لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

«روز جنجالی مشاور احمدی‌نژاد و روزنامه دولت»


تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در شماره سه‌شنبه روزنامه‌های رسالت، جمهوری اسلامی و شرق بازتاب داشته است. روزنامه کیهان نیز با اشاره به این که طی یک هفته اخیر جمهوری اسلامی «در سه پرونده سه قطعنامه دریافت کرده» مدعی شده است که آمریکا در اعمال فشار بر حکومت ایران «ناکام» مانده است.

روزنامه‌های ابتکار، تهران امروز و کیهان گزارش‌هایی از «روز جنجالی علی‌اکبر جوانفکر در روزنامه دولتی ایران» و «درگیری دو طیف از جناح حاکم» منتشر کرده‌اند.

روزنامه جهان صنعت از «افزایش دو برابری جرایم ‌رانندگی» خبر داده و نوشته است که «نرخ جریمه‌های جدید از سه هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان است».

روزنامه جام جم هم گزارش داده است که «حقوق ۳۰ هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته از ۸ ماه پیش تاکنون پرداخت نشده» و معلمان بازنشسته قربانی اختلاف دولت، مجلس و سازمان بازنشستگی شده‌اند.

واکنش جمهوری اسلامی به تحریم‌های جدید با تهدید نفتی

تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در شماره سه‌شنبه روزنامه‌های رسالت، جمهوری اسلامی و شرق بازتاب داشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع شماره یکم آذرماه خبر داده است که «دولت انگلیس بانک مرکزی ایران را تحریم کرده است».

این روزنامه تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی انگلیس را «ادامه برخوردهای خصمانه دولت‌های غربی» توصیف کرده و نوشته است که «وزیر دارایی انگلیس روز دوشنبه گفت که بانک مرکزی ایران چون در خدمت عملیات بانکی برای گسترش فعالیت‌های هسته‌ای است، دولت انگلیس آن را تحریم کرده و کلیه مبادلات بانکی را با ایران تعطیل نموده است».

روزنامه رسالت در تیتر یک شماره سه‌شنبه واکنش مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به گسترش تحریم‌ها و از جمله تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را منتشر کرده، و از قول وی نوشته است که «ده‌ها راه برای دور زدن تحریم‌ها داریم».

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت احمدی‌نژاد با این ادعا که «تحریم‌ها هر چه پیچیده‌تر شوند روش‌های ما هوشمندانه‌تر می‌شود» گفته است که «در تحریم حلوا خیرات نمی‌کنند، تحریم سختی‌هایی دارد، اما دور زدن تحریم‌ها غیرممکن نیست و هیچ‌گاه اداره کشور به خاطر تحریم‌ها غیرممکن نمی‌شود و ده‌ها راه دیگر وجود دارد تا تحریم‌ها را دور بزنیم».

روزنامه رسالت همچنین نوشته است که مهدی غضنفری در خصوص «تحریم‌های جدید علیه ایران در حوزه انرژی» نیز گفته است که «تحریم‌ها ضرر دوجانبه دارد و نه تنها تحریم‌شونده، بلکه تحریم‌‌کننده هم ضرر می‌کند، لذا تحریم صنایع انرژی ما آسیب‌هایی را به کشورهای تحریم‌کننده می‌زند که یکی از آنها عدم حضور پیمانکاران آنها و از دست دادن بازار کار ما، عدم خرید تجهیزات چاهی، دکل‌ها، بویلر‌ها، بسل‌ها و کالاهایی در صنعت نفت و گاز کشور است که ضرر آن بیشتر به تحریم‌کننده می‌خورد و از آنجا که انرژی شاهرگ فعالیت‌های اقتصادی است اگر کشوری صنعت انرژی را تحریم کند خودش ضربه می‌خورد».

روزنامه شرق نیز خبر داده که روز دوشنبه «وزیر دارایی انگلیس از اعمال تحریم‌های مالی تازه علیه ایران خبر داد» و تاکید کرده است که «این تصمیم‌ها پس از انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ شده است».

این روزنامه همچنین «هشدار وزیر نفت ایران به غرب» را مورد توجه قرار داده و نوشته است که رستم قاسمی، عضو پیشین سپاه پاسداران و وزیر فعلی نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد، در واکنش به تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی و «تصویب قطعنامه شورای حکام»، طی مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره تهدید کرده است که «در صورت ادامه مناقشه هسته‌ای، اگر ناچار شویم از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنیم».

به نوشته این روزنامه، رستم قاسمی همچنین گفته است که «هم‌اکنون ما معتقدیم همه چیز خوب پیش می‌رود و هیچ نیازی به استفاده از نفت به عنوان یک ابزار نیست»، اما «هرگونه خلل در صادرات نفت ایران باعث بروز مشکلات جدی برای بازار جهانی نفت خواهد شد».

روزنامه شرق همزمان با تهدید وزیر نفت جمهوری اسلامی خبر داده است که با «‌آغاز به کار خط لوله ابوظبی، اعراب یک ماه دیگر «تنگه هرمز» را دور می‌زنند» و نوشته است که «خط لوله ابوظبی به طول ۴۸۰ کیلومتر و با ظرفیت انتقال دو و نیم میلیون بشکه نفت خام در روز، تنگه هرمز را از طریق زمینی دور می‌زند» و «با راه‌اندازی این خط لوله، انتقال نفت خام از خلیج‌ فارس بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز امکان‌پذیر می‌شود».

این روزنامه همچنین از احتمال اجرای «تحریم هوشمندانه برای فروش نفت ارزان ایران به چین» خبر داده است.

کیهان:‌ در سه پرونده، سه قطعنامه دریافت کردیم، آمریکا ناکام ماند

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند در سرمقاله سه‌شنبه اما با اشاره به این که در ۴۰ روز اخیر سه پرونده «توطئه ترور سفیر عربستان»، «پرونده هسته‌ای» و «پرونده نقض حقوق بشر» منجر به صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی شده نوشته است که «خروجی این مثلث تاکنون در قالب ۲ قطعنامه عملیاتی شده است که البته به نظر می‌رسد با یک قطعنامه دیگر تداوم داشته باشد» و حتی «جمعه ۱۸ نوامبر و در یک روز دو قطعنامه علیه ایران به تصویب رسید، یکی قطعنامه شورای حکام آژانس و دیگری قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل».

این روزنامه با اشاره به صدور چهار قطعنامه علیه پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ نوشته است که «قطعنامه‌های ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳ و ۱۹۲۹ که به ترتیب در دسامبر ۲۰۰۶، مارس ۲۰۰۷، مارس ۲۰۰۸ و ژوئن ۲۰۱۰ به تصویب رسید از نوع قطعنامه‌های تحریمی بودند» و در عین حال ادعا کرده است که «اگر آن ۴ قطعنامه تحریمی علیه ایران کارساز بود نیازی نبود طی هفته‌های گذشته به آب و آتش بزنند تا بلکه در جمعه گذشته ۲ قطعنامه دیگر به تصویب برسانند».

کیهان همچنین ادعا کرده است که «اگر آن ۴ قطعنامه تحریمی مصوب شورای امنیت در راستای تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی ایران کارگر نیفتاده است» پس «جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که ۲ قطعنامه اخیر و یک قطعنامه احتمالی که عن‌قریب صادر خواهد شد حتما در‌‌ همان نام و صورت قطعنامه متوقف خواهند شد».

این روزنامه نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای ضمن اشاره به احتمال «تحریم صنایع پتروشیمی ایران» نوشته است که «بیش از ۳ سال است که آمریکایی‌ها با روی کار آمدن دولت اوباما، شعار قدرت هوشمند را می‌دهند و به وضوح تصریح کرده‌اند که با ایران از دریچه استراتژی قدرت هوشمند مواجه شده و می‌شوند» و البته ادعا کرده است که جامعه جهانی و آمریکا «در تمامی صحنه‌ها از جمله تحریم‌ها، پرونده هسته‌ای، پرونده حقوق بشر، سناریوی ترور و بالاخره صدور قطعنامه‌ها بر ضد ایران همان طور که اشاره شد ناکام بوده‌اند».

