لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

روزنامه‌های شنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۰


روزنامه‌های شنبه ایران خبر داده‌اند که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به «وعده احمدی‌نژاد برای افزایش سه برابری یارانه نقدی» اعلام کرده که این وعده «غیرکار‌شناسی و غلط است».

«پیشنهاد انجام تغییراتی در انتخابات و عملکرد مجلس خبرگان»، «ابعاد تازه اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی از بانک صادارات»، «ارتکاب بی‌سابقه‌ترین مفاسد اقتصادی از سوی مقام‌های دولت احمدی‌نژاد»، و همچنین «خداحافظی با سهمه ویژه بنزین از ابتدای مهرماه» از دیگر عناوین روزنامه‌های نوزدهم شهریور است.

وعده احمدی‌نژاد برای افزایش سه برابری یارانه نقدی «غیرکار‌شناسی و غلط است»

روزنامه‌های شرق و جهان صنعت از قول رئیس سازمان بازرسی خبر داده‌اند که «وعده احمدی‌نژاد برای افزایش سه برابری یارانه‌ها»، وعده‌ای «غیرکار‌شناسی و غلط است».

روزنامه جهان صنعت درباره «واکنش پورمحمدی به وعده احمدی‌نژاد» از قول رئیس سازمان بازرسی کل کشور نوشته است که «دولت منابع کافی برای پرداخت یارانه‌ها ندارد» و وعده افزایش یارانه‌ها «غیرکار‌شناسی، ناصحیح و بدون پشتوانه مالی» است.

به نوشته این روزنامه، مصطفی پورمحمدی با اشاره به این که «مگر مقام رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت نفرمودند که وعده غیرعملی ندهید، ولی چرا باز هم وعده می‌دهید»؛ او همچنین گفته است که «من تعجب می‌کنم چرا این حرف زده شد، در حال حاضر تعهد تولیدکننده را نمی‌توانیم بدهیم چه برسد به این که وعده بدهیم یارانه‌ها افزایش می‌یابد».

جهان صنعت نوشته است که رئیس سازمان بازرسی کل کشور از پیامد وعده‌های غیرممکن به مردم ابراز نگرانی کرده و گفته است که «وقتی به مردم می‌گوییم، می‌خواهیم این پول را بدهیم برای آن‌ها این تلقی ایجاد می‌شود که کارهای کار‌شناسی انجام شده و به زودی این پول پرداخت می‌شود»، اما «اعلام می‌کنیم حتی مبلغی که امروز به عنوان یارانه‌ها پرداخت می‌شود منابع کافی نداشته و پرداخت‌ها خارج از مقیاس و معیار قانونی است».

روزنامه شرق هم نوشته است که «هنوز بیشتر از سه روز» از وعده تازه محمود احمدی‌نژاد در مورد «سه برابر کردن یارانه‌ها» نمی‌گذرد که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در «موضعی شفاف»، اظهارات احمدی‌‌نژاد را «غیرکار‌شناسی، ناصحیح و بدون پشتوانه مالی» توصیف کرده است.

به گزارش این روزنامه، مصطفی پورمحمدی «هرگونه تغییر صعودی در جریان پرداخت یارانه‌ها را غیرممکن دانسته»، و اعلام کرده که «هدفمند‌سازی یارانه‌ها بسیار مهم بود، اما مسیر دقیق و حساس است و روی ارتفاع حرکت می‌کند، اگر مراقب نباشیم یک پرتگاه کنارش است» و «این طور نیست که حتما به نتیجه مثبت منتهی خواهد شد».

روزنامه شرق نوشته است که وعده محمود احمدی‌نژاد درباره «افزایش سه برابری یارانه‌ها» در حالی اعلام شده که «تا امروز اکثر کار‌شناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس همواره با انتقاد از نحوه اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها سخن گفته‌اند و فرایند تجهیز منابع برای پرداخت یارانه‌ها را به چالش کشیده‌اند».

