لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

ایرانی‌ها چقدر برای بازی «کلش آو کلنز» هزینه کرده اند؟


بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ایران اعلام کرده است که «کلش آو کلنز» یا جنگ قبایل (Clash of Clans) بازی محبوب میلیون‌ها ایرانی مبلغ زیادی ارز را بصورت غیر قانونی از کشور خارج کرده است، بدون اینکه این بازی قانونی وارد کشور شده باشد.

یکی از صنعت‌های سودآور در دنیای امروز بازی‌های رایانه‌ای است. بازی هایی که با راهیابی به گوشی‌های همراه می توانند در هر جا و هر شرایطی سرگرم کننده باشند. برای همین منطقی است که شرکت‌های بزرگی در دنیا از این آب کره بگیرند. شرکت‌های بزرگ ساخت بازی رقابت شدیدی برای جلب نظر مردم دارند و برای همین روز به روز کیفیت بازی‌ها بهتر می شود.

این بازی‌ها در زمینه‌های مختلفی ساخته می شوند. شاید برخی از آنها گرافیک ساده‌ای داشته باشند اما آنچه مهم است وجود خلاقیت بالا در ساخت یک بازی است.

حدود چهار سال پیش تب کندی کراش دنیا را گرفت. ایرانی‌های بسیاری نیز با آن سرگرم بودند. تعداد زیادی از این افراد هم حاضر بودند برای پیشرفت در بازی هزینه کنند. اما به فاصله اندکی از ، بازی دیگری روانه بازار شد؛ «کلش آو کلنز».

بنیاد ملی بازی های رایانه ای کشور در گزارش «کلش آو کلنز» را به عنوان یک پدیده مورد ارزیابی قرار داده است. در این گزارش که خلاصه آن با نام منفورِ محبوب منتشر شده ، اعلام شده است: در سال ۹۴ نزدیک به ۶ میلیون نفر با بازه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال، به این بازی مشغول بوده و شدیدا با آن درگیر شده اند.

بازیکنان ایرانی، تا پایان سال ۹۴ یعنی حدود سه سال پس از عرضه اولیه بازی مجموعا ۱۳۲ میلیارد تومان برای این بازی هزینه کرده اند. هر بازیکن ایرانی بطور متوسط ۷۵ هزار تومان برای این بازی خرج کرده است. آنچه در این گزارش مهم است اینکه بخش اعظم این پرداخت‌ها از طریق مجاری غیرقانونی و واسطه گری از کشور خارج شده است.

اما این جامعه آماری چقدر برای این بازی هزینه کرده اند؟ بنابر این گزارش تخمین زده میشود بازیکنان ایرانی، تا پایان سال ۹۴ یعنی حدود سه سال پس از عرضه اولیه بازی مجموعا ۱۳۲ میلیارد تومان برای این بازی هزینه کرده اند. هر بازیکن ایرانی بطور متوسط ۷۵ هزار تومان برای این بازی خرج کرده است. آنچه در این گزارش مهم است اینکه بخش اعظم این پرداخت‌ها از طریق مجاری غیرقانونی و واسطه گری از کشور خارج شده است.

در شرایطی که در ایران مرسوم است از نرم افزارهای قفل شکسته و غیر اصلی استفاده می کنند، چه چیز باعث می شود جوانان برای یک بازی هزینه کنند؟ براساس گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیشتر پرداخت ها، به منظور کاهش زمان انتظار برای بازی کردن (مانند تسریع عملیات ساخت و ساز) صورت گرفته است .۸۵ درصد از بازیکنان اعلام کرده اند که تقریبا و در مواردی کاملا به بازی عادت و وابستگی پیدا کرده اند. بنابراین منتظر ماندن برای آنها تا بتوانند مجددا به ادامه بازی بپردازند بسیار دشوار است.

کلش آو کلنز کجا متولد شد؟

استودیوی بازیسازی «سوپرسل»، شرکتی فنلاندی است که با عرضه بازی «جنگ قبایل»موفقیتی جهانی کسب کرد و امروزه به عنوان یکی از بزرگترین استودیوهای بازیسازی دنیا شناخته میشود. سود ناشی از بازی کلش آف کلنز بقدری افزایش یافت تا مشتریانی برای خرید شرکت سازنده این بازی دست به جیب شدند. شرکت تنسنت (تنکنت) یکی از بزرگترین شرکت های حوزه ارتباطی و فناوری کشور چین بحساب میآید و تاکنون سرمایه گذاری های عظیمی را در حوزه بازیهای ویدئویی انجام داده است.

این شرکت چینی سازنده «کلش آو کلنز» را خرید. شرکت تنسنت براساس این معامله حدود ۸۴.۳ درصد از سهام استودیو سوپرسل را خریداری کرد در حالیکه پیش از این ۷۲.۲ درصد از این سهام متعلق به شرکت ژاپنی سفتبنک بود. ارزش مادی این معامله به ۸.۶ میلیارد دلار میرسد که در تاریخ صنعت بازی های ویدئویی بیسابقه است.

شرکت سوپرسل با تنها ۱۸۰ کارمند، سال گذشته میلادی سودی معادل ۸۸۰ میلیون یورو و فروشی معادل ۲.۱ میلیارد یورو کسب کرده بود که این شرکت را در بین پردرآمدترین شرکت های کشور فنلاند قرار داده است.

بازی «کلش آو کلنز» بقدری محبوب و پر سود شد که شرکت‌های دیگر را واداشت چیزی شبیه آن عرضه کنند. تلگرام یک بازی مشابه کلش ساخت. یکی از قابلیتهای تلگرام امکان ساخت بات است که به تازگی با استفاده از همین ویژگی یک بازی استراتژیک به نام ویلیج گیم برای این نرمافزار پیامرسان ساخته شده است. در این بازی که از زبان فارسی هم پشتیبانی میکند، مدیریت دهکدهای به شما سپرده میشود و میتوانید محصولات زراعی خود را بفروشید، در ماموریت های مختلف شرکت کرده یا با دیگر بازیکنان مبارزه کنید.

برخی از بازی‌ها علاوه بر ارزی که از کشورها خارج می کنند دغدغه‌های امنیتی نیز برای برخی کشورها ایجاد کرده اند ؛ نمونه آن پوکی مان گو است. این بازی بنابر ذات آن که وابسته به جانمایی و مشخص کردن مکان بازیکنان است برای همین در بسیاری از کشورها به عنوان یک بازی برای جاسوسی از آن یاد می شود و برخی از کشورها نیز انجام آن را ممنوع کردند. همین دلیل باعث فیلتر شدن پوکی مان گو در ایران شد. اوایل مرداد ماه گذشته بود که این بازی فیلتر شد. اما در بین دولتی‌ها هیچ مرجعی فیلتر شدن آن را بر عهده نگرفت.

جواد امیری معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اعلام اینکه بازی پوکیمان بدون هماهنگی با بنیاد ملی بازی های رایانه ای فیلتر شده است گفت: « این بازی توسط بنیاد فیلتر نشده است. بازی پوکیمان گو فاقد محتوایی است که سبب ممنوعیت آن شود و این بازی با محتوای موجود، از نظر خط قرمزها و الگوهای مشخص شده، مجاز است اما این بازی یک فراسرگرمی است و استعلام از سایر نهادهای مرتبط از جمله نهادهای امنیتی، لازمه صدور مجوز نهایی برای این بازی است. »

XS
SM
MD
LG