لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

اداره پست در فضا با کدپستی ۹۰۱۰۰۱


ایستگاه فضایی بین‌المللی
ایستگاه فضایی بین‌المللی
در دور و زمانه فیس‌بوک، ‌ای‌میل، توئیتر و سایر رسانه‌های گروهی و اجتماعی اینترنتی دریافت کارت پستال از دوستی که به سفر رفته هنوز هم جاذبه و ویژگی خاصی دارد. اکنون اداره پست چین در نظر دارد تا دریافت چنین کارت پستال‌هایی را به مرحله‌ای کاملا نوین ارتقا دهد.

به مناسبت انجام اولین ماموریت فضایی و پهلو گرفتن فضاپیمای بدون سرنشین شن‌ژو ۸ در آزمایشگاه فضایی تیانگوگ که روز پنج‌شنبه گذشته انجام شد، اداره پست چین دفتری جدید را در خارج از مرزهای این کشور و در حقیقت خارج از کره زمین افتتاح کرده است. اگر دقیق‌تر بگوییم، این دفتر جدید اداره پست چین در ۳۴۳ کیلومتری سطح کره زمین قرار دارد.

اداره پست چین برای محدوده‌ای که توسط این دفتر جدید پوشش داده می‌شود یک کد پستی جدید، ۹۰۱۰۰۱، نیز انتخاب کرده است.

مدیرکل اداره پست چین به رسانه‌های این کشور گفت که در آینده این شعبه پست قادر خواهد بود که نامه‌های شهروندان را به فضانوردان مستقر در این ایستگاه فضایی برساند. این دفتر در عین حال تمبر، پاکت و کاغذهای نامه و کارت پستال‌های ویژه‌ای را به مناسبت گشایش این مرکز فضایی منتشر خواهد کرد.

تمام نامه‌هایی که از دفتر ویژه اداره پست چین در شهر پکن برای دفتر پست فضایی ارسال خواهند شد با شماره‌گذاری و مهر ویژه‌ای مشخص می‌شوند که روی آن به زبان چینی نوشته است: «از پکن به مقصد فضا».

انتظار می‌رود که مدل با سرنشین این فضاپیما که شن‌ژو ۹ نامیده خواهد شد در سال ۲۰۱۲ به فضا پرتاب شود. این پرواز قرار است نامه‌ها و کارت پستال‌های مردم را به سرحد قلمرو اداره پست چین در فضا برساند.

یکی از مقامات اداره پست چین در شهر پکن به رسانه‌های این کشور گفته است که مردم در صورت تمایل می‌توانند عکس‌های مربوط به مراسم عروسی خود یا نامه‌هایی در مورد آرزوی سفرهای فضایی را برای این اداره بفرستند. این نامه‌ها پس از ارسال به دفتر پست فضایی و خوردن مهر آن دفتر، دوباره به پکن بازگردانده شده و در روزی که از پیش درخواست شده است برای صاحبان آنها ارسال خواهند شد.

مقامات اداره پست چین هنوز بهای این خدمات پستی فضایی را اعلام نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG