لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

پنجمین توپ طلای جهان در دستان لیونل مسی


لیونل مسی
لیونل مسی

لیونل مسی بالا‌تر از کریستیانو رونالدو و نیمار به عنوان بهترین فوتبالیست سال ۲۰۱۵ جهان انتخاب شد و در زوریخ، توپ طلایی فیفا را دریافت کرد. عنوان بهترین بازیکن زن به کارلی لوید از آمریکا رسید. مسی پنجمین توپ طلا را هم نصیب خود کرده و شاید رونالدو هرگز به رکورد او نرسد.

در حالی که پیش‌تر عنوان شده بود سایت فیفا چهار روز زود‌تر از مراسم و به اشتباه، برندگان را لو داده، سلیا ساسیچ آلمانی جایزه بهترین فوتبالیست زن را نگرفت تا مشخص شود آنچه برای لحظاتی روی سایت فیفا ظاهر شده، الزاماً نام دقیق برندگان توپ طلا نبوده.

کاکا ستاره برزیلی نام مسی را اعلام کرد. او آخرین فوتبالیستی است که غیر از مسی و رونالدو برنده توپ طلا شده. طی سال‌های گذشته، این عنوان در انحصار مسی و رونالدو بوده.

امسال فاصله فنی این دو نفر به اتفاق نیمار با بقیه ستارگان دنیا به اندازه‌ای ارزیابی شد که حتی درخشش لواندوفسکی در بایرن مونیخ و تیم ملی کشورش یا ستارگانی نظیر سوارز و زلاتان هم باعث نشد موازنه به هم بخورد.

مراسم امسال چندان زرق و برقی نداشت و به نظر می‌رسید حاشیه‌های اخیر در فیفا روی آن اثر گذاشته. در غیاب سپ بلا‌تر رییس سابق فیفا، عیسی حیاتو رییس موقت این ارگان به روی صحنه آمد که گویی از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نیست.

هریستو استوئیچکف ستاره پیشین بارسا و تیم ملی بلغارستان به خبرنگاران گفته بود مسی قابل قیاس با هیچ بازیکنی نیست و نباید او را با رونالدو مقایسه کرد. او حتی لوئیز سوارز را شایسته‌تر از رونالدو برای قرار گرفتن در جمع سه نفر نهایی دانست تا هر سه نفر از بارسلونا باشند.

آرسن ونژه سرمربی آرسنال هم معتقد بود جایزه باید نصیب مسی شود، گرچه ونژه نظر مثبتی نسبت به کلیت اینجایزه ندارد و تجلیل انفرادی را نمی‌پسندد. زیرا به گفته او فوتبال ورزشی گروهی است و درخشش این بازیکنان، حاصل عملکرد بقیه اعضای تیمشان بوده.

از سال ۲۰۰۸ تاکنون این جایزه بین مسی و رونالدو رد و بدل شده. مسی ۴ بار و رونالدو ۳ برنده شده بودند که حالا مسی پنجمین توپ طلا را هم نصیب خود کرده و شاید رونالدو هرگز به رکورد او نرسد.

سال ۲۰۰۷ که کاکا توپ طلا را کسب کرد، رونالدو در رده دوم قرار گرفته و مسی سوم شده بود. سال ۲۰۱۰ که رونالدو بین سه نامزد نهایی حضور نداشت، اینیستا و ژاوی پس از مسی قرار گرفتند.

خورخه سامپائولی سرمربی شیلی که با این تیم توانست عنوان قهرمانی کوپا آمریکا را برای اولین بار به دست بیاورد، به عنوان یکی از رقبای لوئیز انریکه، بین نامزدهای نهایی حضور داشت. او نیز مسی را مستحق دریافت توپ طلایی دانست و گفت رای خود را به ستاره آلبی سلسته داده.

مقامات برگزاری مراسم توپ طلا، به خاطر دریافت پیام‌ مشکوک و احتمال خرابکاری‌های تروریستی، این مراسم را با تدابیر شدید امنیتی برگزار کردند.

