لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

تایمز: اسرائیل خود را برای ایران اتمی آماده می‌کند


روزنامه بریتانیایی «تایمز» روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که دولت اسرائیل خود را برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «تا یک سال آینده» آماده می‌کند.

تایمز می‌افزاید که بر اساس مدارکی که به دست این روزنامه افتاده است دولت اسرائیل در حال تدارک و آمادگی برای شرایطی است که ایران اولین بمب هسته‌ای خود را احتمالا تا سال آینده، ۲۰۱۳، آزمایش کند.

بنا بر تحلیل روزنامه تایمز چاپ لندن، این اقدامات نشان می‌دهد که اسرائیل از موضع همیشگی خود یعنی به کار گرفتن هر اقدامی و از جمله حمله نظامی برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای عقب‌نشینی کرده است.

این مدارک که توسط دیپلمات‌ها، مقامات امنیتی و فرماندهان سابق ارتش اسرائیل مورد بررسی قرار گرفته است همزمان با خبر آغاز غنی‌سازی در تاسیسات زیرزمینی فردو در حومه شهر قم که روز دوشنبه توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شد در اختیار روزنامه «تایمز» قرار گرفته‌اند.

طرح‌های نظامی – امنیتی مربوط به آمادگی برای دستیابی ایران به بمب هسته‌ای هفته پیش در مرکز پژوهشی راهبردی «مطالعات امنیت ملی» در شهر تل‌آویو مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نتیجه این بررسی‌های راهبردی تاکید می‌کند که آزمایش بمب هسته‌ای توسط ایران تعادل قدرت در کل خاورمیانه را برهم زده و کار‌شناسان اسرائیلی معتقدند که پیامدهای این رویداد عبارت خواهند بود از:

آمریکا تلاش خواهد کرد که اسرائیل را از اقدام تلافی‌جویانه نظامی باز دارد و یک طرح تدافعی نظامی علیه ایران را پیشنهاد خواهد کرد که از جمله آن پیشنهاد پیوستن دولت اسرائیل به سازمان ناتو خواهد بود.

روسیه برای پیشگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه یک معاهده دفاعی مشترک را به آمریکا پیشنهاد خواهد کرد.

عربستان سعودی که از تضمین‌های دفاعی آمریکا در برابر تهدید هسته‌ای ایران ناراضی است به دنبال تولید سلاح هسته‌ای خواهد رفت.

دولت مصر سیاست ضرورت مقابله نظامی با ایران را در پیش خواهد گرفت، ولی ترکیه به احتمال فراوان از هرگونه رویارویی نظامی با ایران پرهیز می‌کند. در صورت پیوستن اسرائیل به ناتو به احتمال زیاد ترکیه از این پیمان خارج خواهد شد.

تمام پیش‌بینی‌های کار‌شناسان مرکز پژوهشی «مطالعات امنیت ملی» اسرائیل بر اساس سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فعلی تنظیم شده است.

روزنامه «تایمز» یادآوری می‌کند که اعضای هیئت پژوهشی که این تحقیقات و نتیجه‌گیری‌ها را انجام داده‌اند عبارتند از رئیس سابق شورای امنیت ملی، دو تن از اعضای سابق دفتر نخست وزیری اسرائیل، یک سفیر سابق و کار‌شناسان مرتبط با بخش ضد اطلاعات نیروهای مسلح اسرائیل.

این کار‌شناسان معتقدند که حکومت ایران پس از انجام اولین آزمایش هسته‌ای خود در ماه ژانویه سال ۲۰۱۳ درخواست‌های تحریک‌آمیزی را مطرح خواهد کرد، از جمله تجدید نظر در خطوط مرزی ایران و عراق، طرح مجدد ادعای حاکمیت بر بحرین و انجام اقدامات نظامی خفیف و پراکنده‌ای علیه نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس.

آنها معتقدند که با وجود آن که اسرائیل تحت فشار قرار خواهد گرفت تا از اقدام نظامی علیه ایران پرهیز کند، ولی کماکان این گزینه را مد نظر قرار خواهد داشت.

در بخشی از نتیجه‌گیری این پژوهش راهبردی گفته می‌شود: «هر چند ایران از سلاح هسته‌ای خود برای تعرض به کشورهای دیگر استفاده نخواهد کرد، ولی مسلما از این برتری خود به عنوان حربه‌ای برای معامله با قدرت‌های بزرگ برای کسب موقعیت بهتری بهره‌برداری می‌کند.»

روزنامه «تایمز» با نقل قول از بخش دیگری از نتایج این پژوهش می‌نویسد که حکومت ایران بیش از هر زمان دیگری به یک مقطع سرنوشت‌ساز رسیده است و باید تصمیم بگیرد که یا در موقعیت نسبتا مطمئن آستانه تولید سلاح‌های هسته‌ای توقف کرده یا از این مرحله عبور کرده و بمب هسته‌ای را تولید کند. احتمال بیشتری وجود دارد که مجموعه‌ای از حوادث بین‌المللی و منطقه‌ای ایران را قانع کند که راه پیشروی به سوی تولید بمب هسته‌ای را در پیش بگیرد.

با وجود آن که دولت اسرائیل همواره تاکید کرده که حاضر نیست ایران دارای قدرت هسته‌ای را تحمل کند، از سال پیش به این سو برخی از مقامات ارشد این کشور مطرح کرده‌اند که شاید اسرائیل ناگزیر شود که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بپذیرد.

در ماه ژوئن گذشته مئیر داگان، رئیس سابق موساد، در اظهار نظری علنی خود گفت که حمله اسرائیل به ایران تمام منطقه را به جنگ خواهد کشاند. وی ماه گذشته نیز گفت که ایران هسته‌ای ضرورتا تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود.

روزنامه «تایمز» در پایان گزارش خود می‌افزاید که طبق پژوهش اخیر مرکز «مطالعات امنیت ملی» اسرائیل، پذیرش ایران دارای سلاح هسته‌ای برای این کشور ممکن است به یک واقعیت بدل شود.

مرکز پژوهشی «مطالعات امنیتی اسرائیل» یکی از معتبر‌ترین مراکز پژوهش‌های راهبردی در آن کشور است و به خاطر حضور و عضویت مقامات امنیتی و سیاسی سابق ارزیابی‌های آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدیر این مرکز پژوهشی رئیس سابق ضد اطلاعات ارتش اسرائیل و بسیاری از اعضای آن از مقامات کشوری و لشکری سابق اسرائیل هستند.
XS
SM
MD
LG