لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

عراقچی: چارچوب تحريم‌ها شکاف‌های عظيم برداشته است


عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای

عباس عراقچی، معاون وزير خارجه ايران و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای، روز پنج‌شنبه پيش از برگزاری مذاکرات ايران با سه کشور اروپايی در وين، پايتخت اتريش، گفت که «فضای روانی عليه ما شکسته و چارچوب تحريم‌ها شکاف‌های عظيم برداشته است.»

نشست چهارجانبه ايران و آلمان، بريتانيا و فرانسه در سطح معاونان وزارت‌ خارجه چهار کشور در محل دفتر اروپايی سازمان ملل در وين روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، مرحله اول مذاکرات هسته ای ايران و سه کشور اروپايی که از ساعت ۱۰ به وقت محلی درمقر اروپايی سازمان ملل متحد در وين آغاز شد، بعد از ۲ ساعت رايزنی و تبادل نظر فشرده به پايان رسيد.

پیشتر، مذاکره کنندگان هسته ای ايران، در روزهای ۱۳و ۱۴ شهريور ماه درژنو با ويليام برنز و وندی شرمن معاونان وزير خارجه آمريکا ملاقات وگفت وگو انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای عراقچی، پیش از آغاز مذاکرات، در پاسخ به این پرسش که اگر پس از سوم آذرماه و تمديد چهار ماهه به توافق جامع دست نيابيد چه رخ خواهد داد؟ گفت: «بعد از ۴ ماه حتی اگر به توافق نرسيم، شرايط ايران هرگز به شرايط قبل برنخواهد گشت و ديگر کسی نمی‌تواند ايران را به عنوان تهديد بيان کند.»

آقای عراقچی افزود: «تصوير نادرست از ايران در اثر مذاکرات و ديپلماسی يک‌ سال گذشته شکسته است.»

همکاری ایران و آژانس

دور بعدی مذاکرات ايران و گروه ۵ بعلاوه يک قرار است ۲۷ شهريورماه در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک برگزار شود.

آقای عراقچی پیشتر در مورد به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهان در نیویورک ابراز تردید کرده و گفته بود: «خيلی از دوستان فکر می‌کنند که شايد مذاکرات در نيويورک به سرانجام نهايی برسد که حتی از نظر فيزيکی و عملياتی نيز امکان اين موضوع نيست.»

سخنان آقای عراقچی در مورد «شکاف برداشتن چارچوب تحریم ها» در حالی بیان می شود که مقامات غربی بر همکاری ايران با تحقيقات آژانس اصرار دارند و می‌گويند بخشی از برچيده شدن تحريم‌ها عليه ايران احتمالاً با نحوه اين همکاری مرتبط خواهد بود.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش جديد خود که روز جمعه، ۱۴ شهريور، منتشر شد با ذکر اين‌ که آخرين تلاش‌های صورت گرفته برای تحقيق پيرامون ابهامات برنامه اتمی تهران «پيشرفتی نداشته» افزود که ايران به آژانس گفته است که بسياری از ابهام‌ها پيرامون ماهيت برنامه هسته‌ای‌اش «اتهام‌ صرف بوده و آن‌ها را بررسی نخواهد کرد».

رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۱۸ شهريور، خبر داد که همکاری ايران با آژانس به «بن‌بست» نرسيده و ايران هم‌چنان برای رفع نگرانی‌ها با آژانس همکاری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG