لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

گزارش از بزرگ‌ترین فروشندگان تسلیحات جهان


جنگنده اف ۳۵ یکی از تولیدات شرکت لاک‌هید مارتین
جنگنده اف ۳۵ یکی از تولیدات شرکت لاک‌هید مارتین
انستیتوی بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم در سوئد گزارش سالانه خود را درباره فروش تسلیحات و خدمات نظامی بزرگ‌ترین شرکت‌های اسلحه‌سازی جهان منتشر کرده است.

بر پایه این گزارش، شرکت‌های آمریکایی مانند سال‌های گذشته همچنان بخش بزرگی از بازار صنایع نظامی جهان را در اختیار دارند.

انستیتوی بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم در گزارش سالانه خود از کاهش یک درصدی فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۰ خبر داده است.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۰، صد شرکت بزرگ جهان بیش از ۴۱۱ میلیارد دلار سلاح، مهمات و خدمات مربوط به صنایع نظامی را به مشتریان خود فروخته‌اند.

در آماری که روز دوشنبه، هشتم اسفندماه، منتشر شد، شرکت آمریکایی لاک‌هید مارتین با نزدیک به ۳۶ میلیارد دلار فروش یک بار دیگر به عنوان «بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات و خدمات نظامی جهان» معرفی شده است.

سوزان جکسون، یکی از کار‌شناسان انستیتوی بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم، با اشاره به آمار سال ۲۰۱۰ گفته است که بازیگران اصلی صنایع نظامی توانستند علی‌رغم بحران مالی که صنایع کشور‌های‌شان را تحت تاثیر قرار داده، به فروش محصولات خود ادامه دهند.

در فهرست ۱۰۰ شرکت بزرگ جهان، ۴۴ شرکت آمریکایی با فروش ۲۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سلاح، مهمات، تجهیزات و سرویس‌های مربوطه توانستند ۶۰ درصد از بازار صنایع نظامی را به خود اختصاص دهند.

شرکت بریتانیایی بی‌ای‌ای (BAE) با حدود ۳۳ میلیارد دلار فروش در رتبه دوم قرار گرفته و کمپانی ای‌ای‌دی‌اس EADS که متشکل از چندین شرکت اسلحه‌سازی اروپاست در رده هفتم قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین گفته می‌شود که تعداد شرکت‌های اسلحه‌سازی اروپا در سال ۲۰۱۰ کمتر شده، ولی اروپا توانسته ۲۹ درصد از کل فروش را که حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است به خود اختصاص دهد.

بر پایه این گزارش، فروش شرکت‌های اسلحه‌سازی که در سال ۲۰۰۹ با هفت درصد رشد به ۴۰۶ میلیارد دلار رسیده بود در سال ۲۰۱۰ به دلیل پایان عملیات نظامی آمریکا و متحدانش در عراق و کاهش نیروهای نظامی در افغانستان کمتر شده است.

در این گزارش به دلیل عدم دسترسی به آمار صنایع نظامی چین، جای فروش تسلیحاتی این کشور و سهم آن از بازار تسلیحات جهان خالی است.
XS
SM
MD
LG