لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

انتقاد اروپا از طرح تازه اسرائیل برای خانه‌سازی در بیت‌المقدس


نمایی کلی از منطقه هرخوما در شرق بیت‌المقدس
نمایی کلی از منطقه هرخوما در شرق بیت‌المقدس
در پی تصویب طرح‌هایی تازه برای ساخت ۹۳۰ واحد مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، از سوی وزارت کشور اسرائیل اتحادیه اروپا ضمن ابراز «یاس عمیق» از این تصمیم آن را به زیان تلاش‌ها در راه صلح خاورمیانه دانست.

الی ییشای، وزیر کشور در دولت راست‌گرای اسرائیل، که خود عضو ارشد حزب افراطی مذهبی «شاس» و معتقد به تداوم ساخت‌وساز برای یهودیان در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری است، روز پنج‌شنبه این طرح تازه را نهایی کرد.

براساس این مصوبه، قرار است دور تازه خانه‌سازی در منطقه «هرخوما» در شرق بیت‌المقدس صورت گیرد، جایی که از زمان نخست وزیری آریل شارون هزاران خانه برای یهودیان ساخته شده است.

در همین حال در حالی که بخش وسیعی از نواحی پیرامون آن را دهکده‌های فلسطینی‌نشین تشکیل می‌دهند، «هرخوما» به یک ناحیه اسرائیلی‌نشین بزرگ تبدیل شده است و جاده اصلی این منطقه اکنون دیگر یکی از خیابان‌های مهمی است که مرکز اورشلیم را به شرق شهر مرتبط می‌کند.

کا‌ترین اشتون، وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا، شامگاه جمعه با گفتن این که از این تصمیم دولت اسرائیل «عمیقاً سرخورده شده» افزود که اتحادیه اروپا «قاطعانه از اسرائیل می‌طلبد که از گسترش ساخت‌وساز در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری، شامل شرق اورشلیم، دست بردارد».

خانم اشتون تأکید کرد که «توسعه یهودی‌نشین‌ها غیرقانونی است و با کنوانسیون‌های بین‌المللی تضاد دارد».

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا، این رفتارهای اسرائیل «مانع از موفقیت تلاش‌ها برای ازسرگیری تماس‌های سیاسی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها شده، و سدّی است بر سر راه اعتمادسازی بین طرفین».

همچنین صائب عریقات، رئیس بخش مذاکرات در سازمان آزادی‌بخش فلسطین و مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز جمعه گفت که خانه‌سازی‌های جدید اسرائیل «نشان می‌دهد که اسرائیل تصمیم دارد هرخوما را به خاک خود منضم کند».

دکتر عریقات همچنین از جامعه بین‌الملل خواست که در برابر «گام‌های ویرانگر» اسرائیلی‌ها سکوت نکند و «از طرح فلسطینی‌ها، برای توسل به سازمان ملل متحد جهت کسب شناسایی کشور مستقل فلسطین در اجلاس پیش روی مجمع عمومی سازمان ملل حمایت کند».

در این میان، آقای عریقات تأکید کرد که تشکیلات خودگردان فلسطینی همچنان به اندیشه «دوملت، دوکشور» پای‌بند است و راهکارهای خود برای کسب استقلال را با تکیه بر این اندیشه تنظیم کرده و به پیش می‌بَرَد.

وزارت کشور اسرائیل مدعی است که طرح جدیدی را تصویب نکرده، بلکه سخن از «طرحی قدیمی است» که پیشتر به تصویب رسیده بود، اما صرفاً «به دلایل فنی و بوروکراتیک» در کشو باقی مانده بود.

وزارت کشور اسرائیل همچنین این ارزیابی‌های تحلیل‌گران اسرائیلی را رد کرد که معتقدند دولت نتانیاهو در دو سال اخیر خانه‌سازی در شرق اورشلیم را عمداً و زیر فشار آمریکا متوقف کرده تا به فلسطینی‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات امید بدهد.

اما آقای ییشای، وزیر کشوراسرائیل، گفته است که هیچ‌گاه طرح خانه‌سازی در «پایتخت» متوقف نشده است.

فلسطینی‌ها اصرار دارند که شرق بیت‌المقدس پایتخت کشور مستقل آن‌ها تلقی شود، امری که جامعه جهانی نیز حامی آن است.

جامعه بین‌الملل از ۴۴ سال پیش که در نتیجه جنگ «شش‌روزه» سال ۱۹۶۷، اسرائیل بر کرانه باختری مسلط شد، هیچ گاه با خانه‌سازی‌های اسرائیل در کرانه، شامل شرق بیت‌المقدس، کنار نیامده و دولت‌های اسرائیل را محکوم کرده است.

اما اسرائیل در مقابل می‌گوید که شرق و غرب اورشلیم «پایتخت جاودان» و «غیرقابل تفکیک» این کشور است.

از زمان روی کار آمدن دولت نتانیاهو در آوریل سال ۲۰۰۹، تماس‌های صلح اسرائیلی- فلسطینی درنتیجه پافشاری سران حکومت فلسطینی بر لزوم قطع کامل هرگونه ساخت‌وساز در سرزمین‌های اشغالی راکد مانده است.

با نزدیک شدن به ماه شهریور که موعد تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل متحد است، فلسطینی‌ها با نومید شدن از نبود هرگونه تحرکی در روند صلح، درصدد مراجعه به مجمع عمومی یا شورای امنیت سازمان ملل هستند تا از طریق این دو نهاد سازمان، آرزوی دیرینه خود را برای استقلال فلسطین عملی کنند.
XS
SM
MD
LG