این روزنامه با مروری بر انتقادات کار‌شناسان اقتصادی و اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشته است که تاکنون در اقدامی خلاف قانون «بودجه‌های صنعت و معدن» و «بودجه پارس‌جنوبی خرج پرداخت یارانه نقدی شده»، و حتی رضا فاطمی ‌امین، رئیس ستاد تحول صنایع، تایید کرده که دولت احمدی‌نژاد «۸۵۰‌ میلیارد تومان از یارانه بخش صنعت» را هم از محل واگذاری کارخانه فولاد هرمزگان تامین کرده است.

شرق همچنین تاکید کرده است که «ماجرای یارانه‌ها به کلافی سردرگم برای اقتصاد ایران تبدیل شده است».

«ابعاد تازه اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات»

اظهارات مقام‌های رسمی درباره «ابعاد تازه اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات» یکی از عناوین اصلی شماره شنبه روزنامه‌های اعتماد، تهران امروز، ابتکار، جمهوری اسلامی و کیهان را به خود اختصاص داده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «جهرمی از اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی می‌گوید»، نوشته است که «سرانجام مسئولان دولتی، نظارتی و قضایی کشور پس از گذشت یک‌ ماه از انتشار خبر سوءاستفاده مالی بانک صادرات موسوم به «اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی» بخشی از جزئیات این پرونده را فاش کردند».

به نوشته این روزنامه، محمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات در اقدامی «تعجب‌برانگیز» طی نشستی در روز تعطیل جمعه با خبرنگاران در برج سپهر، درباره «ابعاد ماجرای سوءاستفاده مالی از این بانک» سخن گفته و از جمله اعلام کرده که «گردش مالی» اختلاس اخیر «از طریق جعل اسناد بانک صادرات و اختلاس از دیگر بانک‌‌ها به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد» و «مبلغ پرداخت نشده آن به بانک‌ها با ۱۰۵ سند جعلی به میزان یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است».

اعتماد همچنین خبر داده است که محمد جهرمی وزیر کار پیشین در دولت احمدی‌نژاد و مدیر عامل فعلی بانک صادرات با این ادعا که «این اختلاس از طریق جعل اسناد تضامنی بانک صادرات در خارج از شعبه صورت گرفته است و از این طریق نیز هیچ مبلغی از منابع بانک صادرات اختلاس نشده» گفته که این اختلاس علاوه بر بانک صادرات با «همکاری هفت بانک دیگر» انجام شده است.

مدیرعامل بانک صادرات در عین حال خود را از اتهام دخالت در این اختلاس مبرا دانسته و گفته است که «اختلاس مربوطه از تیر سال ۸۸ حالت جدی به خود گرفته است اما من از آبان سال ۸۸ وارد بانک صادرات شدم، بنابراین این که این اختلاس را به بنده نسبت می‌دهند و انگشت اتهام به سوی مدیریت می‌گیرند منطقی نیست، همچنین این که موضوع را سیاسی کنیم نیز راه به جایی نخواهیم برد».

روزنامه تهران امروز نیز در تیتر یک شماره شنبه نوشته است که «نکته پراهمیت در سخنان محمد جهرمی مربوط به سابقه پنج‌ساله اختلاس‌کنندگان بود. او اذعان کرد که این گروه با این روش یعنی جعل اسناد از سال ۸۶ کار خود را آغاز کرده‌اند و حالا که رقم اختلاس به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است، سیستم بانکی کشور آن هم به مدد پذیره‌نویسی بانک الف (بانک آریا) به آن پی برده است».

به گزارش تهران امروز، مدیرعامل بانک صادرات همچنین اعلام کرده است که گروهی که اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی را انجام داده دو سال پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد و «از سال ۸۶ اقدام به این کار می‌کردند و هر روز حجم این اختلاس افزایش پیدا کرده است»، چنان که «سال ۸۸ رقم اسناد جعلی ۸۰ میلیارد تومان، سال ۸۹ به رقم ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۰ این رقم به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در بخش دیگری از قول محمد جهرمی خبر داده است که «در جریان کشف سوء استفاده مالی ۶ نفر احضار و ۳ نفر دستگیر شدند، ضمن این که ۷ بانک درگیر این اختلاس هستند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «عناصر مربوطه با اختلاس مذکور توانستند از سازمان خصوصی‌سازی سهام شرکت خریداری، بانک تاسیس و پذیره‌نویسی برای یک بانک جدید در عرض نیم ساعت با تبانی بانک‌های دیگر را انجام دهند» و «اگر بانک مرکزی برای پذیره‌نویسی بانک مربوطه مجوز داده است پاسخ‌گوی مسئله نیز خود بانک مرکزی است».