«روز جنجالی مشاور احمدی‌نژاد و روزنامه دولت»

روزنامه‌های ابتکار، تهران امروز و کیهان گزارش‌هایی از «روز جنجالی علی‌اکبر جوانفکر در روزنامه دولتی ایران» و «درگیری دو طیف از جناح حاکم» منتشر کرده‌اند.

روزنامه ابتکار در تیتر یک شماره یک آذرماه با اشاره به روزهای پرحاشیه «علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی» به «مصاحبه وی با روزنامه اعتماد» که به توقیف این روزنامه منجر شد، و «صدور حکم زندان»، نوشته است که هجوم ماموران به روزنامه ایران برای بازداشت مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد نقطه اوج حاشیه‌های جوانفکر است که طیف دیگری از جناح حاکم او را «سخنگوی جریان انحرافی» می‌داند.

به نوشته این روزنامه، روز دوشنبه «برخی رسانه‌ها خبر از بازداشت علی‌اکبر جوانفکر پس از اتمام نشست خبری توسط نیروهای امنیتی داده بودند، که البته ساعتی بعد، سخنگوی قوه ‌قضاییه آن‌ را تکذیب کرد» و خود جوانفکر نیز اعلام کرد که «با وجود حضور نیروهای دادستانی بازداشت نشده است».

ابتکار از قول مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد که همزمان مدیر روزنامه ایران و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز هست نوشته است که «دوستانی از دادستانی به دفتر روزنامه ایران مراجعه کردند» و «با وجود این که آنها را دعوت به آرامش و صبر کردم تا اقدامات لازم در سطح بالا صورت بگیرد، ولی آنها حاضر به همکاری نشدند» و «با اقدامات این افراد، همکارانم در روزنامه ایران به‌شدت برآشفتند و نیروهای دادستانی در ساختمان گاز اشک‌آور انداختند و سعی در وارد شدن کردند. تعدادی از خبرنگاران روزنامه ایران را بازداشت کردند و با خود بردند و یکی از همکاران من را با شوک الکتریکی زدند و اکنون وضعیت خوبی ندارد».

به نوشته روزنامه ابتکار، علی‌اکبر جوانفکر همچنین از دخالت مستقیم محمود احمدی‌نژاد برای جلوگیری از بازداشت خود خبر داده و گفته است که رئیس دولت «تلاش می‌کردند که این مسئله به‌خوبی حل شود»، اما ماموران «می‌گفتند ما کاری به رئیس قوه ‌قضاییه و همچنین رئیس‌ جمهور نداریم، ما دستور داریم».

روزنامه تهران امروز اما گزارشی از «جنجال کنفرانس انحرافی» منتشر کرده و نوشته است که «بعد از صدور حکم دستگاه قضایی راجع به پرونده ویژه‌نامه «خاتون» و محکومیت سرپرست موسسه مطبوعاتی روزنامه ایران به اتهام توهین به مقدسات، جریان انحرافی نگران از رفتار قوه‌ قضائیه تلاش‌هایی را آغاز کرده است تا افکار عمومی را منحرف کند. اولین ترفند این جریان یک فرار به جلوی استراتژیک، یعنی برگزاری یک نشست خبری برای پاک جلوه دادن خودشان بود».

این روزنامه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزاری کنفرانس خبری علی‌اکبر جوانفکر در روزنامه ایران و هجوم ماموران را «پروژه مظلوم‌نمایی» جریان انحرافی دولت توصیف کرده و نوشته است که «حاشیه‌های بعد از نشست خبری و خودداری جوانفکر برای همکاری با ضابطین قوه ‌قضائیه بر جنجال آن افزود».

این روزنامه با اشاره به این که دقایقی پس از اتمام نشست مطبوعاتی علی‌اکبر جوانفکر» تعدادی از «ضابطین قضایی با مراجعه به موسسه مطبوعاتی ایران درصدد بازداشت مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد بودند» نوشته است که «این امر با مقاومت وی و هوادارانش مواجه شده و در ادامه درگیری‌هایی نیز اتفاق افتاد» و «پرسنل گروه‌ سیاسی روزنامه ایران با سردادن شعارهای مرگ بر ضد ولایت فقیه و حیدر، حیدر» مانع از «انتقال جوانفکر شده‌اند».

