لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

انتقاد از نظام آموزشی برای افزایش خودکشی کودکان در ایران


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

دو روزنامه در ایران با هشدار نسبت به «فروریختگی آموزشی و خانوادگی» در کشور٬ از افزایش آمار خودکشی میان دانش‌آموزان ایرانی خبر می‌دهند.

روزنامه «روزان» با انتشار گزارشی خودکشی ۱۱۱ کودک در ایران طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ را به طور تلویحی ناشی از «تحقیر» این کودکان در مدرسه دانسته و از سیستم آموزشی ایران انتقاد کرده است.

روزنامه جهان صنعت نیز در شماره روز ۱۴ دی‌ماه خود از «خودکشی چند دانش‌آموز و بچه‌های زیر ۱۶ سال در شهرهای مختلف کشور» خبر داده بود.

این روزنامه نوشته برخی دانش‌آموزان قادر به تحمل «فشارهای» خانواده و مدرسه «به صورت یکجا نیستند و چون نمی‌دانند که خواسته‌های خود را چگونه به والدین یا معلمان خود بفهمانند، دست به کارهای عجیب و غریب زده و اقداماتی خارج از ذهن مانند خودکشی می‌کنند.»

روزنامه روزان در شماره روز شنبه (۱۹ دی‌ماه) خود به بررسی جزئیات خبری پرداخته که مهر ماه امسال از سوی فاطمه دانشور٬ رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اعلام شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ خانم دانشور در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی کودک از خودکشی ۱۱۱ کودک طی سه سال در ایران خبر داده است.

این عضو شورای شهر تهران گفته «بیش از ۵۰ درصد» این خودکشی‌ها به دلیل «آسیب‌های اجتماعی و نبود امنیت اجتماعی و روانی» روی داده است.

«روزان» هم در گزارش خود نوشته این کودکان از آنجا که نتوانسته‌اند «گره مشکلات» خود را باز کنند «به مرگ پناه برده‌اند.»

این روزنامه در گزارش خود به دو مورد از این خودکشی‌ها اشاره کرده که «تحقیر» از سوی معلم و «فشار» مدرسه برای دریافت پول از والدین٬ عامل این خودکشی‌ها بوده است.

«روزان» در ادامه خود به بررسی عملکرد نظام آموزشی در زمینه جلوگیری از خودکشی دانش‌آموزان پرداخته و نوشته «نظام آموزشی هنوز اعتقادی برای به اشتراک گذاشتن آموزش‌های روان‌شناسی و کلاس‌هایی در این زمینه ندارد.»

این روزنامه هشدار داده «اگر سیاستگذاران‌ و متولیان‌ آموزشی‌ و اجتماعی‌ به‌ فکر ارائه‌ راهکارهای‌ عملی‌ نباشند، دانش آموزانی که دچار بیمار روحی هستند٬ وضعیت نامناسب‌تری در جامعه پیدا می‌کنند.»

آمار خودکشی در ایران آن‌طور که نهاد‌ها و مقام‌های رسمی اعلام کرده‌اند رو به افزایش است و دامنه آن نیز به کودکان سرایت پیدا کرده است.

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ۲۶ مردادماه سال ۱۳۹۳ آمار خودکشی‌ها در ایران در سال ۱۳۹۲ را چهار هزار و ۵۵ نفر اعلام کرده است.

حسین قنبرنژاد٬ نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه آبان ماه اعلام کرده استان‌های ایلام، کرمانشاه و کردستان در صدر آمار خودکشی در سال ۱۳۹۳ قرار داشته‌اند.

در سال‌ جاری نیز رسانه‌های ایران گزارش‌های متعددی از خودکشی در این سه استان منتشر کرده‌اند که در میان آن‌ها تعدادی کودک نیز دیده می‌شود.

یکی از این خودکشی‌ها مربوط به کودکی ۱۰ سال در اشنویه از شهر‌های استان آذربایجان غربی به خاطر «نداشتن پول» بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز از خودکشی یک دانش‌آموز اهل شهرستان بافق در استان یزد به علت «مسائل درسی» و یک دانش‌آموز دختر پایه نهم در همین استان به علت «اختلاف با پدرش» خبر داده است.

بر اساس این خبر٬ دانش‌آموز نخست خود را حلق‌آویز و دانش‌آموز دوم خود را از یک آپارتمان به پایین پرتاب کرده است.

XS
SM
MD
LG