«ارتکاب بی‌سابقه‌ترین مفاسد اقتصادی از سوی مقام‌های دولت احمدی‌نژاد»

روزنامه کیهان هم با آشکار شدن ابعاد گسترده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از قول برخی اعضای مجلس نوشته است که «جریان انحرافی» دولت «به حاشیه امن مفسدان اقتصادی تبدیل شده است».

این روزنامه که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، در شماره شنبه از قول محمد دهقان یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نوشته است که «متأسفانه این دولت نیز با وجود تمام شعارهایی که در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و عدالت‌خواهی داده، دچار این بلیه شده است» و «بی‌سابقه‌ترین مفاسد اقتصادی در حال حاضر توسط برخی افراد قدرتمند درون این دولت صورت می‌گیرد».

محمد دهقان همچنین به کیهان گفته است که «برخی افراد که منتسب به جریان انحرافی هستند شعارهای تند مبارزه با مفاسد را داده‌اند، اما در عین حال بیشترین فساد در حوزه مربوط به خود آن‌ها شکل می‌گیرد»، و درحالی که «ما هیچ‌گاه فساد اقتصادی ۳ هزار میلیاردی نداشته‌ایم، اما امروز این نوع فساد بسیار پیچیده شده است و بنابراین برخورد با آن‌ها نیز باید پیچیده باشد».

همزمان روزنامه جمهوری اسلامی نیز در سرمقاله‌ای با تیتر «مانع‌تراشی صاحبان قدرت» به استناد «اظهارات مسئولان بلندپایه دستگاه قضائی» و از جمله صادق لاریجانی رئیس این قوه از «مانع‌تراشی صاحبان قدرت و مسئولان اجرائی در کار قوه قضائیه» خبر داده و نوشته است که «بسیاری از همین صاحبان قدرت، خودشان از حامیان و حتی شرکای‌‌ همان مفسدان اقتصادی هستند که تحت تعقیب قوه قضائیه قرار دارند ولی مسئولان قوه قضائیه در برخورد با آن‌ها با مانع مواجه می‌شوند از جمله در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات است «تصریح شده شخص متخلف با همدستی بعضی از مسئولان رده بالای اجرائی مرتکب این فساد شده ولی تا امروز کسی به سراغ آن همدستان نرفته است».

این روزنامه تاکید کرده است که «اگر مسئولان قوه قضائیه می‌خواهند این روند غیرقابل قبول ادامه نیابد و مانع‌تراشی‌های صاحبان قدرت به پایان برسد و قضات بتوانند با استقلال کامل و براساس عدل اسلامی به وظایف قانونی خود عمل کنند، باید متهمان را در هر رده‌ای از قدرت که هستند تحت تعقیب قرار دهد و بدون ملاحظه با آن‌ها برخورد قانونی کنند».

پیشنهاد انجام تغییراتی در انتخابات و عملکرد مجلس خبرگان

روزنامه خراسان در سرمقاله نوزدهم شهریور خواهان انجام تغییراتی در روند انتخابات و نیز تغییراتی عملکرد مجلس خبرگان رهبری شده است.

