لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

شکل‌گیری کوه یخی به اندازه شهر برلین


کوه یخ در گرین‌لند
کوه یخ در گرین‌لند
یک کوه یخ عظیم‌الجثه که در ‌‌نهایت اندازه آن به ۸۸۰ کیلومتر مربع، مساحتی به اندازه شهر برلین، پایتخت آلمان، خواهد رسید در مناطق غربی اقیانوس منجمد جنوبی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، شکل‌گیری این کوه یخ از یک شکاف بزرگ در سطح لایه‌های یخ «یخچال طبیعی پاین‌آیلند» شروع شده که اولین بار در ماه اکتبر تشخیص داده شد. طول آن بالغ بر ۳۰ کیلومتر و عمق آن نیز حدود ۷۰ متر است. با توجه به این که این شکاف هر روز عریض‌تر می‌شود به مرور کوه یخی شکل خواهد گرفت و از لایه‌های یکپارچه یخبندان سطح اقیانوس منجمد جدا خواهد شد.

دانشمندان ناسا پیش‌بینی می‌کنند که در ‌‌نهایت این کوه یخ مساحتی قریب به ۸۸۰ کیلومتر مربع را، که به اندازه شهر برلین است، خواهد پوشاند.

«یخچال طبیعی پاین‌آیلند» یکی از بزرگ‌ترین توده‌های یخبندان سطح اقیانوس منجمد جنوبی و محل شکل‌گیری و تولید ۱۰ درصد از تمام یخ‌هایی است که وارد آب اقیانوس‌های جهان می‌شود. در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد که قطر این لایه‌های یخبندان کاهش یافته است و دانشمندان دلیل آن را تغییرات جوی و گرمایش کره زمین می‌دانند. اما شکل‌گیری این کوه یخ عظیم بخشی از یک چرخه ۱۰ ساله و طبیعی است.

دکتر مایکل استادینگر، یکی از کار‌شناسان کوه یخ در ناسا، در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «آخرین مورد از تشکیل کوه یخ بزرگ در سال ۲۰۰۱ روی داده است. به همین خاطر وقوع حالتی مشابه قابل پیش‌بینی بود. به مرور این کوه یخ به سمت شمال حرکت خواهد کرد و حرکت امواج اقیانوس منجمد جنوبی و وزش باد روی حرکت آن تاثیر خواهد گذاشت.»

شکل‌گیری کوه‌های یخ شناور محصول ایجاد شکاف در لایه‌های یخبندان سطح اقیانوس منجمد در دو قطب شمالی و جنوبی کره زمین است. تحت تاثیر وقوع این پدیده طبیعی هر ساله فقط در محدوده «گرین‌لند» پانزده هزار کوه یخ شناور شکل می‌گیرد و حرکت آنها به سمت شمال در محدوده آلاسکا به یک جاذبه توریستی بدل شده است.
XS
SM
MD
LG