لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

قالیباف: به خاطر پلاسکو عذرخواهی نمی‌کنم


روزنامه آفتاب یزد عکس یک خود را به حضور شهردار تهران در شورای شهر اختصاص داده و از قول محمدباقر قالیباف نوشته است: «به خاطر پلاسکو عذرخواهی نمی کنم.»

این روزنامه نوشته است: «بالاخره محمدباقر قالیباف شهردار تهران روز یکشنبه در مقابل اعضای شورای شهر قرار گرفت و بعد از تذکر پیش از دستور اعضا تا ساعت ۱۱:۳۰ به ارائه عملکرد و گزارش شهرداری در حادثه ساختمان پاسکو پرداخت اما او بیشترین وقت خود را به توضیح قوانین اختصاص داد تا ثابت کند که دستگاه‌های دیگر مقصر وقوع این حادثه اند و آنها بودند که باید از این حادثه پیشگیری می کردند.»

شهردار آب پاکی را روی دست همه می ریزد و به صراحت گفت که «براساس قانون باید برای پیشگیری از بحران هزینه شود. استثنائا در شهر تهران مدیریت بحران برعهده شهردار تهران است و من در جایگاه مدیر بحران می گویم که مدیریت بحران ما دچار بحران است و اگر باید عذرخواهی شود به خاطر این ناکارآمدی‌ها است و نه به خاطر حادثه پلاسکو.»

به نوشته این روزنامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در دفاع از محمدباقر قالیباف و پاسخ به انتقاد برخی اعضای شورا گفته است: «بعضی اعضا انتقاد می کنند که چرا در روز حادثه رئیس سازمان آتش نشانی حضور نداشت. در همان روز رخداد حادثه پاسکو ۲۵۴ ماموریت دیگر که در این میان ۱۰۴ مورد حریق در سامانه آتش نشانی ثبت شده است؛ نمی توان یک روح در چند بدن باشیم.»

آفتاب یزد درباره نتیجه چنین جلسه‌ای هم نوشته است: پس از توضیحات شهردار تهران، «اعضای شورای شهر سئوالات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و در آخر با صحبت‌های قالیباف سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر به پایان رسید.»

روزنامه اعتماد هم در گزارشی با تیتر « راز پلاسكو مخفي ماند»، از گزارش و اظهارات شسهردار تهران با عنوان « پاسخ‌هاي تكراري قاليباف» یاد کرده و نوشته است: «یک شنبه روز مهمي در تاريخ شوراي چهارم بود؛ روزي كه شهردار براي ارايه گزارش و اداي توضيحاتي در مورد حادثه آتش‌سوزي پلاسكو، به صحن شورا آمد تا جلسه‌اي ٩٩ ساعته را رقم بزند؛ جلسه‌اي كه شايد بتوان آن را بي‌پرده‌ترين جلسه اعضاي منتقد شورا با شهردار تهران دانست.»

این روزنامه نوشته است: «آنچه قاليباف در اين جلسه ارايه داد، پرداختن به قوانين و وظايف دستگاه‌هايی بود كه در بحث ايمني مسئولند. با اين وجود شهردار تهران در سخنان مجموعا ۲.۵ ساعته خود، به هيچ عنوان حاضر نشد مسئوليت خود در خصوص حادثه پلاسكو را بپذيرد. وي حتي با صراحت در اين خصوص گفت: جايي كه بايد عذرخواهي كنيم و از مردم حلاليت بطلبيم به خاطر اين ناكارآمدي‌ها در مديريت بحران است نه به خاطر پلاسكو چرا كه حتما اين حوادث ممكن است تكرار شود.»

به گزارش اعتماد، روز یک شنبه همچنین «اكثريت منتقدين شهردار تهران خواستار عذرخواهی و حتي استعفای وي شدند. موضوعي كه به مذاق مدافعان شهردار خوش نيامد و باعث شد تا آنها نيز سخنانی را در دفاع از شهردار شهرشان بيان كنند كه گاه صحن را تا پای تشنج پيش برد. اين واكنش‌ها و سخنان منتقدين در نهايت چنان باعث عصبانيت شهردار تهران شد كه وي در بخش دوم سخنان خود كه در واقع حسن ختام جلسه طولاني ديروز بود با اشاره به برخي حوادث سال‌هاي گذشته كشور و تلويحا بي لياقت خواندن مديران كشوري در دوره‌هاي قبل، رسما اعلام كرد كه حاضر نيست در مقابل آنچه وی از آن به عنوان سياسی كاري اعضای شورا ياد مي‌كرد، كوتاه بيايد، چه رسد به اينكه بخواهد عذر خواهی هم بكند.»

اعتماد نوشته که محمدباقر قالیباف خطاب به اعضای شورای شهر تهران، گفته است: «دوستان بدانند در مقابل حرف غير كارشناسی، رفتار سياسي و باج دادن به دشمنان ضد انقلابی كه آن طرف مرز نشسته‌اند و می خواهند اين نظام را تضعيف كنند، كوتاه نمی آيم و تا آخر ايستاده‌ام.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، همین بخش از سخنان محمدباقر قالیباف در شورای شهر در در صفحه یک خود منتشر کرده و از قول محمدباقر قالیباف نوشته است: «از ملت عذرخواهی می‌کنم اما به ضدانقلاب باج نمی‌دهم.»

این روزنامه با تاکید براینکه «محمدباقر قاليباف به صراحت از مردم به خاطر كم‌كاري‌ها عذرخواهي كرد و در عين حال گفت كه هرگز به سياسي‌كاری ها و دشمنان و به ضدانقلاب باج نخواهد داد»، نوشته است: «اين جلسه حواشي زيادی داشت از جمله اينكه برخي از اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر هم به مديريت جهادی قاليباف در حل بحران پلاسكو اعتراف كردند. البته عده‌اي ديگر هم بر اين نظر بودند كه پلاسكو مي‌توانست بهتر از اين مديريت شود.»

روزنامه جوان، هیچ یک از انتقادات، سئوالات با ابهامات مطرح شده توسط اعضای شورای شهر را درباره حادثه پلاسکو در گزارش خود منتشر نکرده و در عوض جملاتی از اظهارات اعضای شورای شهر را در تجلیل از محمدباقر قالیباف و نکوهش دولت یازدهم منتشر کرده است.

روزنامه ابرار اما در تیتر یک خود از قول محمدمهدی تندگویان نوشته است: « چرا آتش‌نشانان مجهز به جی پی اس نبودند؟»

به نوشته این روزنامه، این عضو شورای شهر با طرح این پرسش که «چرا آتش نشانان ما نباید جی پی اس داشته باشند تا بفهمیم در کجا دفن شده‌اند؟ چرا آتش نشانان دوربین نداشتند؟»، گفته است: «برخی از آتش نشانان دستگاه بی‌سیم هم نداشتند تا متوجه دستور خروج از ساختمان باشند، شاهد بودیم که برخی آتش نشانان روی پنجره بودند و می‌دانستند که ساختمان(پلاسکو) فرو می‌ریزد اما نردبانی نبود که آنها را پایین بیاورد و شهردار به عنوان مدیر مافوق آتش نشانی نمی‌تواند در این مورد نظر دهد.»

روزنامه همدلی در تیتر یک شماره دوشنبه خود از «رفع مشكل رد صلاحيت روحانى» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه «اگر چه در ماه‌های گذشته مباحثی پیرامون احتمال ردصلاحیت دکتر حسن روحانی مطرح شده بود، ابتدا از سوی افکار عمومی چندان جدی گرفته نشد و بیشتر تهدیدها و جنجال‌سازی‌های جریان مخالف دولت ارزیابی می‌شد، اما محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب عضو فراکسیون امید می‌گوید که «در بخش‌هایی از برخی نهادها این اراده وجود داشت»، اما «با اراده مقامات عالی نظام» رفع شد.

محمدرضا تابش گفته است: «طی مدت اخیر جنگ روانی شدیدی علیه آقای روحانی به‌راه افتاده که هدفش منصرف شدن رئیس‌جمهور از کاندیداتوری است و این درحالی است که نمی‌دانیم مقاومت و استقامت ایشان چقدر است؛ به هر حال ممکن است آقای روحانی در برابر این هجمه‌ها دوام نیاورد و عطای ریاست‌جمهوری را به لقایش ببخشد، بماند که ما خواستار تداوم حضور روحانی هستیم»، . با آنکه «اساساً ردصلاحیت رئیس‌جمهور مستقر در آستانه رقابت‌های انتخاباتی دوره بعد، بی‌سابقه است. با این حال حتی اگر برخی اعضای شورای نگهبان چنین قصد و انگیزه‌ای هم داشتند، این مشکل با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام مرتفع شده است.»

روزنامه همدلی یادآوری کرده که گمانه‌زنی پیرامون ردصلاحیت حسن روحانی وقتی وارد فاز تازه‌ای شد که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پانزدهم دی ماه گفته بود:«هیچ تضمینی برای تایید‌ صلاحیت هر رئیس‌جمهور در دوره دوم وجود ندارد.» وی افزوده بود که شورای نگهبان با هیچ کس تعارف ندارد.»

این روزنامه البته این را هم نوشته که «اگرچه در نظام جمهوری اسلامی سابقه نداشته است که رئیس جمهور مستقر در دور دوم انتخابات خود با مانع ردصلاحیت روبه‌رو شود، اما موضوع رد صلاحیت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی با سابقه منحصر به فرد در نظام جمهوری اسلامی، جنگ و انقلاب از سوی شورای نگهبان، نشان داد که سابقه حضور در نظام و یا دولت، چندان تضمینی برای تایید صلاحیت چهره‌های سیاسی برای حضور در انتخابات نیست.»

همزمان روزنامه آرمان در تیتر یک خود از قول داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، نوشته است: « مخالفان دنبال منصرف کردن روحانی‌‌اند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «عده‌ای از مخالفان و رقبای حسن روحانی اقدام به جوسازی‌های رسانه‌ای علیه او کرده‌اند. این جنگ روانی تا جایی پیش رفته است که برخی از مخالفان دولت خواهان انصراف روحانی از کاندیداتوری شده‌اند و نیز عده‌ای‌ از احتمال رد صلاحیت روحانی سخن می‌گویند»، از قول داریوش قنبری،فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نوشته است: «مردم در دوره‌های قبلی، شگردها و تاکتیک‌های این افراد را فهمیده‌اند و گول این جریان را نمی‌خورند. این شگردها از سوی رقبای جریان اصلاحات و اعتدالی برای کسب رای، آب در هاون کوبیدن است.»

داریوش قنبری با تاکید براینکه «مسائلی که درباره آقای روحانی و برادر او مطرح می‌شود، عمدتا تحت تاثیر فضای انتخابات است. عمده این بحث‌ها برای انتخابات سال ۹۶ صورت می‌گیرد. بسیاری از این مسائلی که بیان می‌شود، مستند نیستند و این افراد با مطرح کردن این اتهامات، به دنبال کشف حقایق نیستند و سعی در خدشه‌دار کردن اعتماد مردم به روحانی را دارند»، گفته است: « در آستانه انتخابات نیز این فشارها و تخریب‌ها تشدید خواهد شد تا او از ادامه راه منصرف شود و در این موضوع تردیدی نیست که جریان مقابل از تمام ابزارها استفاده می‌کنند. اما دست این جریان برای مردم رو شده است.»

روزنامه شرق در شماره دوشنبه خود گفت و گویی با « محمد پروازی» از اعضای موسس «هیات رزمندگان اسلام» در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد با عنوان « ناگفته‌هاي انصار حزب‌الله» منتشر کرده است.

محمد پروازی که در سال ۱۳۷۷ اظهاراتش به عنوان عضو موسس انصار حزب الله منتشر و به بازداشت و محاکمه او در دادگاه ویژه روحانیت منجر شد، در این گفت و گو چنین نقشی را انکار کرده و گفته است: « من هیچ‌گاه عضو انصار نبوده‌ام.»

