قرار است کسی بترسد مسلما ایرانی‌ها نخواهند بود».

«ایرادات قانون اساسی به‌ دفتر ‌رهبری گزارش شد»

روزنامه‌های شرق و ابتکار تیتر یک شماره سه‌شنبه را به اظهارات یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره «ماموریت ویژه تیم حقوقی دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای بررسی ایرادات قانون اساسی» اختصاص داده‌اند.

روزنامه ابتکار نوشته است که روز دوشنبه محمد دهقان عضو هیئت ‌رئیسه مجلس هشتم اعلام کرده که از «سال گذشته ده‌ها مورد از مواردی که باید مجددا در قانون اساسی مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد، به دستور دفتر رهبری» به «تیمی تخصصی از کار‌شناسان و حقوق‌دانان ارائه شده» تا نتیجه بررسی‌های خود را برای اطلاع آیت‌الله خامنه‌ای ارسال کنند.

این روزنامه همچنین از قول محمد دهقان نوشته است که «تعدادی از این موارد رسیدگی شد و گزارش نتیجه بررسی‌های این تیم به دفتر رهبری» ارائه شده است.

روزنامه شرق نیز در تیتر یک خبر داده است که «ایرادات قانون اساسی به ‌دفتر ‌رهبری گزارش شده است».

این روزنامه نیز ضمن انتشار اظهارات محمد دهقان نوشته است که «در یک سال گذشته، تیم کار‌شناسی زیر نظر دفتر رهبری روی «ایرادات قانون اساسی» کار کرده و این ایرادات را مشخص و گزارش نتیجه بررسی‌های این تیم به دفتر ایشان تقدیم شده است».

این روزنامه با یادآوری موافقت ضمنی آیت‌الله خامنه‌ای با حذف ریاست جمهوری از نظام سیاسی حاکم بر ایران نوشته است که «اظهارات محمد دهقان عضو هیئت‌ رئیسه مجلس پس از آن مطرح شده که رهبر جمهوری اسلامی در سفر خود به استان کرمانشاه» اعلام کرد که «در شرایط فعلی، نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس ‌جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود که شیوه خوب و موثری است، اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است، هیچ اشکالی در تغییر سازوکار فعلی وجود ندارد».

روزنامه شرق همچنین نوشته است که «با سخنان رهبری باب تغییر در ساختار سیاسی گشوده شد و چهره‌های سیاسی مختلف همچون آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد و برخی از کار‌شناسان سیاسی و نمایندگان مجلس به موضع‌گیری پرداختند».

به نوشته این روزنامه، اکبر هاشمی ‌رفسنجانی در دیداری که با جمعی از روزنامه‌نگاران داشت، «پارلمانی شدن ساختار سیاسی جمهوری اسلامی را تضعیف بخش جمهوریت» خوانده و درباره تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی اعلام کرد که «رهبری این موضوع را به آینده دور که ممکن است قابل بررسی باشد، محول کردند».

روزنامه شرق همچنین نوشته است که «تغییر قانون اساسی در اصل ۱۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده، اما به گفته محمد دهقان «در برخی موارد اصلا نمی‌توانیم به قانون اساسی ورود کرده و آن را تغییر دهیم مانند اسلامیت، جمهوریت نظام، دین و مذهب رسمی، ولایت ‌فقیه و منوط کردن اداره حکومت به آرای مردم که در قانون اساسی مشخص شده است».

بنا بر اصل ۱۷۷ قانون اساسی که در سال ۱۳۶۸ و در زمان بازنگری قانون اساسی به این قانون اضافه شد، رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، موارد اصلاح قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی پیشنهاد کند.

روزنامه شرق در عین حال تاکید کرده است که واکنش هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در اصل ۱۷۷ نیز «مشورت» رهبری با او مورد اشاره قرار گرفته «نسبت به تغییر نظام سیاسی کشور تقریبا منفی ارزیابی شده است».
XS
SM
MD
LG