لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

درهم‌آمیزی شرق و غرب در گالری سیحون لس‌آنجلس


کتی پارکز ویلسون، عکاس آمریکایی در گالری سیحون، لس‌آنجلس
کتی پارکز ویلسون، عکاس آمریکایی در گالری سیحون، لس‌آنجلس

گالری سیحون در لس‌آنجلس که از سه سال پیش به محل معرفی و نمایش آثار هنرمندان ایرانی در مرکز شهر هالیوود در خیابان مل‌رز درآمده است، برای نخستین بار در یک نمایشگاه گروهی به نام «شرق و غرب» آثار دو عکاس ایرانی و دو عکاس آمریکایی را همزمان به نمایش گذاشته است.


در این نمایشگاه، عکس‌های مذهبی علی متین، عکاس ایرانی که از شش ماه پیش به لس‌آنجلس مهاجرت کرده، در کنار عکس‌های مناظر طبیعی از نقاط دوردست جهان از آثار کیان دولتشاهی، هنرمند ایرانی زاده لس‌آنجلس، قرار گرفته و در مقابل این دو، آثار مارتین گنتمن با تصاویری از مردان در دوران جنبش‌های فمینیستی و آزادی زنان و عکس‌های کتی پارکز ویلسون که کلاژی است از نقاشی‌های دیواری و گل‌های وحشی به نمایش درآمده است.


مریم سیحون، مدیر این گالری، درباره انتخاب سوژه درهم‌آمیزی شرق و غرب در نمایشگاه اخیر به رادیوفردا می‌گوید: «شاید بگویید این کارها ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند، اما درواقع دیدگاه‌های این چهار عکاس در جایی نقطه مشترک و واحدی پیدا کرده است که همان نگاه تک‌نفره هر یک از آنها به موضوع‌های مختلف فردی و اجتماعی در جهان امروز، جنگ و صلح، مذهب، تنهایی و طبیعت است.»


آثار کیان دولتشاهی حاصل سفرهای بی‌شمار این دندانپزشک جوان ساکن لس‌آنجلس به مناطق مختلف و دوردست جهان است. این عکس‌ها بیش از هر چیز نشان‌دهنده سادگی طبیعت و جلوه‌های تفکربرانگیز مناظر طبیعی برای تماشاگر این عکس‌هاست .


کتی پارکز ویلسون یکی از دو عکاس آمریکایی حاضر در نمایشگاه است و عکس‌هایش مخلوطی است از شعارهای شهرنشینی در قالب نقاشی‌ها و خط‌نویسی روی دیوار که به گل‌های وحشی و خودرو با رنگ‌های سرخ و صورتی مزین شده‌اند.


این نخستین بار است که کیان دولتشاهی در یک نمایشگاه گروهی شرکت می‌کند، هرچند پیش از این چندین نمایشگاه انفرادی در لس‌آنجلس و شهرهای دیگر آمریکا داشته است: «من عاشق طبیعت و سفر کردن هستم. این عکس‌ها بازتابی است از سفرهای من به نقاط دورافتاده، ولی درواقع خواسته‌ام در اینجا سادگی را نشان بدهم.»


گزیده عکس‌های علی متین برای نمایشگاه شرق و غرب از یک تم مذهبی برخوردار است. آقای متین که شش ماه پیش از ایران به آمریکا مهاجرت کرده اکنون در لس‌آنجلس زندگی می‌کند.


در میان آثار او، صحنه‌هایی از عاشورا، اجرای مراسم مذهبی توسط دو کودک زرتشتی، و یکی از دراویش کردستان در حال رقص سماع و خلسه وجود دارد که به صورتی نشان‌دهنده پرسش‌ها و درون‌نگری‌های خود عکاس است که به تماشاگر عرضه شده است: «برای من جالب است بدانم این مذهب است که آدم‌ها را به یک روح بالاتر می‌رساند یا این روح آدم‌هاست که مذهب را به طرف خودش می‌کشاند. من در این نمایشگاه عکس‌هایی را انتخاب کرده‌ام که بتواند این کنکاش و جستجوی درونی را به تماشاگر نشان بدهد.»


کتی پارکز ویلسون یکی از دو عکاس آمریکایی حاضر در نمایشگاه است و عکس‌هایش مخلوطی است از شعارهای شهرنشینی در قالب نقاشی‌ها و خط‌نویسی روی دیوار که به گل‌های وحشی و خودرو با رنگ‌های سرخ و صورتی مزین شده‌اند.


کتی پارکز از این نخستین تجربه گروهی با عکاس‌های ایرانی به رادیو فردا می‌گوید: «من این رویارویی هنری بین شرق و غرب را به‌شدت دوست دارم. به نظر من هنرمندان شرقی توانسته‌اند به زیبایی ریشه‌های تاریخی و قدیمی خود را در هنر عکاسی نشان بدهند. درحالی که ما غربی‌ها که از یک جامعه نویافته‌تر می‌آییم مجبور شده‌ایم موضوع‌هایی را برای خودمان خلق کنیم. مثلا مارتین گنتمن که عکس‌هایش را اینجا می‌بینید در دوران دهه ۶۰ میلادی و آغاز جنبش‌های فمینیستی در آمریکا عکس‌هایی از مردان گرفته است و بنابراین حالا می‌توانیم ببینیم که این مردان در آن دوران در چه وضعیتی بوده‌اند و کارهای من هم همان طور که می‌بینید جنبه‌های فانتزی بیشتری دارند و حالت محلی لس‌آنجلس در آنها به چشم می‌خورد.»


مریم سیحون، مسئول گالری سیحون، به دنبال فعالیت‌های هنری مادر هنرمند خود معصومه سیحون که سال‌ها به عنوان معرف نقاش‌های مستعد و تازه‌نفس در ایران گالری سیحون تهران را گردانده است، کار خود را به عنوان مدیر شعبه این گالری در لس‌آنجلس از سه سال پیش آغاز کرده است.


XS
SM
MD
LG