محمدسعید احدیان در یادداشت سردبیر روزنامه خراسان با اشاره به این که «افکار عمومی مخصوصا جامعه دانشگاهی به اشتباه این گونه تصور می‌کند که مجلس خبرگان جز هنگام تعیین رهبر جایگاهی تشریفاتی دارد» نوشته است که مقصر این «اشتباه برداشت» مجلس خبرگان است، چرا که «خروجی رسانه‌ای فعالیت‌های مجلس خبرگان تنها به برگزاری اجلاسیه‌های آن محدود است و آن چه نیز از این اجلاسیه به افکار عمومی می‌رسد سخنرانی، مسئولین و خطیبان در اجلاسیه به همراه یک بیانیه پایانی است»، آن هم بیانیه‌ای که «صرفا به تحلیلی از مسائل کشور و توصیه‌هایی پیرامون آن دارد» و «بدیهی است که چنین اطلاع‌رسانی از اقدامات مجلس خبرگان، تصویری تشریفاتی از آن در ذهن‌ها باقی می‌گذارد».

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به این که «ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی» بر پایه «وجود صلاحیت‌های مهمی چون عدالت، تدبیر، شجاعت و.... بنا شده» و «اطمینان از استمرار این صلاحیت‌ها برای دفاع تئوری و عملی» از ولایت فقیه «لازم است مجلس خبرگان در اطلاع‌رسانی از اجلاسیه‌های خود و در ادبیات بیانیه‌های پایانی خود اصلاحاتی ایجاد کند» و از جمله درباره «دستور جلسات گزارش کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری» اطلاع‌رسانی کند تا مردم احساس کنند که بر تداوم این صلاحیت‌ها در مورد «مصداق فعلی ولی فقیه» نظارت دارند.

روزنامه خراسان همچنین با اشاره به این که حتی روحانیانی چون آیت‌الله جوادی آملی نیز «شبهه دور» را در مورد مجلس خبرگان رهبری «منتفی نمی‌دانند»، پیشنهاد کرده که برای بر طرف کردن این شبهه، «مجلس خبرگان در اجلاسیه بعدی خود تدبیری بیندیشد و با تصمیمی شاید ساده که می‌تواند جایگزین کردن هیئتی به جای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها باشد، ریشه این شبهه برای آینده کاملا از بین ببرد».

روزنامه خراسان تاکید کرده است که در حال حاضر «شبهه دور» که ناشی از تائید صلاحیت کاندیدهای مجلس خبرگان از سوی شورای نگهبان منصوب ولی فقیه است «همچنان ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است».

«خداحافظی با سهمیه ویژه بنزین از ابتدای مهرماه»

روزنامه حمایت از «شناور شدن قیمت بنزین در استان‌های مرزی» و «خداحافظی با سهمیه ویژه بنزین از ابتدای مهرماه» خبر داده و نوشته است که «اختصاص سهمیه بنزین ویژه مهر در دستور کار نیست».

به نوشته این روزنامه، محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام این که «برای مهرماه امسال هیچ گونه سهمیه اضافی بنزین تحت عنوان ویژه حمایتی به خودرو‌ها» اختصاص نخواهد یافت، ادعا کرده است که «یکی از دلایل عدم اختصاص سهمیه ویژه بنزین حمایتی افزایش حجم ترافیک در تهران و اکثر کلانشهرهای کشور است».

روزنامه حمایت همچنین از قول رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خبر داده است که «طرح شناورسازی قیمت بنزین و گازوئیل در مبادی مرزی هم در نیمه دوم سال جاری» به اجرا گذاشته می‌شود.

این روزنامه یادآوری کرده است که «با اجرای طرح شناورسازی قیمت بنزین و گازوئیل» از این پس در استان‌ها و مناطق مرزی «قیمت بنزین و گازوئیل متناسب با قیمت سوخت در کشور همسایه تعیین می‌شود» و «بر این اساس، قیمت‌ها در مبادی مختلف مرزی متفاوت از یکدیگر خواهد بود».

پیشتر جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز «با تشریح طرح جدید دولت برای شناورسازی سهمیه گازوئیل خودرو‌ها در مرز‌ها از مذاکره وزارتخانه‌های نفت و راه برای کاهش احتمالی سهمیه برخی از خودروهای ترانزیتی» خبر داده بود.

روزنامه حمایت نوشته است که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده که کاهش سهمیه گازوئیل خودروهای تراتزیتی که از مرز‌ها خارج می‌شوند»، بخشی از طرح جدید دولت خواهد بود.
XS
SM
MD
LG