لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

دانشجویان ستاره‌دار، هم‌چنان محروم از تحصیل


گروهی از دانشجویان ستاره‌دار در اعتراض به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد درباره مقوله ستاره‌دار شدن دانشجویان
گروهی از دانشجویان ستاره‌دار در اعتراض به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد درباره مقوله ستاره‌دار شدن دانشجویان
به دنبال اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد و مشخص شدن ستاره‌دار کردن مجدد دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌ای به آن چه تضییع حق دانشجویان خوانده اعتراض کرده است. دفتر تحکیم وحدت در این بیانیه همچنین خواستار بازگشت کلیه دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها و آزادی دانشجویان ستاره‌دار شده است.

دفتر تحکیم وحدت روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای ستاره‌دار کردن مجدد دانشجویان را به باد انتقاد گرفت. این بیانیه در پی اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد و در حالی منتشر شد که بنا بر آن چه در بیانیه دفتر تحکیم وحدت آمده است، شمار زیادی از فعالان دانشجویی علی‌رغم کسب رتبه‌های ممتاز در این آزمون، از راهیابی به دانشگاه باز مانده‌اند. دفتر تحکیم وحدت دلیل جلوگیری از راهیابی این دانشجویان در دانشگاه را «دلایل عقیدتی» خوانده است.

در بیانیه دفتر تحکیم وحدت به بخشی از مناظره تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه در ایران اجرا شد و از تلویزیون به نمایش در آمد نیز اشاره شده است.

محمود احمدی‌نژاد در این مناظره تلویزیونی صراحتا وجود دانشجوی ستاره‌دار را در دولت نهم رد کرد: «دانشجویان ستاره‌دار! موضوع ستاره‌دار سال ۱۳۸۰ و در زمان آقای معین درست شد. یعنی در زمان دوست آقای موسوی که امروز هم از جناب آقای موسوی حمایت می‌کند! آنها آمدند و در کارشناسی ارشد در برابر قبولی‌ها یا یک ستاره می‌زدند و یا دو ستاره! یک ستاره یعنی شما در آموزش مشکل دارید، پرونده‌ات کمه، نقص داره، اشکال داره و برو درست کن! دو ستاره یعنی شما یک مشکلی در کمیته انضباطی داشتید و مراعات کنید. این مسئله در زمان جناب آقای معین وضع شد و در همان سال اول این دولت [دولت نهم] منتفی شد. ما نسخش کردیم. گفتیم که این توهین به دانشجو است. و در واقع وزیر علوم ما این را برداشت. آن وقت جالب است که جناب آقای موسوی به جای آن که به دوستان‌شان انتقاد بکنند به ما انتقاد می‌کنند. »

در حالی که محمود احمدی‌نژاد تاکید دارد که دانشجوی ستاره‌دار در دولت نهم وجود ندارد، بیانیه دفتر تحکیم وجود صدها دانشجوی ستاره‌دار و محروم از تحصیل را گواه روشنی بر آن چه که این دفتر سیاست حذفی و اظهارات کذب دولت‌مردان خوانده است می‌داند.

نسرین ستوده، وکیل در تهران، به رادیوفردا می‌گوید که به موجب اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین قانون اساسی مصوب جمهوری اسلامی ایران، حق تحصیل یکی از حقوق بنیادین و اساسی افراد است و هیچ کس به هیچ دلیلی حق محدود کردن آن را ندارد.

نسرین ستوده: «این که برای برخورد با فعالیت سیاسی دانشجویان یا هموطنان بهایی برای محدود کردن آنها نسبت به مذهب‌شان از چنین ابزاری استفاده می‌شود هیچ توجیه حقوقی ندارد. نمی‌شود به منظور سرکوب عقاید، مذهب، طرز فکر یا فعالیت‌های سیاسی اقشار اجتماعی از حق تحصیل، حق کار و غیره به عنوان حق‌السکوت استفاده کرد. بنا به همه این دلایل محروم کردن دانشجویان از ادامه تحصیل کاملا غیرقانونی است. »

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه خود همچنین خواستار بازگشت کلیه دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها و رفع کلیه محرومیت‌های دانشجویان از تحصیل و همچنین آزادی بی قید و شرط دانشجویان ستاره‌دار دربند، ضیاء نبوی، مجید دری، پیمان عارف و شیوا نظر آهاری شده است.
شیوا نظر آهاری، عضو کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر و از دانشجویان ستاره‌دار، به دنبال بازداشت گسترده معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، حدود دو ماه و نیم پیش بازداشت و به زندان منتقل شد.

شهرزاد کریمیان، مادر شیوا نظر آهاری در گفت‌وگو با رادیوفردا از وضعیت دخترش به‌شدت ابراز نگرانی کرده است: «اگر مسئولین صدای من را می‌شنوند، فقط به من بگویند که تا کی این بچه‌ها باید آنجا [در زندان] بمانند. البته اگر یک راهی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی باز باشد، من خودم این حرف‌ها را آنجا هم بازگو می‌کنم. ولی چون ما هیچ تریبونی نداریم و فقط شما [رادیوفردا] زنگ می‌زنید و اخبار این بچه‌ها را می‌خواهید که منعکس کنید، ما مجبوریم که از تریبون شما صحبت کنیم. من، آقای احمدی‌نژاد، می‌خواهم سوال کنم که آیا شما خودتان می‌دانید که وقتی یک نفر ۳۵ تا ۴۰ روز در سلول انفرادی می‌ماند، چه بلایی از نظر روحی به سر او می‌آید؟ البته این مسئله اصلا مختص به آقای احمدی‌نژاد نیست، بلکه در زمان آقای خاتمی هم همین طور بود. یعنی هیچ فرقی نکرد. »

از سوی دیگر، پیمان عارف، اولین دانشجوی سه ستاره دانشگاه تهران، نیز بیش از دو ماه است که در زندان اوین به سر می‌برد و به‌تازگی حکم ۱۸ ماه حبس ِ او، در پرونده پیشینش ، فارغ از اتهامات جدید، به اجرا گذارده شد.

محمد اولیایی فرد، وکیل پیمان عارف، ۱۸ ماه حبس موکلش را در پیوند با فعالیت‌های او در زمینه محرومیت از تحصیلش عنوان کرد.

«آقای پیمان عارف چندین سال پیش به خاطر محرومیت از تحصیل اعتراضاتی را به عمل آوردند و ابتدا با مقامات گفت‌وگو و سپس مسائل را به دانشگاه کشاندند تا شاید از این طریق بتوانند مسائل خودشان را حل کنند. ولی متاسفانه اقداماتی که آنها در جهت حق تحصیل‌شان انجام دادند را به پای مسائل امنیتی گذاشتند و در رای بدوی برای موکلم، یک سال و نیم حبس در نظر گرفتند. این پرونده یک سال در دادگاه تجدید نظر بود و هیچ گونه خبری از این پرونده نبود تا این که اخیرا اجرای احکام اعلام کرده است که یک سال و نیم حبس ایشان در دادگاه تجدید نظر تایید شده است. »

در بیانیه دفتر تحکیم وحدت همچنین به احضار دانشجویان به کمیته انضباطی بسیاری از دانشگاه‌ها در ایران اشاره شده و آمده است که در مواردی علت احضار آنها دعوت مردم به شرکت در انتخابات اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG