لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

۷۰ درصد خودروهای داخلی بی‌کیفیت‌اند


 پژو پارس
پژو پارس

براساس آخرین بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران۷۰ درصد خودروهای سواری تولیدی در ایران در پایین‌ترین سطح کیفی قرار دارند و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

۲۲ درصد خودروهای سواری تولیدی نیز تنها دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. هشت درصد خودروهای تولیدی نیز توانسته‌اند سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کنند.

نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از سواری‌های تولیدی نتوانسته‌اند چهار یا پنج ستاره کیفی را کسب کنند. درواقع با کیفیت‌ترین سواری‌های تولید داخل تنها توانسته‌اند سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کنند.

در میان خودرو هایی هم که سه ستاره کیفیت را بدست آورده‌اند تنها دو خودرو تندر ۹۰ و رانا با ساخت داخل بالا و قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان توانسته‌اند سه ستاره کیفیت را بدست بیاورد.

خودرو‌های دیگری که به ترتیب توانسته‌اند سه ستاره کیفیت را بدست بیاورند نیو مزدا سه مونتاژ شده در گروه بهمن با قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان وکیا سراتو با قیمت بالای ۷۵ میلیون تومان و ساخته شده در سایپا است.

در میان خودرو هایی هم که سه ستاره کیفیت را بدست آورده‌اند تنها دو خودرو تندر ۹۰ و رانا با ساخت داخل بالا و قیمت زیر ۵۰ میلیون تومان توانسته‌اند سه ستاره کیفیت را بدست بیاورد.

مدتی است که تولید خودرو‌های چینی در ایران شدت گرفته اما این خودروها اکثرا در پایین‌ترین میزان کیفیت قرار دارند . تنها شش مدل از این محصولات توانسته اند دو ستاره کیفی بدست بیاورند این خودرو‌ها شامل جک اس ۵، جک جی ۵،برلیانس اچ ۳۳۰،آریو ونیوام وی‌ام ۳۱۵ است .وضعیت بحرانی کیفیت خودرو‌ها داخلی بقدری است که بسیاری از خودرو‌های تولید داخل ایران مانند پراید و پژو ۴۰۵ وضعیت بحرانی تری نسبت به این محصولات چینی از نظر کیفیت دارند .

نکته قابل توجه در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افت شدید کیفیت محصولات شرکت پژو در ایران است در بهترین حالت پژو ۲۰۶ توانسته است دو ستاره کیفیت را بدست بیاورد.۲۰۶هم اکنون بالای ۶۰ درصد داخلی‌سازی شده است.

به غیر از پژو ۲۰۶ ، دنا دیگر خودرو ساخته شده در ایران با ساخت داخل بالا است که توانست دو ستاره کیفیت را کسب کند.

دنا فیس لیفت جدید سمند با اصلاحاتی در برخی بخش‌های فنی است. این خودرو پس از سمند، سورن و رانا چهارمین خودرو ایران خودرو با نشان این شرکت محسوب می‌شود. این خودرو بر پایه پلت فرم سمند توسعه پیدا کرده است. پلت فرم سمند نیز بر پایه پلت فرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است. هم اکنون یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو ایران نداشتن پلت فرم مدرن برای طراحی محصولات جدیدش است.

پلت فرم به مجموعه شاسی، گیربکس ، موتور و سیستم تعلیق خودرو گفته می‌شود. ایران طی سال‌ها اخیر تنها توانسته است به دانش طراحی موتور با کمک مشاوران آلمانی دست پیدا کند مهمترین خصوصیت دنا هم استفاده موتور طراحی شده افت۷ در ایران است.

به غیر از این خودروها باقی محصولات تولید شده در ایران با ساخت داخل بالا تنها توانسته‌اند یک ستاره کیفیت را کسب کنند که این خود نشان از عمق بحران کیفیت در خودرو‌های ایرانی دارد. تمامی این خودرو دارای تکنولوژی سی سال پیش هستند.

پژو ۴۰۵، پژو پارس، انواع محصولات پراید و خودرو تیبا که بر پایه خودرو پراید و ریو توسعه یافته تنها یک ستاره کیفیت کسب کرده‌اند.

تمام این خودروهابا ساخت داخل بالای ۹۰ درصد در ایران تولید می‌شوند اما دانش فنی برخی از قطعه سازان ایران که هنوز به روش مهندسی معکوس قطعه تولید می‌کنند سبب کاهش کیفیت در این محصولات شده است.

معمولا بهترین قطعه‌سازان ایران برای محصولاتی مانند تندر ۹۰، رانا ، دنا و پژو ۲۰۶ قطعه تولید می‌کنند و قطعاتی که برای دیگر خودرو‌ها استفاده می‌شوند یا از تولیدکنندگان درجه دو تامین می‌شود یا قطعات درجه دو تولید کنندگان درجه یک ایرانی است.

یکی دیگر از مشکلات کیفیت در خودرو‌های ایرانی، به روش تامین قطعه در صنعت خودرو ایران باز می گردد هم اکنون حدود هزار شرکت قطعه ساز ایرانی در حال تولید قطعه هستند که تنها ۱۰۰ شرکت دارای دانش فنی و ساختار سازمانی مناسب هستند.

یکی دیگر از مشکلات کیفیت در خودرو‌های ایرانی، به روش تامین قطعه در صنعت خودرو ایران باز می گردد هم اکنون حدود هزار شرکت قطعه ساز ایرانی در حال تولید قطعه هستند که تنها ۱۰۰ شرکت دارای دانش فنی و ساختار سازمانی مناسب هستند.

معمولا برای یک قطعه چندین قطعه ساز در ایران قطعه تولید می‌کنند که ممکن است قطعه یک شرکت با کیفیت و قطعه شرکت دیگر بی‌کیفیت باشد و این شانس مشتری است که قطعه کدام قطعه ساز بر روی خودرویش نصب شده باشد.

انجمن قطعه سازان ایران اعلام کرده است برای حل این مشکل شرکت‌هایی که یک قطعه خاص را تولید می‌کنند باید در هم ادغام شوند تا با این روش تیراژ تولید اقتصادی شود و با اقتصادی شدن تیراژ تولید هزینه انتقال دانش فنی و تحقیق و توسعه فراهم شود . در صورت بوجود آمدن شرکت‌های بزرگ همکاری با شرکت‌های خارجی و انتقال دانش فنی نیز آسان تر می شود.

براساس بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، تعداد ایرادهای خودروهای داخلی در سه‌ماهه اول مالکیت به‌طور متوسط سه برابر بیشتر از خودروهای خارجی است.

در ایران حدود پنج خودرو از ۱۰۰ خودرو به دلیل ایراد فنی در سه ماهه اول به تعمیرگاه مراجعه می کند این در حالی است که متوسط این عدد در کشورهای پیشرفته یک و نیم خودرو به طور متوسط است.

در میان خودروهای سازندگان بزرگ در جهان معمولا خودروهای تولید شده در شرکتهای ژاپنی جزو کم هزینه‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروها هستند. در میان شرکت‌های ژاپنی هم تویوتا کم هزینه‌ترین خودرو محسوب می شود.

XS
SM
MD
LG