تهران امروز همچنین در سرمقاله شماره سه‌شنبه از ماجرای درگیری ماموران دادستانی و نیروهای انتظامی با هواداران دولت در محل روزنامه ایران به عنوان «کنفرانسی جنجالی برای تنفس مصنوعی» به «جریان انحرافی دولت» یاد کرده و نوشته است که «نکته جالب این بود که برای نخستین بار در تاریخ رسانه‌ای و سیاسی کشور است که یک متهم با استفاده از اموال دولتی و بیت‌المال برای خودش، کنفرانس مطبوعاتی ترتیب می‌دهد».

این روزنامه ضمن تاکید بر این که «جوانفکر تا پیش از سال ۸۲ خبرنگاری بی‌نام و نشان بود، ‌اما با پیوستن به حلقه نخست مردان احمدی‌نژاد، مدارج ترقی را به سرعت طی کرد» نوشته است که «بعد از آشکار شدن چهره انحرافیون در دولت و تصفیه نیروهای حزب‌اللهی در ارگان دولت، تبدیل به چهره اول رسانه‌ای جریان انحرافی شد» و «در فضای کمبود شدید چهره و ریزش‌های شدید به خاطر عملکرد جریان انحرافی، ‌این علی‌اکبر جوانفکر است که یک تنه بار مسئولیت سخنگویی این تیم را برعهده گرفته است».

تهران امروز با اشاره به این که «این کنفرانس جنجالی و پرحاشیه را باید دقیقا ‌از جنس‌‌ همان حرف‌های جنجالی که ماه پیش در میان اعضای ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد ایراد شد، ‌دانست» نوشته است که اگر این «کنفرانس جنجالی را جدای از فضاسازی انتخاباتی البته به روش جریان انحرافی تحلیل کنیم، ‌راه به خطا برده‌ایم» و «روش جریان انحرافی برای انتخابات آتی مجلس و ریاست‌ جمهوری، ‌روش مسموم کردن افکار عمومی است، چون از نظر این جریان هر چه فضا غبارآلوده‌تر شود تنفس جریان انحرافی آسان‌تر می‌شود».

روزنامه کیهان، نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، اما با دفاع از غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل جمهوری اسلامی ماجرای اظهارات علی‌اکبر جوانفکر و برخی از مقام‌های دولتی علیه محسنی اژه‌ای را به «صدور کیفرخواست پرونده فساد عظیم بانکی اخیر» مربوط دانسته، و با تمجید از غلامحسین محسنی اژه‌ای از او به عنوان «سخنگوی دستگاه قضایی و ناظر ویژه پرونده فساد بانکی» و مورد اعتماد «مردم» و «نظام» نام برده است.

«افزایش دو برابری جرایم ‌رانندگی»

روزنامه جهان صنعت از «افزایش دو برابری جرایم‌ رانندگی» خبر داده و نوشته است که «نرخ جریمه‌های جدید از سه هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان است در حالی که پیش از این حداقل جریمه یک‌ هزار تومان و حداکثر آن یک‌صد هزار تومان بوده است».

به نوشته این روزنامه، «افزایش دو برابری برخی از کدهای جریمه در حالی اعلام شده است که چند سال قبل نیز افزایش ناگهانی جریمه‌ها به منظور بازدارندگی، رانندگان بسیاری را در سراسر کشور شوکه کرده بود» و علاوه بر این «گزارش‌های مکرر راهنمایی و رانندگی از کاهش تخلفات، منطقی بودن آن افزایش‌ها را توجیه می‌کرد، اما ظاهرا با گذشت زمان و افزایش تورم دیگر آن رقم‌ها کارساز نیستند».

جهان صنعت همچنین نوشته است که «این بار پس از مقدمه‌چینی‌های مسئولان اداره راهنمایی ‌و رانندگی نرخ‌ها با رشدی دو برابری اعلام شده است، ضمن این که این بار جدول جرایم رانندگی دارای ویژگی‌هایی است از جمله این که جریمه‌های سه هزار تومانی نیز متوجه عابران پیاده متخلف هم می‌شود که البته ارزان‌ترین جریمه در جدول یاد شده است».

همچنین نرخ‌ها به سه بخش شامل «کلان‌شهر‌ها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری- صنعتی»، «سایر شهر‌ها» و «روستا‌ها و راه‌های روستایی» تقسیم شده است.

به گزارش جهان صنعت، «بر اساس جدول جدید جرایم، رانندگی در حالت مستی و مصرف روان‌گردان‌ها یا مواد افیونی در تمامی جاده‌های کشور ۲۰۰ هزار تومان جریمه دارد و گواهینامه راننده به مدت شش ماه ضبط و راننده یادشده به مراجع قضایی معرفی می‌شود» و همچنین «حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ، تجاوز از سرعت مجاز، بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، حرکت به صورت مارپیچ و حرکت با دنده‌ عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها نیز یک‌صد هزار تومان جریمه دارد».

«۳۰ هزار فرهنگی بازنشسته: قربانی اختلاف دولت، مجلس و سازمان بازنشستگی»

روزنامه جام جم گزارش داده است که «حقوق ۳۰ هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته از ۸ ماه پیش تاکنون پرداخت نشده است» و معلمان بازنشسته قربانی اختلاف دولت، مجلس و سازمان بازنشستگی شده‌اند.

این روزنامه با تاکید بر «روزشماری ۸ ماهه فرهنگیان بازنشسته برای دریافت حقوق» نوشته است که «علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون مجلس، تعداد فرهنگیان بازنشسته را که ۸ ماه است حقوق نگرفته‌اند، ۳۰ هزار نفر اعلام کرده است» و «آموزش و پرورش را به کم‌کاری و بی‌توجهی به وضعیت این افراد متهم کرده است»، اما «علی فرهادی، مدیرکل مرکز اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش» ادعا کرده که فرهنگیان بازنشسته فقط با مشکل یک ماه تاخیر در دریافت حقوق روبه‌رو هستند، نه ۸ ماه و از کل آمار ۱۲ هزار و۳۶۰ بازنشسته فرهنگی در سال ۹۰، تنها ۳۳۱۱ نفر با مشکل روبه‌رو شده‌اند و هنوز حکم نگرفته‌اند و باز از این تعداد حدود ۵۰۰ نفر پیش از مهر امسال بازنشسته شده‌اند که مشکل عدم دریافت حقوق دارند».

جام جم با اشاره به این که روزانه ده‌ها نفر از فرهنگیان بازنشسته طی تماس با دفتر این روزنامه به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق بازنشستگی خود اعتراض می‌کنند، از قول یکی از فرهنگیان معترض نوشته است که «۳۰ سال شرافتمندانه کار کردم، پای تخته گچ خوردم تا امروز محتاج یک قران حقوق بازنشستگی باشم؟! آیا رئیس سازمان بازنشستگی و وزیر آموزش و پرورش هم می‌توانند ۶ ماه بدون حقوق جلوی زن و بچه‌شان سر بلند کنند؟!»

علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، به این روزنامه گفته است که «مسئولان صندوق بازنشستگی ‌‌می‌خواهند از معلمان بازنشسته تعهد بگیرند که افزایش حقوق ۸۰ هزار تومانی به آنها پرداخت نشود که معلمان هم زیر بار نرفته‌اند و اکنون ۸ ماه است که آنها حقوق خود را دریافت نکرده‌اند» و «وزارت آموزش و پرورش با مکانیسم‌های قانونی باید زود‌تر از این‌ها این اختلاف را پیگیری و حل و فصل‌‌ می‌کرد».

روزنامه جام جم همچنین نوشته است که «دعوای نمایندگان مجلس و سازمان بازنشستگی و آموزش و پرورش و معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری بر سر صدور حکم بازنشستگی برای ۱۶ تا۳۰ هزار فرهنگی که به‌تازگی به جمع بازنشستگان پیوسته‌اند، بالا گرفته به طوری که فریاد بازنشستگان تازه‌وارد که ماه‌هاست در انتظار حقوقند، لابه‌لای نامه‌نگاری‌ها و جوابیه‌های رسمی گم شده است».
XS
SM
MD
LG