لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

عفو بین‌الملل «پایان آدم‌ربایی‌ها» به دست نیروهای قذافی را خواستار شد


نیروهای حامی معمر قذافی در شهر مصراته
نیروهای حامی معمر قذافی در شهر مصراته
سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن متهم کردن نیروهای تحت فرماندهی معمر قذافی در لیبی به آدم‌ربایی برای درهم شکستن اپوزیسیون از قذافی خواست شرایط دسترسی به این افراد را بلافاصله فراهم آورد.

آن طور که در بیانیه این سازمان مدافع حقوق بشر آمده است، تاکنون بیش از ۳۰ نفر، از جمله چند فعال سیاسی و چند حامی اپوزیسیون، در جریان این آدم‌ربایی‌ها ناپدید شده‌اند.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود همچنین می‌گوید که از جمله این ناپدیدشدگان دو پسر نوجوان ۱۴ ساله هستند.

به گفته مالکوم اسمارت، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، «با توجه به شرایط ناپدید شدن اجباری این افراد، می‌توان نتیجه گرفت که این افراد در خطر جدی شکنجه و بدرفتاری هستند.»

این سازمان حقوق بشری از «سرهنگ قذافی و اطرافیان او» خواسته است که بلافاصله دسترسی به ناپدیدشدگان و دستگیرشدگان را فراهم کنند تا «از سلامتی و ایمنی آنها از شکنجه اطمینان حاصل شود».

در بیانیه عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است از جمله اشاره شده است که برخی از ناپدیدشدگان معترضانی هستند که نیروهای قذافی به هنگام عقب‌نشینی از شهر بنغازی در شرق لیبی با خود برده‌اند.

تازه‌ترین بیانیه این سازمان مدافع حقوق بشر در حالی منتشر شده است که نیروهای شورشی لیبی تحت حمایت هوایی نیروهای بین‌المللی در چند روز اخیر توانسته‌اند چند شهر استراتژیک از جمله اجدابیا و راس لانوف را بار دیگر تصرف کرده و نیروهای معمر قذافی را به عقب برانند.

در حال حاضر در روز سه‌شنبه نیروهای مخالف رهبر لیبی در حال پیشروی به سوی شهر سرت، زادگاه معمر قذافی، هستند.

این در حالی است که شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول این شورشیان می‌گوید که نیروهای تحت امر قذافی مردم این شهر را که اغلب از حامیان قذافی هستند مسلح کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود اشاره می‌کند که ۳۰ نفری که از آنها مدارک و شواهدی در دست است «تنها بخش کوچکی از کل افرادی هستند» که در هفته‌های اخیر دستگیر یا ربوده شده‌اند.

در روز سه‌شنبه لندن محل برگزاری نشستی بین‌المللی با حضور ۳۵ کشور جهان خواهد بود که قرار است برای یافتن راهی برای پایان دادن به بحران لیبی به مذاکره بنشینند.
XS
SM
MD
LG