لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

آهنی: بانک‌های بزرگ فرانسه نگران مجازات‌های احتمالی آمریکا


علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه
علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه

سفیر ایران در فرانسه از سفر وزیر خارجه این کشور به تهران در هفته آینده خبر داد و گفت که «احتیاط و نگرانی» بانک های بزرگ فرانسه از مجازات‌های احتمالی آمریکا مانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور است.

به گزارش سفارت ایران در فرانسه،علی آهنی در همایشی در این کشور با عنوان «ایران؛ بازاری برای اکتشاف فرصتها»،اعلام کرد که شرکت بیمه «کوفاس» آماده همکاری و پوشش قراردادهای شرکتهای فرانسوی با ایران است.

وی اضافه کرد:«اما احتیاط و نگرانی بانک های بزرگ فرانسه از مجازات‌های احتمالی آمریکا مانع توسعه روابط اقتصادی است که باید با تدبیر مرتفع شود».

آقای آهنی تاکید کرد که نگاه شرکت های فرانسوی به ایران «به عنوان شریکی مطمئن» و نه تنها بازاری برای صادرات صرف، عامل مهمی در موفقیت شرکتهای فرانسوی در بازار ایران خواهد بود.

شرکت دولتی بیمه «کوفاس» فرانسه و بانک مرکزی ایران در جریان سفر حسن روحانی به پاریس در بهمن ماه سال گذشته،برای پرداخت بدهی هایی که از زمان اجرای تحریم‌های بین المللی به تاخیر افتاده بود، به توافق رسیدند.

بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود که این توافق راه را برای ازسرگیری و توسعه روابط تجاری بین دو کشور باز خواهد کرد.

سخنان آقای آهنی درحالی بیان شده است که وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۸ دی، در چهارمین گزارش سه ماهه خود از اجرای توافق اتمی وین اعلام کرده بود که «همه موانع و محدودیت‌های گسترده» ناشی از تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است.

دراین گزارش تاکید شده بود که هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی «مانعی که قرار بوده برجام رفع کرده باشد و هنوز با آن مواجه باشند را گزارش نکرده‌اند».

به گفته این وزارتخانه، درعین حال سخنان دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا، باعث «نوعی بلاتکلیفی و نگرانی در مورد آینده برجام در میان تعدادی از شرکت‌های خارجی» شده و آنان منتظر «راهبرد دولت جدید آمریکا» هستند.

اخیرا بانک سلطنتی اسکاتلند اعلام کرد که فشارهای دولت بریتانیا را که سهامدار عمده این بانک است برای تشویق معامله با ایران نپذیرفته است، چون معامله با آن کشور را هنوز پر مخاطره می‌داند.

عباس عراقچی،معاون وزیر خارجه ایران، نیز پیش از این چندبار اعلام کرده که مشکلات بانک‌ها و بیمه‌های ایران برای همکاری‌های اقتصادی با کشورهای خارجی «حل شده» اما مشکلاتی وجود دارد که بخشی از آنها مربوط به کشورهای خارجی و بخشی نیز به دلیل «به‌روز» نبودن بانک‌های ایران است.

با این حال ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، روز شنبه ۲۴ مهر، اعلام کرده بود که نمی‌توان شرایط فعلی را «به عنوان عادی‌سازی روابط بانکی تلقی کرد» و «شرایط موجود نسبت به انتظاراتی که قبل از برجام وجود داشت، رضایت‌بخش نیست».

آقای سیف در عین حال اعلام کرده بود که پس از توافق اتمی وین، روابط «نسبتاً مناسبی» بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های خارجی برقرار شده و همین میزان ارتباطات بانکی مشکلات تجارت خارجی ایران را «تا حدودی حل می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا و همتایان او از بریتانیا، آلمان، فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۳۰ اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای از بانک‌ها و بازرگانان خواسته بودند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم‌پوشی نکنند.

این کشورها همچنین اعلام آمادگی کرده‌اند که تردیدها در این مورد را رفع کنند.

با وجود این بیانیه، مقام‌های ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران روی کاغذ برداشته شده اما کشورهای اروپایی باید تلاش «بیشتری» کنند تا «فضای روانی موجود به ویژه در زمینه تعاملات بانکی» برطرف شود.

آقای آهنی در سخنان خود همچنین با اشاره به امضای ۳۵ یادداشت تفاهم همکاری در سفر حسن روحانی به فرانسه، خبر داد که ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه،در هفته آینده در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی به ایران سفر خواهد کرد.

وی اعلام کرد که همزمان با این سفر، اولین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار خواهد شد.

خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و مدرن‌سازی ایران خودرو با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی پژو، از جمله قراردادهای امضا شده بین ایران و فرانسه در روز پنجشنبه هشتم بهمن ۹۴ و در جریان سفر حسن روحانی به پاریس بود.

در همین حال نخستین هواپیمای ایرباس خریداری شده ایران پس از توافق اتمی وین، عصر روز پنج‌شنبه ۲۳ دی در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

XS
SM
MD
LG