لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

گوگل شيوع سرماخوردگی را هم پيش بينی می کند


شرکت گوگل، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت های امور اینترنتی در جهان، اعلام کرد از اين پس


می تواند شيوع اپیدمیک بيماری سرماخوردگی را در آمريکا، دوهفته زودتر از نهادهای دولتی پيش بينی کند و در اختيار کاربران بگذارد.


شرکت گوگل در سایت خود آورده است با تحليل کليدواژه‌هايی که در وبگردی‌های خود انجام می‌دهد، می‌تواند نشان دهد که در چه جايی از جهان بيماری سرماخوردگی رو به گسترش است.


  • کاربران می توانند با مراجعه به Google Flu Trends پراکندگی بيماری سرماخودگی را در ايالت های آمريکا مشاهده کنند.

  • فناوری «گوگل فلو ترندز»، مشابه فناوری Google Trends است که پيش از اين برای کاربران موجود بود. «گوگل ترندز» به بررسی تطبیقی داده ها در اینترنت می پردازد.

برای نمونه، گوگل با جمع آوری و تحليل کليد واژه هايی چون «علايم سرماخوردگی»، «احتقان سينه»(گرفتگی سينه)، آمار «فروش دماسنج»، «قرص سرماخوردگی» و... می تواند تشخيص دهد در چه منطقه ای مردم به سرما خوردگی مبتلا شده اند و در نتيجه شيوع آن را پيش‌بينی می‌کند.


ردیابی‌ها و آمارهای گوگل در مورد شیوع سرماخوردگی، هم‌اکنون تنها برای شهروندان ايالات متحده قابل استفاده است. کاربران آمریکایی می‌توانند با کليک بر روی نقشه هر ايالت، پراکندگی و دامنه اين بيماری را در آن منطقه، در نموداری مشاهده کنند.


شرکت گوگل می گويد اين پروژه سال گذشته در مرحله آزمايشی خود با موفقيت همراه بوده و اين سيستم توانسته است، دو هفته زودتر از «مرکز کنترل و پيشگيری بيماری» ايالات متحده شیوع سرماخوردگی را پيش بينی کند. پيش بينی های«مرکز کنترل و پيشگيری بيماری» ايالات متحده، برپايه داده‌های بيمارستانی و وزارت بهداشت آمريکا صورت می‌گيرد.


دست اندرکاران پروژه گوگل می‌گويند با تحليل داده‌ها، الگويی قابل اتکا برای ره‌گيری بيماری سرماخوردگی در نقاط مختلف به دست می‌آيد.



شرگت گوگل همچنین ابراز اميدواری کرده است، که اگر اين پروژه در آمريکا با موفقيت همراه باشد در کشورهای دیگر نيز آن را به کار خواهد بست و در مورد بيماری های دیگری نيز طرحی مشابه راه‌اندازی خواهد کرد.



XS
SM
MD
LG