لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

انفجار در زاهدان در آستانه انتخابات


زاهدان از جمله شهرهایی است که به گفته ساکنانش با فقری عمیق دست و پنجه نرم می کند.
زاهدان از جمله شهرهایی است که به گفته ساکنانش با فقری عمیق دست و پنجه نرم می کند.

در آستانه برگزاری انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در زاهدان، انفجار بمبی صوتی در خودرويی رو به روی استانداری سيستان و بلوچستان، به کشته شدن يک نفر انجاميد.

محمود برآهويی نژاد، روزنامه نگار ساکن زاهدان در مصاحبه با راديو فردا ضمن اعلام اين خبر گفت که اين خودرو به سرقت رفته بوده و راننده آن نيز با دستان بسته، به هنگام انفجار بمب، در داخل خودرو بوده است.

به گفته وی، راننده خودرو تنها قربانی این حادثه است و گروه «جندالله» که با رهبری عبدالمالک ريگی، پيش از اين نيز سابقه اقداماتی به گفته مقامات «تروريستی» را داشته، با صدور بيانيه ای، مسئوليت انفجار در برابر استانداری زاهدان را به عهده گرفته است.

وقوع اين انفجار در برابر استانداری که از ارگان های اصلی برپاکننده انتخابات است، به اين گمانه دامن زده که عاملان بمب گذاری با هدف تاثير گذاری بر روند انتخابات در شهر زاهدان دست به اين اقدام زده اند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، مصطفی پورمحمدی، وزير کشور ضمن تاييد انفجار بمب در برابر استانداری، گفت که در شهر زاهدان، انفجاری ديگر نيز رخ داده است. اما اين مقام جمهوری اسلامی مدعی شد که رابطه ای ميان بمب گذاری ها و انتخابات وجود ندارد.

وی علت انفجار دوم را «يک کپسول گاز» دانست و ابراز اطمينان کرد که انفجارهای اخير در زاهدان، تاثيری بر حضور مردم در انتخابات نخواهد داشت.

آقای پورمحمدی، عاملان بمب گذاری را «اشرار» خواند و تاييد کرد که آنها مدتها است که «تهديداتی» داشته اند و گفت: «اگر مردم می خواستند واکنش نشان دهند، زودتر از اينها اين کار را کرده بودند.»

همچنين پيمان فروزش، نماينده زاهدان در مجلس نيز در مصاحبه با خبرگزاری ايسنا، انفجار دو بمب در سطح شهر زاهدان را تاييد کرد و گفت که قربانی حادثه انفجار بمب در برابر استانداری، «يک جوان مسافرکش» بوده است.

آقای فروزش گفت که انفجار دوم، مربوط به بمبی صوتی بوده که در سطل مخصوص زباله، رو به روی دانشگاه زاهدان کار گذاشته شده بود.

به گفته آقای فروزش، هم اکنون نيروهای امنيتی در سراسر شهر زاهدان در حال آماده باش کامل به سر می برند.

در شهر زاهدان دو ائتلاف اصلی برای ورود به شورای شهر اعلام موجوديت کرده اند که تنها در فهرست يکی از دو ائتلاف نام نامزدهای سنی مذهب دیده می شود.


محافظه کاران جمهوری اسلامی، از ائتلافی در زاهدان حمايت کرده اند که در فهرست آن نام هيچ يک از نامزدهای سنی مذهب وجود ندارد.

سهميه استان سيستان و بلوچستان در مجلس خبرگان، دو کرسی است و تنها دو نامزد توانسته اند در اين استان از صافی شورای نگهبان بگذرند.


شورای نگهبان صلاحیت اکثريت نامزدهای ورود به مجلس خبرگان از استان سيستان و بلوچستان را رد کرده و رای دهندگان برای انتخاب دو نماينده خود، تنها با نام دو نامزد بر روی برگه های رای خود مواجه هستند.به اين ترتيب، در اين استان برای ورود به مجلس خبرگان، مطلقا رقابتی وجود ندارد.


XS
SM
MD
LG