به نوشته شرق، محمد پروازی محتوای اظهارات منتشر شده‌اش درباره تشکیل انصارحزب الله را تکذیب کرده و گفته که سال ۱۳۷۶ پس از پیروزی محمد خاتمی طی دو جلسه در قم و تهران با افرادی که فکر می کرد احتمالا در دولت خاتمی به عنوان وزیر کشور و اطلاعات معرفی می شوند به تشریح وضعیت نیروهای «حزب الله» پرداخته است. او گفته که «من تلاش داشتم برای کسانی که می‌خواستند روند اجرائی کشور را به دست بگیرند، نگاه جریان حزب‌الله را تشریح کنم. از موجودی‌ها بگویم تا اگر لازم است آنها نگاه خود را اصلاح کنند. یعنی بگویم این معضلات سر راه شما وجود دارد و این اتفاقات ممکن است رخ دهد. من در آن جمع می‌گویم که بچه‌های جبهه و جنگ دهه ٦٠ و ٧٠ بچه‌های مکتبی هستند که به پنج دسته تقسیم شده‌اند که یکی از این پنج دسته حزب‌الله است؛ یعنی همان گروهی که من به نقل از دیگران مطرح می‌کنم. حالا از میان آن سخنرانی و تشریح آن پنج دسته، این بخش انتخاب می‌شود و گوینده اصلی، یعنی فردی که مطالب از او نقل می‌شود، برداشته شده و به نام من منتشر» شد.

محمد پروازی در گفت و گو با مرجان توحیدی خبرنگار روزنامه شرق البته ارتباط خود با حسین الله کرم را تائید کرده و درباره نقش خود در سال‌های فعالیت هیات رزمندگان اسلامی در فاصله سال ۶۸ تا ۷۵ و تشکیل انصار حزب الله در سال ۱۳۷۲ گفته است: «یک انصار حزب‌الله تشکیل شده که من اصلا نمی‌دانم چه کسانی هستند. قبل از آن هم یک هیئت رزمندگان وجود داشت. حالا یک نفر بود که هم در هیئت عضو بود و هم در انصار حضور داشت که او همان حسین الله‌کرم است. اطلاعات هیئت به این وسیله به انصار داده می‌شد و اطلاعات انصار هم به هیئت و به ما داده می‌شد.»

در گفت و گوی روزنامه شرق، محمد پروازی از محمدباقر ذوالقدر، حسین الله کرم و فردی به نام «عبدالهی» به عنوان موسسان انصار حزب الله در اوایل سال‌های دهه هفتاد نام برده و درباره اینکه «عبداللهی کیسم»، گفته است: « الان رئیس انصار حزب‌الله است! عبدالحمید محتشم.»

محمد پروازی همچنین گفته که به دلیل افزایش فشارها بر «هیات رزمندپان» اصلی، در سال ۱۳۷۴ این هیات تضعیف و در نهایت از بین رفت اما به موازات آن «هیات رزمندگان» دیگری راه اندازی شد که اکنون نیز وجود دارد.

روزنامه قانون گزارشی دارد درباره راهکارهای آزاد صیادان ایرانی اسیر دزدان دریایی سومالی و از قول حشت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس دهم نوشته است: «نبود حاكميت مستقر در سومالي دليل مناسبي براي كوتاهي در اين موضوع نيست. نيروي دريايي جمهوري اسلامي يك يگان قدرتمند بومي در سطح منطقه است و در صورت نياز براي حفظ جان اين افراد بايد وارد عمليات شود.»

این نماینده مجلس همچنین گفته است: « برخي صحبت‌ها مبني بر اينكه چون اين افراد بلوچ هستند مو رد حمايت حاكميت ايران نيستند را نمي پذيرم و مطرح كردن اين موضوع را اقدامي تفرقه آميز مي دانم.»

حسن پرنه‌ای در گزارش روزنامه قانون با اشاره به اینکه صیادان ایرانی در شرایط سختی به سر می برند نوشته که آنها در اسارت دزدان دریایی سومالی مجبورند « براي زنده ماندن از علف‌هاي اطراف محل استقرار خود تغذيه كنند»، نوشته است: « بيش از دو سال از اين ماجراي تلخ مي گذرد اما به نظر مي‌رسد عزمي براي اقدام جدي كه منجر به نتيجه خوشايند و آزادي اين صيادان باشد، وجود ندارد، با اين حال خانواده صيادان چشم به راه عزيزان خود هستند و بايد ديد از اين افراد چه تعدادي به سلامت به ميهن خود باز مي گردند. آيا مسيرهايي كه به اين هدف منتهي مي‌شود را مسئولان جمهوري اسلامي طي مي‌كنند يا به پرداخت خسارت، رايزني‌هاي ديپلماتيك و ژست‌هاي سياسي بسنده خواهند كرد.»

XS
SM
MD
LG