لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

برنامه اتمی؛ «در این شرایط حرکت تدریجی آمریکا به سوی گزینه نظامی است»


باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی اسرائيلی گفته است برای حل مناقشه هسته ای ایران هیچ گزینه ای را کنار نگذاشته است.

رئیس جمهوری آمریکا می گوید: «دستيابی ايران به سلاح هسته ای غير قابل قبول است و ما برای جلوگیری از وقوع چنين اتفاقی، دست به هر اقدامی خواهيم زد».
گفته‌های باراک اوباما در حالی مطرح می شود که تلاش های اولیه دولت او برای مذاکره با ایران راه به جایی نبرده و نهایتا به صدور قطع‌نامه تحریمی جدیدی انجامیده است.

هوشنگ حسن یاری، استاد دانشگاه و کارشناس و تحلیلگر امور استراتژیک در کانادا با محوریت قرار دادن تازه ترین گفته های اوباما به رادیو فردا می گوید:
با رایزنی هایی که آقای اوباما چه با کشورهای دوست آمریکا و چه در داخل کشور آمریکا انجام داده، به نظر من به تدریج به این سو حرکت می کند که چاره دیگری در برخورد با مسئله هسته ای ایران به جز راه حل نظامی پیش روی خود نمی بیند، بنابر این تمام صحبت ایشان حول این مسئله می چرخد.



آقای حسن یاری، اما اوباما در پاسخ به این پرسش که «آیا نگران نیستید که اسرائیل با حمله به تاسیسات هسته ای ایران، آمریکا را غافلگیر کند؟» می گوید «ما هیچ تلاشی برای غافلگیر کردن دیگری نمی کنیم»، به اعتقاد شما معنای این حرف این نیست که فعلا حمله نظامی در دستور کار نیست؟

به نظر من حمله نظامی در دستور کار هست. به همین خاطر است که آقای اوباما اعلام کرده که همه گزینه ها را (برای حل مسئله هسته ای ایران) روی میز نگه داشته است.

این گفته آقای اوباما به این نکته برمی گردد، که بین آمریکا و اسرائیل بر سر چگونگی برخورد با برنامه هسته ای ایران، اختلافی وجود ندارد. در نتیجه هر دو، حرف همدیگر را می فهمند.

باراک اوباما اشاره کرده که نشانه های روشنی در دست است که نشان می دهد ایران به دنبال سلاح هسته ای است. چه نشانه های روشنی؟

از دید آمریکایی ها اگر ایران به غنی سازی ۲۰ درصدی دست پیدا کرده، می تواند با جدیت و کار بیشتر- احتمالا- درصد غنی سازی را بالاتر ببرد.

علاوه بر این ظاهرا یک سری مدارکی در شورای حکام آژانس بین المللی اتمی در طول سال های گذشته مطرح بوده و همچنان مطرح است که این مدارک، پایه و اساس یک سری سوالات از ایران را تشکیل می دهد.

مثلا بعضی از تجهیزات اتمی ایران که آلوده به اورانیوم غنی سازی شده با درصد بالا بوده اند و یا اینکه طرح ها و نقشه هایی که در مورد مسلح کردن موشک های ایران به سلاح هسته ای دریافت کرده اند، از دید آقای اوباما و دیگران نشانگر این واقعیت است که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است.

تمام این مباحث، کش دادن مذاکرات و جواب ندادن های خیلی روشن به سوالات، سوالات را با سوالات جواب دادن، و خریدن زمان، دلیل بر این است که ایران صرفا در این راه حرکت می کند که بتواند به مرحله ای برسد که دنیا را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

آنچه که آقای اوباما روز پنجشنبه مطرح کرد این بود که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، دست به هر اقدامی خواهد زد. آیا طرح این موضوع به معنای کفایت مذاکرات است؟

نه. ببینید. در همان حرف هایی که آقای اوباما زد، به این نکته هم اشاره کرد که ما درها را برای این چالش- چالش هسته ای ایران- از طریق دیپلماتیک باز گذاشته ایم. معنای این حرف این است که آمریکا، اروپاییان و به طور کلی اعضاء اصلی شورای امنیت، ضمن اینکه امیدوار به بازگشت ایران به مذاکره و حل این مسئله به طریق دیپلماتیک هستند، منتها به نظر من به تدریج به این نتیجه می رسند که چاره ای به جز به کارگیری زور ندارند.
XS
SM
MD
LG