لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، بار دیگر مهدی کروبی را به دبیرکلی برگزید


سخنگو و قائم مقام حزب اعتماد ملی خبر دادند که در جلسه شورای مرکزی این حزب در روز جمعه،۱۷ دی‌ماه،همه اعضا با استعفای مهدی کروبی،دبیر کل حزب،مخالفت کرده و خواستار رفع حصر او شده اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی،اعلام کرد که اعضای شورای مرکزی در جلسه روز جمعه «به اتفاق آرا» با استعفای مهدی کروبی مخالفت کرده و «او را برای دبیرکلی انتخاب کردند».

به گفته گرامی مقدم،اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این جلسه همچنین خواستار رفع حصر مهدی کروبی شده اند.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز اعلام کرد که همه اعضای شورای مرکزی حزب «بر وفاق و انسجام تاکید دارند».

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و از رهبران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، روز ششم دی ماه با نوشتن نامه‌ای از حصرخانگی، از سمت خود در این حزب استعفا کرده بود.

آقای کروبی خواستار آن شده بود که اعضای حزب اعتماد ملی «بدون دخالت عواطف و احساسات» و به دلیل «مصالح مهمتر» درخواست استعفای او را قبول کرده و دبیر کلی جدید برای حزب انتخاب کنند.

پیش از استعفای آقای کروبی، گزارش‌هایی درباره اختلاف اعضای حزب اعتماد ملی از جمله بروز اختلاف‌ بین اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب و رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیر کل حزب منتشر شده بود.

براساس این گزارش‌ها، شورای مرکزی حزب اعتماد ملی موافق «تعامل» این حزب با شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بوده اما آقای منتجب‌نیا مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده بود.

خبرگزاری ایلنا نیز روز شنبه چهارم دی، خبر داده بود که این اختلاف‌ها در ‌‌نهایت منجر به استعفای رسول منتجب‌نیا از سمت قائم مقامی حزب اعتماد ملی شده است.

با این حال پس از انتشار خبر استعفای آقای کروبی، رسول منتجب نیا روز دوازدهم دی‌ماه خبر استعفای خود را تکذیب کرده و گفته بود که اختلاف‌های اعضای این حزب حل شده است.

وی در عین حال تاکید کرده بود که از نظر او و مهدی کروبی، در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان «افراد حقیقی به احزاب ترجیح داده شده‌اند و این موضوع به هیچ عنوان مورد تأیید نیست و ادامه دادن به این روند منجر به نابودی و از کارافتادگی احزاب اصلاح طلب می‌شود».

شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان پیش از انتخابات مجلس دهم از تعدادی از احزاب و چهره‌های حقیقی اصلاح طلب تشکیل شده و با «محوریت» محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، فعالیت می کند.

حزب اعتماد ملی، در سال ۸۴ با محوریت مهدی کروبی تأسیس شد و پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، سخنگوی این حزب خبر داد که دفتر آن در تهران پلمب شده است.

اما پس از یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که به پیروزی حسن روحانی انجامید، اعضای عالی‌رتبه این حزب از بازگشت آن به عرصه سیاسی خبر دادند.

مهدی کروبی از بهمن سال۸۹ تاکنون در حصر خانگی به سر می‌برد. میرحسین موسوی، رهبر دیگر معترضان سال ۸۸، همراه با زهرا رهنورد، همسرش، نیز از بهمن ۸۹ تاکنون در حصر خانگی هستند.

XS
SM
MD
LG