لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

عقب‌نشینی نظامیان در برمه، شرکت مخالفان در انتخابات


آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی زن در رانگون در اکتبر سال جاری
آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی زن در رانگون در اکتبر سال جاری
لغو محدودیت شرکت آنگ سان سوچی، رهبر «لیگ ملی برای دموکراسی»، برمه در انتخابات آینده پارلمانی آن کشور، توسط هیئت حاکمه نظامی میانمار و اعلام روز جمعه خانم سوچی دایر بر قبول حضور در انتخابات، می‌تواند به انتقال آرام و تدریجی برمه از دیکتاتوری نظامی به نظام پارلمانی منتهی شود.

لیگ ملی برای دموکراسی در سال ۱۹۹۰ برنده انتخابات سراسری برمه شده بود، اما نظامیان از تفویض قدرت به خانم سوچی خودداری و او را در خانه زندانی کردند.

قریب به ۹ ماه قبل و در پی تشدید بحران اقتصادی در برمه، با ابتکار سین تین، رئیس جمهور برمه، حبس خانگی خانم سوچی پایان داده شد. از آن زمان گفت‌وگوهای سازنده‌ای که برگزاری انتخابات (میان‌دوره‌ای) پارلمانی در برمه یکی از نتایج آن است، مابین نظامیان حاکم بر برمه و مخالفان جریان داشته است.

حزب خانم سوچی برای تمامی ۴۸ حوزه انتخاباتی، که در نتیجه انتقال نمایندگان منتخب به هیئت دولت خالی مانده، نامزد معرفی خواهد کرد. علاوه بر حضور در مجلس، انتظار می‌رود نمایندگان حزب خانم سوچی به تدریج در پست‌های دولتی نیز جایگزین کادرهای منتخب نظامیان بشوند.

آزادی تدریجی زندانیان سیاسی که شمار آنها به سه هزار می‌رسد، برداشتن محدودیت‌های خبری و آزادی رسانه‌ها و بازکردن محتاطانه جامعه، از راه ادامه گفت‌وگو مابین نظامیان حاکم و طرفداران دموکراسی و حکومت قانون، از دیگر توافق‌هایی است که به نظر می‌رسد مابین طرفداران خانم سوچی و نمایندگان سین تین به عمل آمده است. هیئت حاکمه نظامی برمه طی هفته‌های اخیر ۲۰۰ زندانی سیاسی را آزاد ساخته است.

چالش پنجاه ساله

برمه طی پنجاه سال گذشته شاهد چالش‌های سیاسی و نظامی مستمر بین طرفداران آزادی و اقتدارگرایان نظامی بوده است. مقاومت‌های قومی در مناطق مختلف برمه نیز طی این مدت همواره جریان داشته و تاکنون به ترک خانه و جابه‌جایی اجباری بیش از ۳.۵ میلیون نفر انجامیده است.

بسیاری از ناظران معتقد‌ند که تنها استقرار یک حکومت آزاد و متکی بر رای مردم می‌تواند به حل تدریجی مشکلات بزرگ اقتصادی این کشور فقرزده جنوب شرقی آسیا، و بحران آوارگان برمه بپردازد.

با وجود برخورداری از منابع طبیعی غنی، و در نتیجه مدیریت نظامیان، برمه به یکی از فقیر‌ترین کشور‌های جهان تبدیل شده است. درآمد سرانه مردم برمه در ردیف سیزدهم از پایین و در کنار فقیر‌ترین کشور‌های جهان قرار دارد.

تعداد مرگ و میر کودکان تا زیر ۵ سال، ۱۰۴ در هزار و از این لحاظ، تنها بعد از افغانستان، بالا‌ترین میزان سرانه مرگ و میر کودکان، خارج از قاره آفریقاست.

میزان شیوع اچ آی وی (ویروس ایدز) در برمه، بالا‌ترین میزان در جنوب شرقی آسیاست. به علت اعمال محدودیت‌های دولتی و حضور حاکمیت نظامی، سرانه استفاده مردم برمه از کمک‌های خارجی تنها ۴ دلار است، حال آن که متوسط کمک‌های خارجی سرانه بین‌المللی برای مردم کشور‌های فقیر، به ۴۲ دلار بالغ می‌شود.

امیدواری غرب

حکومت برمه تحت نفوذ چین قرار دارد. با این وجود برمه به دلیل مناسبات سابق، از نفوذ خفته فرهنگی‌ـ‌سیاسی بریتانیا تاثیر گرفته است. خانم سوچی، رهبر مخالفان، نیز علاوه بر ازدواج با یک بریتانیایی، تحصیل‌کرده بریتانیاست.

دولت‌های اروپایی و آمریکا علاقه‌منداند که همراه با باز شدن تدریجی جامعه برمه، میزان کمک‌های خود را به این کشور بزرگ آسیایی افزایش دهند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، که به مناسبت حضور در نوزدهمین کنفرانس سران آسیا در بالی، اندونزی، به سر می‌برد، روز جمعه اعلام داشت که وزیر خارجه خود، خانم کلینتون را به زودی راهی رانگون، پایتخت برمه، خواهد ساخت.

رئیس جمهور آمریکا در بالی، در اشاره به اوضاع برمه و تغییرات محتمل در آن کشور اظهار داشت: «بعد از سال‌ها تاریکی، طی هفته‌های اخیر بارقه‌های نور و حرکت‌های مثبت را شاهد بوده‌ایم. ما مایل و امیدواریم که از این فرصت تاریخی پیش آمده به بهترین نحو استفاده شده و برمه حرکت به سوی دموکراسی و آزادی را ادامه دهد.»

بنا بر تصمیم کشور‌های آسیایی، برمه ریاست دوره‌ای کنفرانس سران آسیا را در سال ۲۰۱۴ عهده‌دار خواهد شد. برگزاری این اجلاس تنها در صورتی ممکن خواهد بود که ادامه حرکت کنونی به سمت دموکراسی در برمه ادامه یابد.
XS
SM
MD
LG