لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

محکومیت لیونل مسی به حبس


لیونل مسی و پدرش (خورگه اوراسیو مسی) در دادگاه در بارسلون،ژوئن ۲۰۱۶
لیونل مسی و پدرش (خورگه اوراسیو مسی) در دادگاه در بارسلون،ژوئن ۲۰۱۶

بهترین بازیکن فوتبال جهان که در اسپانیا به اتهام فرار مالیاتی محاکمه شده بود، از سوی دادگاه به ۲۱ ماه حبس محکوم شد.

مسی پیشتر ناگزیر شده بود چند میلیون‌ یورو از مالیات معوقه‌اش را بپردازد. مبالغی که طبق اعلام مسئولان مالیاتی، طی دهسال گذشته باید پرداخت می‌شده. پدر مسی، بخشی از پرونده‌های جنجالی او در خصوص فرارهای مالیاتی است.

روزنامه آس گزارش داده که دادگاه بارسلونا، مسی و پدرش را گناهگار شناخته است. توضیحات آنها درباره فرار مالیاتی ۴.۱ میلیون یورویی طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، برای دادگاه قانع کننده نبوده.

طبق قوانین چون مدت زمان محکومیت در نظر گرفته شده کمتر از دو سال است، آنها به زندان نخواهند رفت اما باید دو میلیون و ۳۰۰ هزار یورو جریمه بپردازد.

دادستان درخواست کرده بود که مسی در صورت اثبات اتهاماتش به ۲۲ ماه زندان محکوم شود اما نشریه آس نوشته مسی با چنین مجازاتی مواجه نخواهد شد زیرا مرتکب جرم جنایی نشده است.

مسی خود در این باره به قاضی گفته بود: همیشه تمرکزم روی فوتبال بوده و تخصصم بازی با توپ است. در خصوص مواردی مثل مالیات به پدرم و وکلایم اعتماد داشتم و آنها تصمیم گیرنده بودند.

برنده پنج توپ طلای فوتبال جهان گفته امضایی که از من وجود دارد مربوط به ۱۸ سالگی‌ام است و آن موقع اطلاعاتی درباره چنین موضوعاتی نداشتم.

فوق ستاره آرژانتینی بارها به فرار مالیاتی متهم شده بود. مسئله‌ای که برای بازیکنان بلند آوازه در لالیگا، برخلاف بوندس لیگا یا لیگ برتر انگلستان خبری عادی به حساب می‌آید!

در همین خصوص، گری لینه‌کر آقای گل جام جهانی ۱۹۸۶ و از مشهورترین مفسرین فوتبال دنیا در حساب کاربری خود نوشت: «مسی به زندان نخواهد رفت. بلکه متقلبان مالیاتی باید راهی برای انتقال به اسپانیا پیدا کنند!»

مسی حتی در جریان پرونده موسوم به اوراق پاناما، متهم شد که از طریق شرکت‌های دریایی در بلیز و اروگوئه، دولت را در پرداخت مالیات دور زده‌ است. فعالیت‌های شرکتی در پاناما با عنوان مگا استار، در فهرست اتهامات او بود.

این مدارک از یک شرکت حقوقی متعلق به پاناما با نام موساک فونسکا لو رفت. محتوای اغلب اسناد، در برگیرنده شیوه‌های غیرقانونی بود که در اصطلاح به «سفید کردن پول» متقاضیان ثروتمند منجر می‌شد.

مشتریانی که از رؤسای جمهور و مسئولین بلندپایه در نقاط مختلف دنیا گرفته تا ستارگان ورزشی رشته‌های مختلف و چند باشگاه معتبر در فوتبال.

وکلای مسی همواره تأکید کردند‌ه‌اند که مسی به شدت متعهد به رعایت قوانین اسپانیا بوده.

تمرکز دائمی رسانه‌های اسپانیا روی پرونده مالیاتی مسی باعث شد برخی رسانه‌ها به نقل از او عنوان کنند که قصد ترک لالیگا را دارد.

اما پپ گواردیولا قبل از نخستین جلسه تمرینی منچسترسیتی خطاب به هوادارانی که با فریاد خواستار جذب مسی بودند، گفت: «او فوتبالش را در بارسلونا به پایان خواهد رساند.»

موندو دپورتیوو نشریه نزدیک به باشگاه بارسلونا نوشت این باشگاه کاملاً پشت مسی ایستاده و از او دفاع خواهد کرد. به باور این باشگاه، مسئولیت امور غیرورزشی مسی به عهده پدر و وکلایش است.

XS
SM
MD
LG