لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

حمله انتحاری در بصره عراق دست‌کم ۲۰ کشته بر جای گذاشت


در حالی که هزاران مسلمان شیعه برای شرکت در مراسم اربعین به عراق رفته‌اند، روز شنبه حمله یک بمب‌گذار انتحاری به محل تجمع زائران در شهر بصره عراق دست‌کم ۲۰ کشته و چندین مجروح بر جای گذاشت.

حمله این بمب‌گذار انتحاری به مردم در چهلمین روز از مرگ امام سوم شیعیان در شهر بندری بصره در حالی صورت گرفته است که حکومت عراق دستخوش نزاعی سیاسی است که دولت شیعه این کشور را در برابر جناح سنی‌ها قرار داده است.

این در حالی است که هنوز یک ماه هم از خروج نیروهای آمریکایی از عراق نمی‌گذرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک افسر پلیس که نامش را قید نکرده تعداد کشته‌ها در حمله انتحاری روز شنبه را که تنها نمونه از این دست در ماه گذشته نبوده ۲۰ نفر و تعداد مجروحان حادثه را ۱۵ تن اعلام کرده است.

از سوی دیگر یکی از خدمه بیمارستان صدر در شهر بصره تعداد کشته‌ها را ۲۵ تن و تعداد زخمی‌ها در عملیات تروریستی شنبه را ۴۰ نفر قید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بمب‌گذار به بهانه شیرینی پخش کردن وارد زائران شده و نهایتا خود را در نزدیکی یک پاسگاه پلیس منفجر کرده است.

به گفته مقامات عراقی، در اولین سالی که نیروهای امنیتی عراق بدون کمک آمریکایی‌ها مسئولیت حفظ امنیت در مراسم اربعین را بر عهده داشته‌اند در عرض دو هفته حدود ۱۵ میلیون زائر وارد شهر کربلا شده‌اند.

در حالی که کربلا خود محل وقوع حادثه تروریستی از این دست در روز اربعین یا روزهای منتهی به آن نبوده، در شهرهای دیگر چندین بمب‌گذاری رخ داده که به گفته خبرگزاری فرانسه هدف اصلی آنها اکثریت شیعه این کشور بوده است.

از جمله مرگبارترین این حملات بمب‌گذاری‌های روز پنجم ژانویه در شهر بغداد و جنوب عراق است که دست‌کم ۷۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت.
XS
SM
MD
LG