امسال شصتمین سال این مراسم برگزار شد. جایزه بهترین بازیکن جهان در سال ۱۹۵۶ به استنلی متیوز بازیکن انگلیسی تیم بلکپول رسیده بود. فیفا از سال ۲۰۱۰ همراه با مجله فرانس فوتبال، توپ طلا را اهدا می‌کند. ۲۰۷ کاپیتان و سرمربی تیم‌های ملی سراسر جهان نیز حق رای دارند.

کاکا در نشست خبری قبل از مراسم گفت نیمار نیز به زودی می‌تواند این افتخار را به فوتبال برزیل هدیه کند. نیمار خود در این باره گفت: خیلی سخت است که بتوان آن‌ها را کنار زد. دوست داشتم یک پای هر کدام از این دو نفر برای من بود. پای چپ مسی و پای راست رونالدو!

کریستیانو رونالدو هم که از هشتمین حضورش در مراسم نهایی لذت می‌برد، گفت: برای من افتخار بزرگی است تا یک سال دیگر خودم را در سطحی نگه دارم که بین نامزدهای نهایی باشم. او با تمجید از مسی ادامه داد: پای چپ خیلی خوبی دارد و دوست داشتم پای چپ او برای من بود. ​

لیونل مسی هم در صحبت‌های خود تاکید کرد:‌‌ همان طور که کریستیانو گفت برای من خیلی زیباست که بین سه نامزد نهایی حضور دارم. اگر کس دیگری غیر از من برنده شود،‌‌ همان طور لذت خواهم برد که خودم برنده شدم.

او در پاسخ به این سوال که پنج عنوان توپ طلا را ترجیح می‌دهد یا یک قهرمانی در جام جهانی، گفت: بار‌ها به این سوال پاسخ داده‌ام. مشخص است که جام جهانی برایم اهمیت بیشتری دارد.

مسی هم مثل نیمار و رونالدو به تمجید از رقبایش پرداخت و درباره رونالدو گفت او خصوصیاتی دارد که دوست دارم به آن دست پیدا کنم. نیمار نیز علاوه بر اینکه فوتبالیست بزرگی است، انسان بزرگی هم هست.

خبرنگاری از رونالدو درباره فساد در فوتبال سوال کرد که او گفت: من فقط تمرکزم روی کاری است که انجام می‌دهم. متاسفانه اتفاقاتی در فوتبال رخ داده که نباید رخ می‌داد.

جایزه بهترین مربی سال از بین لوئیس انریکه، پپ گواردیولا و خورخه سامپائولی به انریکه سرمربی بارسا اهدا شد.

بهترین فوتبالیست زن سال هم از بین کارلی لوید آمریکایی، آیا می‌اما از ژاپن و سلیا ساسیچ آلمانی به خانم لوید رسید. او هنگام دریافت تندیس ویژه، از شدت احساسات، اشک ریخت. کارلی سومین دختر آمریکایی است که پس از می‌ا هام و ابی وامبک بهترین بازیکن زن جهان می‌شود.

بهترین مربی زن سال از بین جیل الیس، مارک سامپسون و نوریا ساساکی نصیب خانم الیس شد که تیم ملی آمریکا را به قهرمانی جام جهانی رساند.

جایزه ریاست فیفا و تیم منتخب سال ۲۰۱۵ فوتبال جهان به این شرح معرفی شد. دروازه‌بان: مانوئل نویر (آلمان، ‌ بایرن مونیخ).

مدافعان: تیاگو سیلوا (برزیل، ‌ پاری سن ژرمن) سرجیو راموس (اسپانیا، رئال مادرید)، مارسلو (برزیل، ‌ رئال مادرید)، دنی آلوز (برزیل، بارسلونا).

هافبک‌ها: پل پوگبا (فرانسه، یوونتوس)، لوکا مودریچ (کرواسی، رئال مادرید)، آندرس اینیستا (اسپانیا، بارسلونا).

مهاجمان: نیمار (برزیل، ‌ بارسلونا)، مسی (آرژانتین، بارسلونا) و رونالدو (پرتغال، رئال مادرید).

​عنوان زننده زیبا‌ترین گل سال نصیب وندل لیرا از برزیل شد مسی از دستیابی به اینجام، باز بماند. الساندرو فلورنزی هافبک رم نیز برای رسیدن به اینجام که به نام فرانس پوشکاش اهدا می‌شود در رقابت بود.

XS
SM
MD
LG